9,976
עריכות
שורה 101: | שורה 101: | ||
===בונה על מנת למכור או להשכיר=== | ===בונה על מנת למכור או להשכיר=== | ||
כתב היעב"ץ ב'''מור וקציעה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=7920&st=&pgnum=189 (ד"ה שם בנה בית חדש)] שהבונה בית על מנת למכור או להשכיר אינו מברך 'שהחיינו'. אמנם מוסיף שם שאם יש לו שמחה גדולה בשעת גמר הבנין, וברווח הנמצא לו במכירה או בשכירות, בכה"ג מסתבר שיש לברך. | כתב היעב"ץ ב'''מור וקציעה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=7920&st=&pgnum=189 (ד"ה שם בנה בית חדש)] שהבונה בית על מנת למכור או להשכיר אינו מברך 'שהחיינו'. אמנם מוסיף שם שאם יש לו שמחה גדולה בשעת גמר הבנין, וברווח הנמצא לו במכירה או בשכירות, בכה"ג מסתבר שיש לברך. | ||
===שיפוץ הבית=== | |||
כתב ה'''משנה ברורה''' (יב) בשם ה'''פתחי תשובה''' (דרוש מקור) שבית שנשרף ובנאו יברך שהחיינו, אבל אם סתר הוא את הבית בעצמו ואחר כך בנאו אינו מברך מספק. אמנם אם הוסיף בו אפילו שורה אחת בגובה מברך שהחיינו. | |||
===בית כנסת=== | ===בית כנסת=== | ||
כתב בשו"ת '''הלכות קטנות''' (ב קעט) שקהל שבנו או קנו בית כנסת, יעמוד שליח הציבור ויברך בקול רם 'הטוב והמיטיב'. ואף אם נסתר וחזרו ובנאוהו מברכים, שפנים חדשות באו לכאן. והובאו דבריו ב'''באר היטב''' (ט). | כתב בשו"ת '''הלכות קטנות''' (ב קעט) שקהל שבנו או קנו בית כנסת, יעמוד שליח הציבור ויברך בקול רם 'הטוב והמיטיב'. ואף אם נסתר וחזרו ובנאוהו מברכים, שפנים חדשות באו לכאן. והובאו דבריו ב'''באר היטב''' (ט). | ||
<BR/>החיד"א ב'''מחזיק ברכה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9191&st=&pgnum=80 (רכג א)] כתב שבעודו בשליחות באחד הערים שבנו בית כנסת חדש, המרא דאתרא בירך שהחיינו. אבל לדעתו אין לברך, שדווקא על בית של יחיד תיקנו שהחיינו, ואף שיש בני ביתו עמו, הוא העיקר. אבל בית הכנסת הוא של ציבור ואין לברך שהחיינו. והוסיף ששמע ש'''מהר"י אבוהב''' הורה לחזן לברך שהחיינו בחנוכת בית הכנסת, אבל לדעתו אין לברך. והביא גם דעת '''בית יהודה''' עייאש [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=588&st=&pgnum=72&hilite= (יורה דעה כג)] שכתב לגבי ספר תורה חדש שלא לברך. הובאו דבריו ב'''שערי תשובה''' (ט). אמנם משמע מדברי החיד"א שהטוב והמיטיב יש לברך, ומסכים הוא עם בעל הלכות קטנות הנ"ל. | <BR/>החיד"א ב'''מחזיק ברכה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9191&st=&pgnum=80 (רכג א)] כתב שבעודו בשליחות באחד הערים שבנו בית כנסת חדש, המרא דאתרא בירך שהחיינו. אבל לדעתו אין לברך, שדווקא על בית של יחיד תיקנו שהחיינו, ואף שיש בני ביתו עמו, הוא העיקר. אבל בית הכנסת הוא של ציבור ואין לברך שהחיינו. והוסיף ששמע ש'''מהר"י אבוהב''' הורה לחזן לברך שהחיינו בחנוכת בית הכנסת, אבל לדעתו אין לברך. והביא גם דעת '''בית יהודה''' עייאש [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=588&st=&pgnum=72&hilite= (יורה דעה כג)] שכתב לגבי ספר תורה חדש שלא לברך. הובאו דבריו ב'''שערי תשובה''' (ט). אמנם משמע מדברי החיד"א שהטוב והמיטיב יש לברך, ומסכים הוא עם בעל הלכות קטנות הנ"ל. | ||
<BR/>וכן פסק ה'''משנה ברורה''' (יא) שיעמוד הש"ץ ויברך בקול רם הטוב והמיטיב ויוציא את כולם. | |||
==זמן הברכה== | ==זמן הברכה== |