66
עריכות
(←דברי הפוסקים: פסק האגמ בשטיפת פירות) |
מ (←דברי הפוסקים) |
||
שורה 4: | שורה 4: | ||
==המקורות התנאיים והתלמודיים== | ==המקורות התנאיים והתלמודיים== | ||
אומרת ה'''משנה''' (שבת כ ג) שאין שורין כרשינין בשבת, ומבאר '''רש"י''' (קמ א ד"ה ואין) להציף מים בכלי כדי שתעלה הפסולת, ואסור משום בורר. | אומרת ה'''משנה''' (שבת כ ג) שאין שורין כרשינין בשבת, ומבאר '''רש"י''' (קמ א ד"ה ואין) להציף מים בכלי כדי שתעלה הפסולת, ואסור משום בורר. | ||
<BR/>אבל מתירה המשנה לתת את הכרשינין בתוך הכברה, ומבאר '''רש"י''' (ד"ה אבל נותן) שאף שהפסולת נופלת דרך נקבי הכברה, האוכל מתברר מאליו. וב'''גמרא''' (קמ ב) מבואר שדעת ר' אליעזר בן יעקב שאף לכברה אסור לתת. | <BR />אבל מתירה המשנה לתת את הכרשינין בתוך הכברה, ומבאר '''רש"י''' (ד"ה אבל נותן) שאף שהפסולת נופלת דרך נקבי הכברה, האוכל מתברר מאליו. וב'''גמרא''' (קמ ב) מבואר שדעת ר' אליעזר בן יעקב שאף לכברה אסור לתת. | ||
===דברי הפוסקים=== | ===דברי הפוסקים=== | ||
ה'''טור''' (אורח חיים שיט) העתיק דברי המשנה והגמרא להלכה, וכן הוא ב'''שלחן ערוך''' (אורח חיים שיט ח). | ה'''טור''' (אורח חיים שיט) העתיק דברי המשנה והגמרא להלכה, וכן הוא ב'''שלחן ערוך''' (אורח חיים שיט ח). | ||
<BR/>אמנם ה'''רמב"ם''' לא העתיק משנה זו להלכה. | <BR />אמנם ה'''רמב"ם''' לא העתיק משנה זו להלכה. | ||
באגרות משה (אור"ח חלק א קכה) פסק שמותר לשטוף פירות מכמה סיבות:<br /> | |||
'''באגרות משה''' (אור"ח חלק א קכה) פסק שמותר לשטוף פירות מכמה סיבות:<br /> | |||
א. "כיון שא"א ליקח האוכל ודרך אכילה הוא לרחוץ הפסולת מותר כדי לאכול לאלתר כמו דמותר לקלוף שומים ובצלים לאכול לאלתר"<br /> | א. "כיון שא"א ליקח האוכל ודרך אכילה הוא לרחוץ הפסולת מותר כדי לאכול לאלתר כמו דמותר לקלוף שומים ובצלים לאכול לאלתר"<br /> | ||
שורה 16: | שורה 17: | ||
ג. "דרק ליתן לתוך כלי שיש בו מים כדאיתא בכרשינין שזה הוא מעשה בורר אבל ליתן עליהם מים ואינו נותנם בהמים הוא דרך רחיצה ולא דרך בורר, ורחיצה לא נאסר בפירות כמו שלא נאסר בכלים." | ג. "דרק ליתן לתוך כלי שיש בו מים כדאיתא בכרשינין שזה הוא מעשה בורר אבל ליתן עליהם מים ואינו נותנם בהמים הוא דרך רחיצה ולא דרך בורר, ורחיצה לא נאסר בפירות כמו שלא נאסר בכלים." | ||
[[קטגוריה:בורר]] | [[קטגוריה:בורר]] |
עריכות