הבדלים בין גרסאות בדף "מיגו דהעזה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3 בתים ,  18:59, 30 במאי 2016
שורה 99: שורה 99:


====קושייה על ביאור ה'פני יהושע'====  
====קושייה על ביאור ה'פני יהושע'====  
אך לכאורה, קשה לתרץ בדעת בעלי התוספות חילוק זה שבין ממון לשבועה, שכן מצאנו במפורש בדברי '''התוס'''' שגם בממון לא אמרינן מיגו דהעזה. אומר התוספות ([http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=23&daf=5b&format=pdf בבא בתרא ה א ד"ה ובא]) שאדם לא נאמן לטעון 'פרעתיך בתוך זמן ההלואה' במיגו ד'פרעתיך עתה ושכחת', דלא חציף אדם לומר פרעתיך עתה ושכחת. (אמנם אין זה מיגו דהעזה רגיל, שהרי בשתי הטענות, הן בטענה שטוען בפנינו והן בטענת המיגו בעל הדין מכיר בשקרו, ויודע הן שלא פרע אתמול והן שלא פרע עתה, אך יש כאן העזה אחרת- לומר למלווה שעתה ממש פרעתיך- זו טענה שיש בה יותר העזה מלטעון 'פרעתיך אתמול ושכחת') והנה, מיגו דהעזה זה הוא בממון, ובכל זאת אומר התוספות שלא אמרינן מיגו זה כי הוא מיגו דהעזה.
אך לכאורה, קשה לתרץ בדעת בעלי התוספות חילוק זה שבין ממון לשבועה, שכן מצאנו במפורש בדברי '''התוס'''' שגם בממון לא אמרינן מיגו דהעזה. אומר התוספות ([http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=23&daf=5b&format=pdf בבא בתרא ה א ד"ה ובא]) שאדם לא נאמן לטעון 'פרעתיך בתוך זמן ההלואה' במיגו ד'פרעתיך עתה ושכחת', כי לא חציף אדם לומר פרעתיך עתה ושכחת. (אמנם אין זה מיגו דהעזה רגיל, שהרי בשתי הטענות, הן בטענה שטוען בפנינו והן בטענת המיגו בעל הדין מכיר בשקרו, ויודע הן שלא פרע אתמול והן שלא פרע עתה, אך יש כאן העזה אחרת- לומר למלווה שעתה ממש פרעתיך- זו טענה שיש בה יותר העזה מלטעון 'פרעתיך אתמול ושכחת') והנה, מיגו דהעזה זה הוא בממון, ובכל זאת אומר התוספות שלא אמרינן מיגו זה כי הוא מיגו דהעזה.


====תירוץ עפ"י ה'אילת השחר'====
====תירוץ עפ"י ה'אילת השחר'====
171

עריכות

תפריט ניווט