הבדלים בין גרסאות בדף "ברכת שהחיינו על בית או כלים חדשים"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 53: שורה 53:


ב'''ספר מצוות קטן''' (קנא ד"ה גרסינן בפרק הרואה) הביא דברי הירושלמי כפשטם, שהמקבל מתנה מברך הטוב והמיטיב, וכתב כביאור הרא"ש שיש כאן הטבה גם לנותן. והובאו דבריו להלכה ב'''טור''' (אורח חיים רכג) וב'''שלחן ערוך''' (ה). וכן כתב ב'''תפארת ישראל''' על המשניות (יכין טו) כהירושלמי שאם מקבל הוא מתנה מברך הטוב והמיטיב.
ב'''ספר מצוות קטן''' (קנא ד"ה גרסינן בפרק הרואה) הביא דברי הירושלמי כפשטם, שהמקבל מתנה מברך הטוב והמיטיב, וכתב כביאור הרא"ש שיש כאן הטבה גם לנותן. והובאו דבריו להלכה ב'''טור''' (אורח חיים רכג) וב'''שלחן ערוך''' (ה). וכן כתב ב'''תפארת ישראל''' על המשניות (יכין טו) כהירושלמי שאם מקבל הוא מתנה מברך הטוב והמיטיב.
===החלפת כלים===
כתב בעל '''הלכות קטנות''' (א רז) שהמחליפים כלים זה עם זה, שניהם יברכו הטוב והמיטיב, ואינו דומה למוכר כלי שאינו מברך מפני שאינו שמח. הובאו דבריו ב'''באר היטב''' (יא).


==קנה לו ולביתו==
==קנה לו ולביתו==
שורה 79: שורה 82:
ה'''מגן אברהם''' (ה) כתב שדווקא על כלי תשמיש יש לברך, אבל על ספרים חדשים אין לברך, דמצוות לאו להינות ניתנו. אבל הביא בשם '''ברכת רמ"מ''' לברך על ספרים.
ה'''מגן אברהם''' (ה) כתב שדווקא על כלי תשמיש יש לברך, אבל על ספרים חדשים אין לברך, דמצוות לאו להינות ניתנו. אבל הביא בשם '''ברכת רמ"מ''' לברך על ספרים.
<BR/>גם ב'''תפארת ישראל''' על המשניות (יכין יד) כתב שעל קניית ספרים יש לברך שהחיינו, שהרי התורה יקרה היא מפנינים.
<BR/>גם ב'''תפארת ישראל''' על המשניות (יכין יד) כתב שעל קניית ספרים יש לברך שהחיינו, שהרי התורה יקרה היא מפנינים.
===ברכה על הכותב ספר===
כתב היעב"ץ [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=7920&st=&pgnum=190 (ד"ה שם בנה בית חדש)] שהכותב ספר חידושי תורה שכתבו לשם שמים יש לו לברך שהחיינו בגמרו או בהדפסתו.


==על איזה בית מברכים==
==על איזה בית מברכים==
ב'''אבודרהם''' (ברכת הראייה השבח וההודאה ד"ה הבונה) כתב שבונה או הקונה בית חדש מברך, וכן הנוטע כרם או שדה או קונהו מברך שהחיינו.
ב'''אבודרהם''' (ברכת הראייה השבח וההודאה ד"ה הבונה) כתב שהבונה או הקונה בית חדש מברך, וכן הנוטע כרם או שדה או קונהו מברך שהחיינו. וכן כתב מדנפשיה היעב"ץ ב'''מור וקציעה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=7920&st=&pgnum=189 (ד"ה שם בנה בית חדש)].
 
כתב היעב"ץ ב'''מור וקציעה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=7920&st=&pgnum=189 (ד"ה שם בנה בית חדש)] שגדר בית לענין ברכה הוא כדין בית לענין חזרה מעורכי המלחמה ולענין [[מזוזה]].
 
===בונה על מנת למכור או להשכיר===
כתב היעב"ץ ב'''מור וקציעה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=7920&st=&pgnum=189 (ד"ה שם בנה בית חדש)] שהבונה בית על מנת למכור או להשכיר אינו מברך 'שהחיינו'. אמנם מוסיף שם שאם יש לו שמחה גדולה בשעת גמר הבנין, וברווח הנמצא לו במכירה או בשכירות, בכה"ג מסתבר שיש לברך.


===בית כנסת===
===בית כנסת===
כתב בשו"ת '''הלכות קטנות''' (ב קעט) שקהל שבנו או קנו בית כנסת, יעמוד שליח הציבור ויברך בקול רם 'הטוב והמיטיב'. ואף אם נסתר וחזרו ובנאוהו מברכים, שפנים חדשות באו לכאן. והובאו דבריו ב'''באר היטב''' (ט).
כתב בשו"ת '''הלכות קטנות''' (ב קעט) שקהל שבנו או קנו בית כנסת, יעמוד שליח הציבור ויברך בקול רם 'הטוב והמיטיב'. ואף אם נסתר וחזרו ובנאוהו מברכים, שפנים חדשות באו לכאן. והובאו דבריו ב'''באר היטב''' (ט).
<BR/>החיד"א ב'''מחזיק ברכה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9191&st=&pgnum=80 (רכג א)] כתב שבעודו בשליחות באחד הערים שבנו בית כנסת חדש, המרא דאתרא בירך שהחיינו. אבל לדעתו אין לברך, שדווקא על בית של יחיד תיקנו שהחיינו, ואף שיש בני ביתו עמו, הוא העיקר. אבל בית הכנסת הוא של ציבור ואין לברך שהחיינו. והוסיף ששמע ש'''מהר"י אבוהב''' הורה לחזן לברך שהחיינו בחנוכת בית הכנסת, אבל לדעתו אין לברך. אמנם משמע בדבריו שהטוב והמיטיב יש לברך, ומסכים הוא בעל הלכות קטנות הנ"ל.
<BR/>החיד"א ב'''מחזיק ברכה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9191&st=&pgnum=80 (רכג א)] כתב שבעודו בשליחות באחד הערים שבנו בית כנסת חדש, המרא דאתרא בירך שהחיינו. אבל לדעתו אין לברך, שדווקא על בית של יחיד תיקנו שהחיינו, ואף שיש בני ביתו עמו, הוא העיקר. אבל בית הכנסת הוא של ציבור ואין לברך שהחיינו. והוסיף ששמע ש'''מהר"י אבוהב''' הורה לחזן לברך שהחיינו בחנוכת בית הכנסת, אבל לדעתו אין לברך. והביא גם דעת '''בית יהודה''' עייאש [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=588&st=&pgnum=72&hilite= (יורה דעה כג)] שכתב לגבי ספר תורה חדש שלא לברך. הובאו דבריו ב'''שערי תשובה''' (ט). אמנם משמע מדברי החיד"א שהטוב והמיטיב יש לברך, ומסכים הוא עם בעל הלכות קטנות הנ"ל.


==זמן הברכה==
==זמן הברכה==

תפריט ניווט