9,976
עריכות
שורה 7: | שורה 7: | ||
=== ירושלמי === | === ירושלמי === | ||
גם ב'''ירושלמי''' (ברכות ד ד) מובא שצריך אדם להסב פניו לכותל ולהתפלל, שנאמר: "ויסב חזקיהו פניו אל הקיר ויתפלל". | גם ב'''ירושלמי''' (ברכות ד ד) מובא שצריך אדם להסב פניו לכותל ולהתפלל, שנאמר: "ויסב חזקיהו פניו אל הקיר ויתפלל", אמנם לא מוזכר שם להדיא ענין החציצה. | ||
== מהם הדברים החוצצים == | == מהם הדברים החוצצים == | ||
שורה 18: | שורה 18: | ||
ה'''מאירי''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31518&st=&pgnum=25&hilite= (ה ב ד"ה המתפלל)] כותב, שספספלי בית הכנסת אינם חוצצים, כיון שרגילים להיות שם בהתמדה, ולכן אין לבו פונה אליהם. ובאופן נוסף הגדיר, שדברים שמיטלטלים בנקל כגון בגדים שעל מהיטה וכד' הם חוצצים, אבל דברים שאינם מיטלטלים אלא בכבדות אין חשש. | ה'''מאירי''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31518&st=&pgnum=25&hilite= (ה ב ד"ה המתפלל)] כותב, שספספלי בית הכנסת אינם חוצצים, כיון שרגילים להיות שם בהתמדה, ולכן אין לבו פונה אליהם. ובאופן נוסף הגדיר, שדברים שמיטלטלים בנקל כגון בגדים שעל מהיטה וכד' הם חוצצים, אבל דברים שאינם מיטלטלים אלא בכבדות אין חשש. | ||
=== חציצה על ידי אדם ובעלי חיים === | == שיטת הרמב"ם == | ||
ה'''רמב"ם''' (תפילה ה ו) אינו מזכיר ענין החציצה, אלא כותב רק יחזיר פניו אל הכותל. וזהו לכאורה כדברי הירושלמי הנ"ל. | |||
<BR/>אמנם ב'''תשובות הרמב"ם''' (רטו) מובא ששאלוהו לגבי חציצה זו בזמן התפילה, והשיב שארון, ארגז, שקים או כלי בית וכיו"ב, מגונה הוא שיצצו בינו לבין הקיר, לפי שזה מבלבל הכוונה. | |||
<BR/>אמנם בסוף דבריו כותב שעצימת העיניים מועילה לדבר זה, לפי שבכך לא נפסדת הכוונה. | |||
== חציצה על ידי אדם ובעלי חיים == | |||
== תפילה כנגד ציורים ותמונות == | |||
ה'''רמב"ם''' בשו"ת (רטו) שתפילה מול צורות, אפילו שאינן בולטות, הרי זה מגונה, משום שמסיח דעתו להביט בהם ומבטל הכוונה. ולכן כשמזדמן דבר כזה בתפילה, היה עוצם את עיניו. | |||
== הערות שוליים == | == הערות שוליים == | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} |