הבדלים בין גרסאות בדף "קביעות מקום בתפילה"

נוספו 1,759 בתים ,  12:03, 10 ביוני 2018
אין תקציר עריכה
שורה 6: שורה 6:


== גדר קביעת מקום ==
== גדר קביעת מקום ==
'''רבנו יונה''' (ג ב ד"ה כל הקובע) כותב שאין כוונת הגמרא לומר שצריך לקבוע מקום אחד בבית הכנסת ששם יתפלל תמיד, שכיון שכל בית הכנסת הוא מקום תפילה, אין להקפיד אם פעם מתפלל בזוית זו ופעם בזוית זו, אלא שכשמתפלל בביתו (כשאינו יכול ללכת לבית הכנסת), יתפלל במקום קבוע.
מובא ב'''ירושלמי''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40733&st=&pgnum=96 (ברכות ד ד)], ר' תנחום ברבי חנינא שצריך לייחד לו מקום בבית הכנסת להתפלל, ולומד כן מדוד המלך. מפורש בירושלמי שקביעות המקום היא אפילו בתוך בית הכנסת.
וכן כתבו להלכה ה'''רא"ש''' (א ז) וה'''מאירי'''
 
אמנם כמה ראשונים לא כתבו כן.
<BR/>'''רבנו יונה''' (ג ב ד"ה כל הקובע) כותב שאין כוונת הבבלי לומר שצריך לקבוע מקום אחד בבית הכנסת ששם יתפלל תמיד, שכיון שכל בית הכנסת הוא מקום תפילה, אין להקפיד אם פעם מתפלל בזוית זו ופעם בזוית זו, אלא שכשמתפלל בביתו (כשאינו יכול ללכת לבית הכנסת), יתפלל במקום קבוע. ומביא לדבריו ראיה מן ה'''ירושלמי''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40733&st=&pgnum=100 (ברכות ה א)]<ref>אמנם לפנינו בירושלמי הגירסה אחרת.</ref> שכל הקובע מקום לתפילתו בביתו, כאילו הקיפה מחיצות של ברזל.
<BR/>כדבריו מבואר גם ב'''כלבו''' (יא) וב'''ארחות חיים''' (תפילה נ).
 
מסתימת לשון ה'''רמב"ם''' (תפילה ה ו) משמע שקביעות המקום היא בכל זמן ובכל מצב כחלק מן ההכנה לתפילה.
== מעלת השבח וההשוואה לאברהם אבינו ==
'''רבנו יונה''' (ג ב ד"ה על הקובע) כותב שאין הכוונה שכל אדם שקובע מקום לתפילתו, אומרים עליו את השבח הזה, אלא באדם שהוא כל כך מדקדק בתפילתו עד שגם בזה הוא נזהר שרוצה שתהיה תפילתו במקום מיוחד. וכיון שכל כך אוהב הוא את התפילה, ודאי שיש בו מדת הענוה, וממילא תפילתו מקובלת לפני המקום ב"ה. והענוה מביאה לידי חסידות.
 
== הערות שוליים ==
{{הערות שוליים}}


[[קטגוריה: תפילה]]
[[קטגוריה: תפילה]]