9,997
עריכות
מ |
|||
שורה 8: | שורה 8: | ||
<BR/>דעה שלישית בגמרא היא דעת ר' זירא (י"א בשם רב מתנה וי"א בשם רב) שפתילות ושמנים הפסולים לנר שבת כשרים הם לנר חנוכה בין ביום חול ובין בשבת, לפי שכבתה אין זקוק לה, כלומר אינו צריך לחזור ולהדליקה, ולכן יכול מלכתחילה להדליק בנר גרוע. וכן אסור להשתמש לאורה, ולכן אין חשש שמא יבוא להטות בשבת. | <BR/>דעה שלישית בגמרא היא דעת ר' זירא (י"א בשם רב מתנה וי"א בשם רב) שפתילות ושמנים הפסולים לנר שבת כשרים הם לנר חנוכה בין ביום חול ובין בשבת, לפי שכבתה אין זקוק לה, כלומר אינו צריך לחזור ולהדליקה, ולכן יכול מלכתחילה להדליק בנר גרוע. וכן אסור להשתמש לאורה, ולכן אין חשש שמא יבוא להטות בשבת. | ||
הראשונים כולם פסקו הלכה כר' זירא, שפתילות ושמנים שאסור להדליק בהם בשבת מותר להדליק בהם בחנוכה, בין בחול בין בשבת, משום שכבתה אין זקוק לה ומותר להשתמש לאורה. וכן הוא ב'''שלחן ערוך''' (אורח חיים תרעג א) | |||
הראשונים | === טעם האיסור === | ||
ב'''גמרא''' לא נתבאר מה טעם האיסור להשתמש לאורה, ונחלקו בדבר הראשונים. | |||
<BR/>'''בעל המאור''' (ט א) כתב שמ"ד אסור להשתמש לאורה סובר שכיון שהנרות הם זכר לשמן של היכל, יש בהם קדושה ואסורים הם בהנאה כנרות של בית המקדש. כעין זה כתב גם ה'''ר"ן''' (דפי הרי"ף ט א) שתיקנו נר חנוכה להיות כנר של בית המקדש שאין משתמשים בהם כלל. וכן הביא ה'''רשב"א''' בחידושיו (כא ב ד"ה אמר ר' ירמיה) בפירוש ראשון. | |||
<BR/>לעומת זאת דעת ה'''רמב"ן''' שלא משום קדושה שיש בהם הם אסורים, אלא שכל אף שאין בה קדושה אין לנהוג בה מנהג בזיון בשעת קיום המצוה עצמה, וכיון שהשימוש בהם אסור הרי שמקצה הוא אותם מדעתו עד סוף זמן המצוה ונאסרו בכל תשמישין שבעולם. כן העתיק ה'''רשב"א''' בחידושיו (כא ב ד"ה אמר ר' ירמיה) בפירוש שני, והסביר שדעת המתירים להשתמש לאורה, סוברים הם שלא כל תשמיש ביזוי הוא, דדווקא היכא שמתמש בגופו של נר, אבל כשמשתמש רק לאורו לאו בזוי הוא. | |||
=== הרצאת מעות כנגד נר חנוכה === | === הרצאת מעות כנגד נר חנוכה === | ||
שורה 16: | שורה 19: | ||
<BR/>בגמרא לא מבואר אם שמואל הסכים לתשובת רב יוסף וחזר בו או לא. וכן יש לבאר היחס בין שתי בגמרות הללו, אם חלוקות הן זו על זו או לא. | <BR/>בגמרא לא מבואר אם שמואל הסכים לתשובת רב יוסף וחזר בו או לא. וכן יש לבאר היחס בין שתי בגמרות הללו, אם חלוקות הן זו על זו או לא. | ||
== | == אילו תשמישים אסורים לאור הנר == | ||
הראשונים נחלקו מה הטעם שאסרו הנאה ושימוש בנר חנוכה. | הראשונים נחלקו מה הטעם שאסרו הנאה ושימוש בנר חנוכה. | ||
בגמרא (כב א) שהובאה לעיל רואים שודאי אין לומר שיש קדושה בנר, כמו תשמישי קדושה דתפילין ומזוזות, עד שנאסור בגללה תשמיש בנר. ולזה מסכימים גם רב יוסף וגם שמואל, אלא שרב יוסף אומר שיש לאסור הרצאת מעות משום ביזוי מצוה. | בגמרא (כב א) שהובאה לעיל רואים שודאי אין לומר שיש קדושה בנר, כמו תשמישי קדושה דתפילין ומזוזות, עד שנאסור בגללה תשמיש בנר. ולזה מסכימים גם רב יוסף וגם שמואל, אלא שרב יוסף אומר שיש לאסור הרצאת מעות משום ביזוי מצוה. |