9,987
עריכות
שורה 18: | שורה 18: | ||
'''תוספות''' (מד ב ד"ה ומה) למדו באופן אחר. שקושיית רב נחמן הוא ממה שהתיר ר' יהודה דווקא נר של חרס שאינו מיועד אלא להדלקה והרי זה כאילו ייחדו, ואפילו הכי התיר ר' יהודה בחדש, מה שאין כן נר של מתכת שאין עשייתה להדלקה בלבד אלא ראויה היא לתשמיש אחר. | '''תוספות''' (מד ב ד"ה ומה) למדו באופן אחר. שקושיית רב נחמן הוא ממה שהתיר ר' יהודה דווקא נר של חרס שאינו מיועד אלא להדלקה והרי זה כאילו ייחדו, ואפילו הכי התיר ר' יהודה בחדש, מה שאין כן נר של מתכת שאין עשייתה להדלקה בלבד אלא ראויה היא לתשמיש אחר. | ||
<BR/>[[#שיטת רבנו תם והרא"ש|להלן] יובא פירוש אחר לקושיית רב נחמן, על פי דרכו של רבנו תם שהסוגיה היא גם אליבא דר' שמעון. | <BR/>[[#שיטת רבנו תם והרא"ש|להלן] יובא פירוש אחר לקושיית רב נחמן, על פי דרכו של רבנו תם שהסוגיה היא גם אליבא דר' שמעון. | ||
===מניח או שוכח=== | |||
==מחלוקת הרי"ף ורבנו תם== | ==מחלוקת הרי"ף ורבנו תם== | ||
שורה 35: | שורה 37: | ||
<BR/>אלא שלכאורה קשה, שהרי רב נחמן מקשה על רב יהודה מנר, ואינה מובנת הקושיה, שהרי מיטה חמורה יותר במה שמייחד לה מקום ולכן אסור אפילו בייחוד לבד בלא הנחת מעות. תירצו על זה תוספות, שגם מיטה אין סברה להחמיר בה בייחוד בלבד יותר מאשר נר. וסיימו התוס' שלפי פירוש זה ניתן לקבל גם את [[#פירוש רש"י|פירוש רש"י בהסבר קושיית רב נחמן]] שמקשה מנר ישן. | <BR/>אלא שלכאורה קשה, שהרי רב נחמן מקשה על רב יהודה מנר, ואינה מובנת הקושיה, שהרי מיטה חמורה יותר במה שמייחד לה מקום ולכן אסור אפילו בייחוד לבד בלא הנחת מעות. תירצו על זה תוספות, שגם מיטה אין סברה להחמיר בה בייחוד בלבד יותר מאשר נר. וסיימו התוס' שלפי פירוש זה ניתן לקבל גם את [[#פירוש רש"י|פירוש רש"י בהסבר קושיית רב נחמן]] שמקשה מנר ישן. | ||
מבואר בתוס' שסוברים לדינא שמיטה שייחדה למעות והניח עליה מעות מבעוד יום וסילקן אסור לטלטלה, משום שמייחד לה מקום. | מבואר בתוס' שסוברים לדינא שמיטה שייחדה למעות והניח עליה מעות מבעוד יום וסילקן אסור לטלטלה, משום שמייחד לה מקום. ה'''רא"ש''' (ג כ) אחר שהביא דברי הרי"ף העתיק דברי רבנו תם ולא הכריע, אבל משמע שמסכים לדבריו. גם ה'''טור''' (אורח חיים שי) הביא דברי הרי"ף ורבנו תם ולא הכריע. | ||
==שיטת ההלכה== | ==שיטת ההלכה== | ||
מרן ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים שי ז) כתב להלכה כדברי הרי"ף שמיטה אינה אסורה בייחוד בלבד אף אם היו עליה מעות, אלא רק אם יש עליה מעות עכשיו או שהיו עליה בבין השמשות אסור. ובזה אף אם לא ייחדה לכך אסור, דמיגו דאיתקצאי בין השמשות איתקצאי לכולי יומא. | |||
<BR/>אמנם ה'''רמ"א''' העתיק דברי רבנו תם להלכה לאסור בייחוד והניח. | |||
===לצורך גופו ומקומו=== | ===לצורך גופו ומקומו=== | ||
כתב ה'''בית יוסף''' (אורח חיים שי ד"ה והרי"ף כתב) שמתוך דברי רבנו תם והרא"ש שאסרו לטלטל מיטה שייחדה למעות, משמע שדינה ככלי שמלאכתו לאיסור ואינו אסור אלא מחמה לצל אבל לצורך גופו ומקומו מותר, וכתב שכן כתוב ב'''הגהות אשרי''' (כ ד"ה ואפילו). את דברי הבית יוסף בזה העתיק ה'''רמ"א''' להלכה (ז) שהוא סובר להלכה כדעת רבנו תם והרא"ש לאסור מטה שייחדה למעות, אך לצורך גופו ומקומו מותר כנ"ל. | |||
<BR/>אבל ה'''דרישה''' (ה) כתב שמדברי רבנו תם משמע דווקא שמדמים את המטה למוקצה מחמת חסרון כיס ואסור אף לצורך גופו ומקומו, ומהגהות אשרי ליכא ראיה לפי שהוא סובר בכל [[טלטול נר בשבת#לצורך גופו ומקומו|מוקצה מחמת איסור שמותר לצורך גופו ומקומו]], ואנן לא קיימא לן הכי. גם ה'''מגן אברהם''' (ה) חלק בזה על הרמ"א וכתב להחמיר מלטלטל לצורך גופו ומקומו, וכן הסכים ה'''משנה ברורה''' (כה, כז). | |||
===כיס של מעות=== | |||
[[קטגוריה:מוקצה]] | [[קטגוריה:מוקצה]] | ||
[[קטגוריה:שבת מד.]] | [[קטגוריה:שבת מד.]] |