87
עריכות
שורה 29: | שורה 29: | ||
===מליל י"ד=== | ===מליל י"ד=== | ||
אולם '''הרמב"ן''' במלחמות שם [https://www.sefaria.org.il/HaMaor_HaKatan_on_Pesachim.15b.1?with=Milchemet%20Hashem (ד"ה ועוד)] מדייק מהמשך סוגיית הירושלמי שכל | אולם '''הרמב"ן''' במלחמות שם [https://www.sefaria.org.il/HaMaor_HaKatan_on_Pesachim.15b.1?with=Milchemet%20Hashem (ד"ה ועוד)] מדייק מהמשך סוגיית הירושלמי שכל י"ד אסור באכילת מצה, ומנמק: "והטעם לזה, שכיון שביעור חמץ בלילה נעשית לו מצה כארוסה בבית חמיו"; כלומר המצה מקבלת יחס של מצת מצווה גם בטרם איסור החמץ - מאז שהחמץ מתחיל להתבער, דהיינו תחילת י"ד. מדבריו אלה משמע שהאיסור קיים גם בליל י"ד ולא רק ביומו. כך כתב '''באורחות חיים''' [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40307&st=&pgnum=178 (חלק א הלכות חמץ ומצה אות קיד)] בשם 'יש אומרים', ובספר '''אהל מועד''' (שער הפסח דרך ד) כתב ש"יש מחמירים שלא לאכלה מתחילת הלילה". כך גם דעת '''המגן אברהם''' [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%9E%D7%92%D7%9F_%D7%90%D7%91%D7%A8%D7%94%D7%9D_%D7%A2%D7%9C_%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%97_%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D_%D7%AA%D7%A2%D7%90 (תעא ו)], שכתב "משמע דביום י"ג מותרין לאכול מצה", ומשמע שבליל י"ד אסור; וכך הכריע גם בשו"ת '''רב פעלים''' [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1402&st=&pgnum=36 (ג או"ח סי' כז)]. | ||
===מסוף שעה רביעית=== | ===מסוף שעה רביעית=== |
עריכות