9,896
עריכות
שורה 15: | שורה 15: | ||
== סוגית הגמרא == | == סוגית הגמרא == | ||
אלא שבגמרא שם מובאת '''ברייתא''' נוספת שממנה מתבאר שדין זה רק | אלא שבגמרא שם מובאת '''ברייתא''' נוספת שממנה מתבאר שדין זה הוא רק אליבא דר' אליעזר, ואילו חכמים סוברים שעל עירוב חמץ אין אפילו לאו. | ||
עוד מתבאר שם בגמרא בביאור דעת ר' אליעזר, שהפסוק הנוסף שממדבר על '''מחמצת''' ואף מזכיר בו עונש כרת: "כי כל אוכל מחמצת ונכרתה" (יב יט), מדבר על חמץ גמור שנתחמץ מחמת דבר אחר ולא על תערובת חמץ. | עוד מתבאר שם בגמרא בביאור דעת ר' אליעזר, שהפסוק הנוסף שממדבר על '''מחמצת''' ואף מזכיר בו עונש כרת: "כי כל אוכל מחמצת ונכרתה" (יב יט), מדבר על חמץ גמור שנתחמץ מחמת דבר אחר ולא על תערובת חמץ. | ||
שורה 21: | שורה 21: | ||
<BR/>מכל מקום חכמים החולקים על ר' אליעזר לא דורשים את המילה 'כל', ולכן לשיטתם אין ריבוי בפסוק לתערובת חמץ. | <BR/>מכל מקום חכמים החולקים על ר' אליעזר לא דורשים את המילה 'כל', ולכן לשיטתם אין ריבוי בפסוק לתערובת חמץ. | ||
על פי הברייתא הזו סובר רב נחמן | על פי הברייתא הזו סובר רב נחמן שגם סתם ה'''משנה''' (פסחים ג א) האומרת שמיני תערובת חמץ הם באזהרה ואין בה משום כרת, היא דעת ר' אליעזר. ואף שהמשנה מזכירה גם מינים של [[חמץ נוקשה]], שאף בהם יש לאו, סובר רב נחמן שכל שכן הוא, שכן חמץ נוקשה חמור הוא מתערובת חמץ, ואם בזה יש לאו כל שכן בחמץ נוקשה. | ||
<BR/>לעומת זאת דעת רב יהודה ש[[חמץ נוקשה]] קל הוא מתערובת חמץ, ולכן ר' אליעזר שאסר תערובת חמץ אינו אוסר חמץ נוקשה. וסובר הוא שסתם המשנה היא דעת ר' מאיר, שלדעתו יש לאו בחמץ נוקשה וכל שכן לתערובת חמץ. | <BR/>לעומת זאת דעת רב יהודה ש[[חמץ נוקשה]] קל הוא מתערובת חמץ, ולכן ר' אליעזר שאסר תערובת חמץ אינו אוסר חמץ נוקשה. וסובר הוא שסתם המשנה היא דעת ר' מאיר, שלדעתו יש לאו בחמץ נוקשה וכל שכן לתערובת חמץ{{ראה עוד|דעת רב יהודה}}. | ||
=== טעם הדין === | === טעם הדין === |