171
עריכות
שורה 135: | שורה 135: | ||
==פסיקת האחרונים== | ==פסיקת האחרונים== | ||
הביא ה'''ש"ך''' ([http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9726&st=&pgnum=72 פב | הביא ה'''ש"ך''' ([http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9726&st=&pgnum=72 פב כללי מיגו אות ו]) דברי '''דרכי משה''' וה'''סמ"ע''' בשם ה'''ר"ן''', וכן הביא דעת ה'''נימוקי יוסף''', שאין אומרים מיגו דהעזה. | ||
והשיג עליהם ה'''ש"ך''' באריכות, והוכיח בשם ראשונים רבים דאמרינן מיגו דהעזה. ופסק ה'''ש"ך''' שאמרינן מיגו דהעזה כדי להיפטר ממון ואין אומרים מיגו דהעזה כדי להיפטר משבועה. וכך פסק גם בספר '''קצות החושן''' ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8994&st=&pgnum=28 פב, יד]). | והשיג עליהם ה'''ש"ך''' באריכות, והוכיח בשם ראשונים רבים דאמרינן מיגו דהעזה. ופסק ה'''ש"ך''' שאמרינן מיגו דהעזה כדי להיפטר ממון ואין אומרים מיגו דהעזה כדי להיפטר משבועה. וכך פסק גם בספר '''קצות החושן''' ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8994&st=&pgnum=28 פב, יד]). | ||
ה'''אמרי ברוך''' תמה על השגת הש"ך, שהרי גם הנמו"י מודה שלעניין ממון אמרינן מיגו דהעזה, וכל מה שאמר הנמו"י שלא אמרינן מיגו דהעזה הוא רק לעניין שבועה, כהסבר בסוגיית 'עיזי דאכלי חושלא' מדוע צריך התובע להישבע, אך לא לעניין ממון. | ה'''אמרי ברוך''' תמה על השגת הש"ך, שהרי גם הנמו"י מודה שלעניין ממון אמרינן מיגו דהעזה, וכל מה שאמר הנמו"י שלא אמרינן מיגו דהעזה הוא רק לעניין שבועה, כהסבר בסוגיית 'עיזי דאכלי חושלא' מדוע צריך התובע להישבע, אך לא לעניין ממון. | ||
העולה מהנ"ל, שהסכמת האחרונים להלכה היא שמיגו דהעזה לאפטורי מממון אמרינן, משבועה לא אמרינן. וכן הביא להלכה הרב זלמן נחמיה גולדברג בספרו '''משפט ערוך''' ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=50442&st=&pgnum=366&hilite= פב | העולה מהנ"ל, שהסכמת האחרונים להלכה היא שמיגו דהעזה לאפטורי מממון אמרינן, משבועה לא אמרינן. וכן הביא להלכה הרב זלמן נחמיה גולדברג בספרו '''משפט ערוך''' ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=50442&st=&pgnum=366&hilite= פב כללי מיגו]). | ||
==מאמרים וכתבי עת== | ==מאמרים וכתבי עת== |
עריכות