9,905
עריכות
שורה 19: | שורה 19: | ||
ה'''טור''' (אורח חיים סג) אחר שהביא דברי רב עמרם, הוסיף מעצמו 'שמצוה מיושב'. משמע מדבריו שעדיף לשבת בשעת הקריאה מאשר לעמוד. אבל ה'''בית יוסף''' תיקן את הדברים וכתב שנראה לו שצריך לומר 'שמצוה אף מיושב' כלומר כבית הלל ולאפוקי מדעת בית שמאי שעדיף לעמוד בבוקר, אבל אין מצוה לאומרה בישיבה יותר מבעמידה. | ה'''טור''' (אורח חיים סג) אחר שהביא דברי רב עמרם, הוסיף מעצמו 'שמצוה מיושב'. משמע מדבריו שעדיף לשבת בשעת הקריאה מאשר לעמוד. אבל ה'''בית יוסף''' תיקן את הדברים וכתב שנראה לו שצריך לומר 'שמצוה אף מיושב' כלומר כבית הלל ולאפוקי מדעת בית שמאי שעדיף לעמוד בבוקר, אבל אין מצוה לאומרה בישיבה יותר מבעמידה. | ||
<BR/>אבל ה'''פרישה''' (ו) פירש שאיירי באדם שכבר יושב, ולכן כתב הטור שלדידו מצווה יותר בישיבה מבעמידה. גם ב'''הגהות מיימוניות''' (קריאת שמע ב ג) כתוב שיושב עדיף מעומד, וכן הביא בשמו ה'''דרכי משה''' (סג א) להלכה. אמנם ב'''רמ"א''' לא הזכיר מזה. | <BR/>אבל ה'''פרישה''' (ו) פירש שאיירי באדם שכבר יושב, ולכן כתב הטור שלדידו מצווה יותר בישיבה מבעמידה. גם ב'''הגהות מיימוניות''' (קריאת שמע ב ג) כתוב שיושב עדיף מעומד, וכן הביא בשמו ה'''דרכי משה''' (סג א) להלכה. אמנם ב'''רמ"א''' לא הזכיר מזה. | ||
<BR/>ב'''פרי חדש''' (סג ב ד"ה נקרא) הבין בדברי הטור שמיושב הוא בדווקא, ושיש מצוה ביושב יותר מבעומד (ומשמע אף אם הוא עומד), כדי שתהיה דעתו מיושבת עליו<ref>וגם הבין שהא דכתב הטור שמיושב עדיף, הוא מדברי רב עמרם גאון, אבל זה אינו ברע"ג אלא מדברי הטור הוא.</ref>, והביא דבריו ב'''מאמר מרדכי''' (ב) והסכים לדבריו. וב'''יפה ללב''' פלאג'י (סג ב) חיזק את הדברים מהמדרש (בראשית רבה מח) שכשאברהם ביקש לעמוד לכבוד המלאכים, אמר לו הקב"ה לשבת, שכשישראל נכנסים לבתי כנסיות ובתי מדרשות קורין קריאת שמע כשהם יושבים, ואני על גבם שנאמר 'אלהים נצב בעדת אל', והביאו הרב '''כף החיים''' סופר (ו). | <BR/>ב'''פרי חדש''' (סג ב ד"ה נקרא) הבין בדברי הטור שמיושב הוא בדווקא, ושיש מצוה ביושב יותר מבעומד (ומשמע אף אם הוא עומד), כדי שתהיה דעתו מיושבת עליו<ref>וגם הבין שהא דכתב הטור שמיושב עדיף, הוא מדברי רב עמרם גאון, אבל זה אינו ברע"ג אלא מדברי הטור הוא.</ref>, והביא דבריו ב'''מאמר מרדכי''' (ב) והסכים לדבריו. וב'''יפה ללב''' פלאג'י [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=7658&st=&pgnum=174 (סג ב)] חיזק את הדברים מהמדרש (בראשית רבה מח) שכשאברהם ביקש לעמוד לכבוד המלאכים, אמר לו הקב"ה לשבת, שכשישראל נכנסים לבתי כנסיות ובתי מדרשות קורין קריאת שמע כשהם יושבים, ואני על גבם שנאמר 'אלהים נצב בעדת אל', והביאו הרב '''כף החיים''' סופר (ו). | ||
=== ספר הקנה === | |||
ב'''ספר הקנה''' כתוב שבארץ ישראל צריך לקרוא את שמע מעומד, ובחוץ לארץ מיושב. | |||
<BR/>והרב '''כך החיים''' פלאג'י [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=53455&st=&pgnum=176&hilite= (יד לב)] כתב שאינו מוסכם מהפוסקים ומבעלי הקבלה, אלא כולם קוראים יושבים. | |||
== קריאת שמע בשכיבה == | == קריאת שמע בשכיבה == |