הבדלים בין גרסאות בדף "מצב הגוף בשעת קריאת שמע"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 36: שורה 36:
ה'''שלחן ערוך''' העתיק דברי הרמב"ם להלכה, שרק אם הוא חולה או בעל בשר מותר להטות על צידו, אבל בסתם אין לקרוא קריאת שמע בשכיבה אלא כשהוא לגמרי על צידו.
ה'''שלחן ערוך''' העתיק דברי הרמב"ם להלכה, שרק אם הוא חולה או בעל בשר מותר להטות על צידו, אבל בסתם אין לקרוא קריאת שמע בשכיבה אלא כשהוא לגמרי על צידו.
<BR/>ה'''דרכי משה''' (א*) כתב שמדברי הב"י בסימן רלט מבואר שאם אין טירחה אין לקרוא בשכיבה כלל. וכן העתיק להלכה ב'''רמ"א''' (א).
<BR/>ה'''דרכי משה''' (א*) כתב שמדברי הב"י בסימן רלט מבואר שאם אין טירחה אין לקרוא בשכיבה כלל. וכן העתיק להלכה ב'''רמ"א''' (א).
<BR/>דברי הרמ"א הללו מבוססים על תירוצו השני של רבנו יונה, שמרן לכאורה לא פסק כמותו אלא כתירוץ ראשון. וכן העיר ה'''מגן אברהם''' (א) שדעת מרן שכששוכב על צידו ממש, מותר לקרוא אף לכתחילה ולא תליא כלל בטירחה, ודלא כתלמידי רבנו יונה. וכן כתבו ה'''טורי זהב''' (א) ו'''לבושי שרד''' (ד"ה פרקדן), וכן סובר ה'''גר"א''' (ד"ה אבל קורא) שהרמ"א חולק על השלחן ערוך. והרב '''פרי חדש''' (א ד"ה והוא) כתב שנקטינן כמרן ולא כהרמ"א שנמשך אחר תלמידי רבנו יונה.
<BR/>דברי הרמ"א הללו שתלה בטירחה, מבוססים על תירוצו השני של רבנו יונה, שמרן לכאורה לא פסק כמותו אלא כתירוץ ראשון. וכן העיר ה'''מגן אברהם''' (א) שדעת מרן שכששוכב על צידו ממש, מותר לקרוא אף לכתחילה ולא תליא כלל בטירחה, ודלא כתלמידי רבנו יונה. וכן כתבו ה'''טורי זהב''' (א) ו'''לבושי שרד''' (ד"ה פרקדן), וכן סובר ה'''גר"א''' (ד"ה אבל קורא) שהרמ"א חולק על השלחן ערוך. והרב '''פרי חדש''' (א ד"ה והוא) כתב שנקטינן כמרן ולא כהרמ"א שנמשך אחר תלמידי רבנו יונה.
 
אמנם מה'''לבוש''' נראה שלמד שאין הרמ"א חולק על מרן אלא שווים הם בדעה אחת, שעל צידו ממש מותר לקרוא אם יש לו טירחה לעמוד, ואם הוא בעל בשר או חולה, מותר אפילו פרקדן כשנוטה מעט על צידו.


'''ר' עקיבא איגר''' בגליון (ד"ה וללבוש) העיר שיש בדברי ר' יונה גם קולא, שלפי דבריו אין חילוק בין שוכב על צידו לבין מוטה מועט, ולכן בעל בשר או חולה שהותר לו לשכב ולקרוא, אך שיכול הוא להתהפך אל צידו לגמרי, אינו צריך אלא רק להטות מעט. מה שאין כן לדעת מרן, שבאופן זה צריך יהיה לנטות לגמרי על צידו לפי שאפשר לו.
'''ר' עקיבא איגר''' בגליון (ד"ה וללבוש) העיר שיש בדברי ר' יונה גם קולא, שלפי דבריו אין חילוק בין שוכב על צידו לבין מוטה מועט, ולכן בעל בשר או חולה שהותר לו לשכב ולקרוא, אך שיכול הוא להתהפך אל צידו לגמרי, אינו צריך אלא רק להטות מעט. מה שאין כן לדעת מרן, שבאופן זה צריך יהיה לנטות לגמרי על צידו לפי שאפשר לו.
שורה 42: שורה 44:
==== עבר וקרא ====
==== עבר וקרא ====
ב'''פרי מגדים''' (משבצות זהב א) מסתפק מה הדין בעבר וקרא פרקדן, אם צריך לחזור ולקרוא או לא.
ב'''פרי מגדים''' (משבצות זהב א) מסתפק מה הדין בעבר וקרא פרקדן, אם צריך לחזור ולקרוא או לא.
[[קטגוריה: קריאת שמע]]
[[קטגוריה: קריאת שמע]]
[[קטגוריה: ברכות י:]]
[[קטגוריה: ברכות י:]]

תפריט ניווט