171
עריכות
שורה 40: | שורה 40: | ||
ה'''רמב"ם''' ([http://beta.hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=13&rtype=%u05E6%u05D5%u05E8%u05EA%20%u05D4%u05D3%u05E3&hilchos=74&perek=2&halocha=8 שכירות ב ח], [http://beta.hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=13&rtype=%u05E6%u05D5%u05E8%u05EA%20%u05D4%u05D3%u05E3&hilchos=76&perek=13&halocha=3 מלוה ולווה יג ג]) פוסק כי לא אמרינן מיגו לאפטורי משבועה, אלא רק לאפטורי מלשלם ממון. וכותב ה'''מגיד משנה''' (שכירות ב ח) שהרמב"ם למד כשיטת הר"י מיגש בשבועות, כלומר- שמיגו דהעזה אמרינן, והווי מיגו טוב, ומכך שמודה במקצת חייב שבועה ולא נפטר במיגו, למדים אנו שמיגו לאפטורי משבועה לא אמרינן. מוסיף המגיד משנה כי גם ה'''ר"ח''' וה'''רמ"ה''' סבירא להו כשיטת הר"י מיגש. | ה'''רמב"ם''' ([http://beta.hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=13&rtype=%u05E6%u05D5%u05E8%u05EA%20%u05D4%u05D3%u05E3&hilchos=74&perek=2&halocha=8 שכירות ב ח], [http://beta.hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=13&rtype=%u05E6%u05D5%u05E8%u05EA%20%u05D4%u05D3%u05E3&hilchos=76&perek=13&halocha=3 מלוה ולווה יג ג]) פוסק כי לא אמרינן מיגו לאפטורי משבועה, אלא רק לאפטורי מלשלם ממון. וכותב ה'''מגיד משנה''' (שכירות ב ח) שהרמב"ם למד כשיטת הר"י מיגש בשבועות, כלומר- שמיגו דהעזה אמרינן, והווי מיגו טוב, ומכך שמודה במקצת חייב שבועה ולא נפטר במיגו, למדים אנו שמיגו לאפטורי משבועה לא אמרינן. מוסיף המגיד משנה כי גם ה'''ר"ח''' וה'''רמ"ה''' סבירא להו כשיטת הר"י מיגש. | ||
עפ"י ה'''פני יהושע''' ([http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14634&st=&pgnum=141&hilite= ב"מ ג ד"ה מפני מה]) וה'''תומים''' ([http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14447&st=&pgnum=108 פב כללי מיגו קיג]), גם '''רש"י''' סובר שמיגו לאפטורי משבועה לא אמרינן, כר"י מיגש. הם מוכיחים כן מפירושו לסוגיה בב"מ ג, בו הסביר את שאלת רבה 'מפני מה אמרה תורה מודה במקצת ישבע'- מדוע לא יפטר מדין משיב אבדה | עפ"י ה'''פני יהושע''' ([http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14634&st=&pgnum=141&hilite= ב"מ ג ד"ה מפני מה]) וה'''תומים''' ([http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14447&st=&pgnum=108 פב כללי מיגו קיג]), גם '''רש"י''' סובר שמיגו לאפטורי משבועה לא אמרינן, כר"י מיגש. הם מוכיחים כן מפירושו לסוגיה בב"מ ג, בו הסביר את שאלת רבה 'מפני מה אמרה תורה מודה במקצת ישבע'- מדוע לא יפטר מדין משיב אבדה (ולא מדין מיגו, כפירוש התוס'). מוכח שלרש"י מיגו רגיל (מטענת פטור לטענת פטור) לא פוטר משבועה, ורק מדין משיב אבידה, שהוא מיגו יותר טוב (שיכול היה לכפור בכל ולהיפטר לגמרי, והחליט להתחייב ולהחזיר חלק), סברה הגמ' לפטור את המודה במקצת משבועתו. | ||
==מיגו ממעיז למעיז== | ==מיגו ממעיז למעיז== |
עריכות