9,964
עריכות
שורה 5: | שורה 5: | ||
<BR/>וכן אמר רמי חמא בר חנינא בשם ר' יצחק, שכל הנותן מיטתו בין צפון לדרום, הוויין ליה בנים זכרים, שנאמר (תהילים יז יד): "וצפונך תמלא בטנם, ישבעו בנים והניחו יתרם לעולליהם". | <BR/>וכן אמר רמי חמא בר חנינא בשם ר' יצחק, שכל הנותן מיטתו בין צפון לדרום, הוויין ליה בנים זכרים, שנאמר (תהילים יז יד): "וצפונך תמלא בטנם, ישבעו בנים והניחו יתרם לעולליהם". | ||
המפרשים והפוסקים נחלקו האם כוונת הגמרא שראשה ומרגלותיה של המטה יהיו בין צפון לדרום, או שמא רוחב המיטה בין צפון לדרום כך שראשה ומרגלותיה בין מזרח למערב. | |||
<BR/>כמו כן דנו האם מדובר גם באדם שישן יחידי, או דווקא בישן עם אשתו. | |||
<BR/>בנוסף מצאנו מחלוקת האם דין זה הוא חובה, או שזו מעלה בלבד המביאה ללידת בנים זכרים. | |||
=== שיטת רש"י ותוספות === | === שיטת רש"י ותוספות === | ||
'''רש"י''' מפרש [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה צפון לדרום)] שצריך שתהיה ראשה ומרגלותיה של המיטה, זה לצד צפון וזה לצד דרום, והטעם הוא מפני שהשכינה נמצאת במזרח או במערב, לכן בדרך תשמיש נכון להסב לרוחות אחרות. | '''רש"י''' מפרש [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה צפון לדרום)] שצריך שתהיה ראשה ומרגלותיה של המיטה, זה לצד צפון וזה לצד דרום, והטעם הוא מפני שהשכינה נמצאת במזרח או במערב, לכן בדרך תשמיש נכון להסב לרוחות אחרות. | ||
<BR/>גם '''תוספות''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה כל)] מבאר שאיירי באדם הישן עם אשתו, ומפני שהשכינה מצויה בין מזרח למערב, גנאי הוא הדבר, ושכן מוכח מהפסוק, וביאר ה'''גר"א''' | <BR/>גם '''תוספות''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה כל)] מבאר שאיירי באדם הישן עם אשתו, ומפני שהשכינה מצויה בין מזרח למערב, גנאי הוא הדבר, ושכן מוכח מהפסוק, וביאר ה'''גר"א''' שכוונת התוספות על ההבטחה לבנים. | ||
<BR/>אמנם בשו"ת '''שב יעקב''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1474&st=&pgnum=13&hilite= (ג)] כתב שדברי התוספות מוסבים על דברי ר' יצחק שכל הנותן וכו' הויין ליה בנים זכרים, אבל אבא בנימין עשה כן אף בלא אשתו, | <BR/>אמנם בשו"ת '''שב יעקב''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1474&st=&pgnum=13&hilite= (ג)] כתב שדברי התוספות מוסבים על דברי ר' יצחק שכל הנותן וכו' הויין ליה בנים זכרים, אבל אבא בנימין עשה כן אף בלא אשתו, שהרי הצטער על כך כל ימיו. ומדייק כן מלשון התוספות שלא ציטטו דברי אבא בנימין, אלא דברי ר' יצחק, ומוכח שרק בדבריו מפרשים כן. | ||
ה'''רמ"ע מפאנו''' (ג) הקשה על שיטת רש"י, שהרי מותר להרהר בדברי קדושה בשעת תשמיש, ואדרבה מצוה להרהר בהם בכל כוחו. ועוד, הרי כל החשש שנאמר לגבי [[העושה צרכיו]] שאין לפנות למערב, הוא רק כאשר נפנה בחוץ, אבל כאשר יש מחיצות וגדר לא נאמר, ותשמיש המטה הוא לעולם במקום גדר, לכן ודאי אין כוונת הגמרא משום כבוד השכינה. | ה'''רמ"ע מפאנו''' (ג) הקשה על שיטת רש"י שאיירי דווקא באשתו עמו, שהרי מותר להרהר בדברי קדושה בשעת תשמיש, ואדרבה מצוה להרהר בהם בכל כוחו. ועוד, הרי כל החשש שנאמר לגבי [[העושה צרכיו]] שאין לפנות למערב, הוא רק כאשר נפנה בחוץ, אבל כאשר יש מחיצות וגדר לא נאמר, ותשמיש המטה הוא לעולם במקום גדר, לכן ודאי אין כוונת הגמרא משום כבוד השכינה. | ||
=== שיטת הרמ"ע מפאנו === | === שיטת הרמ"ע מפאנו === |