הבדלים בין גרסאות בדף "תערובת חמץ"

נוספו 179 בתים ,  08:30, 11 באפריל 2023
אין תקציר עריכה
שורה 47: שורה 47:
<BR/>ובאמת ה'''ראב"ד''' השיג עליו בזה והעיר שאין בדברים אלו כזית בכדי אכילת פרס, ולכן עליהם אינו לוקה והיינו כחכמים.  
<BR/>ובאמת ה'''ראב"ד''' השיג עליו בזה והעיר שאין בדברים אלו כזית בכדי אכילת פרס, ולכן עליהם אינו לוקה והיינו כחכמים.  


=== קושיות המפרשים על הרמב"ם ===
==== שיטות המפרשים על הרמב"ם ====
ה'''מגיד משנה''' הקשה על הרמב"ם מדוע בשיש בו כזית בכדי אכילת פרס אינו חייב כרת, והרי משמע בגמרא שדווקא על כותח הבבלי וכיוצא בו נחלקו, מכיוון שאין בהם כזית בכדא"פ ועליו קאי מיעוט הפסוק. אבל אם יש כזית, לא מצאנו פסוק שימעטו מן העונש, והרי זה כמו כל תערובת איסור (למשל חלב או דם) שחייב אם אכל ממנו כזית אפילו בתערובת.
ה'''מגיד משנה''' הבין בדעת הרמב"ם שהוא סובר כהרי"ף ופסק כחכמים, אך הקשה על הרמב"ם מדוע בשיש בו כזית בכדי אכילת פרס אינו חייב כרת, והרי מיעוט הפסוק 'כל מחמצת לא תאכלו' שלמדה הגמרא שהוא בלאו ולא בכרת, זהו דווקא בכותח הבבלי וכיוצא בו שאין בו כזית בכדא"פ, אבל אם יש כזית בכדא"פ שבזה גם חכמים מודים לחיובא, לא מצאנו פסוק שימעטו מעונש כרת, והרי זה כמו כל תערובת איסור (למשל חלב או דם) שחייב אם אכל ממנו כזית אפילו בתערובת.


== האם יש איסור בל יראה ובל ימצא ==
== האם יש איסור בל יראה ובל ימצא ==