הבדלים בין גרסאות בדף "סמיכת גאולה לתפילה"

נוספו 2,160 בתים ,  11:58, 26 ביולי 2017
שורה 113: שורה 113:
ה'''תוספות''' (ד"ה ומנח) כתבו שיש ללמוד ממעשה זה שמותר להניח תפילין בין גאולה לתפילה, ושהוא הדין לטלית. והוסיף שמצאנו לר' יצחק בר יהודה שעשה מעשה כן, שקרא קריאת שמע בברכותיה, ולאחר ששליחו הביא לו הטלית נתעטף בה, ולאחר מכן התפלל שמונה עשרה. וכראיה לזה הביא את המעשה הנ"ל.
ה'''תוספות''' (ד"ה ומנח) כתבו שיש ללמוד ממעשה זה שמותר להניח תפילין בין גאולה לתפילה, ושהוא הדין לטלית. והוסיף שמצאנו לר' יצחק בר יהודה שעשה מעשה כן, שקרא קריאת שמע בברכותיה, ולאחר ששליחו הביא לו הטלית נתעטף בה, ולאחר מכן התפלל שמונה עשרה. וכראיה לזה הביא את המעשה הנ"ל.
<BR/>והתוספות עצמם כתבו שם לחלק בין טלית לתפילין, שתפילין מותר להניח בין גאולה לתפילה לפי שעיקר קריאת שמע ותפילה הם בתפילין, ש[[לא יעיד עדות שקר]], ושזו מלכות שמים שלמה. אבל ציצית שהיא [[חובת הבגד]], ואם אין לו [[יכול לקרוא בלא ציצית]], הוי הפסקה בין גאולה לתפילה. ובשם '''רבי משה מקוצי''' כתבו שגם לתפילין אין ראיה מהאי עובדא, לפי שאפשר שרב שעשה כן לא בירך, אלא הניח בלא ברכה, ולאחר תפילת עמידה משמש בהן ובירך.
<BR/>והתוספות עצמם כתבו שם לחלק בין טלית לתפילין, שתפילין מותר להניח בין גאולה לתפילה לפי שעיקר קריאת שמע ותפילה הם בתפילין, ש[[לא יעיד עדות שקר]], ושזו מלכות שמים שלמה. אבל ציצית שהיא [[חובת הבגד]], ואם אין לו [[יכול לקרוא בלא ציצית]], הוי הפסקה בין גאולה לתפילה. ובשם '''רבי משה מקוצי''' כתבו שגם לתפילין אין ראיה מהאי עובדא, לפי שאפשר שרב שעשה כן לא בירך, אלא הניח בלא ברכה, ולאחר תפילת עמידה משמש בהן ובירך.
<BR/>ה'''רשב"א''' (יד ב ד"ה אמרי) הביא דברי התוספות שחילקו בין תפילין לטלית, וכתב שנראים דבריהם, שאם לא כן אף לשאר מצוות מותר יהיה להפסיק, דמאי שנא טלית.
גם ה'''רא"ש''' (ב י) כתב לחלוק על ר"י בר יהודה, ולחלק בין תפילין לטלית, שלא אמרו מלכות שמים שלמה אלא על תפילין, שהרי בתפילין כתוב פרשיות עול מלכות שמים ועול מצוות, ועוד שציצית אינה מצוה שבגופו של אדם.
וכן הביאו '''תלמידי רבנו יונה''' (ח א ד"ה והורה) בשם רבני צרפת שאין לדמות תפילין לציצית, ואין להתעטף ולברך על ציצית.
<BR/>וב'''טור''' (אורח חיים סו) כתב שאם אירעו אונס ולא הניח תפילין קודם קריאת שמע, יכול להפסיק בין גאולה לתפילה ולברך ולהניחן, כדי שיתפלל בתפילין, אבל לטלית אין לו להפסיק ולברך וללובשו.
ה'''בית יוסף''' (סו  ד"ה ומ"ש רק אם אירעו) כתב שמדברי התוספות משמע שמותר גם לברך על התפילין, שהרי הר"מ מקוצי חולק על זה, אבל מדברי הרא"ש והרשב"א אין הכרע, ואם סוברים הם שאין לברך על תפילין בין גאולה לתפילה, צ"ל שבטלית אין להתעטף אף בלא ברכה, משום הפסק בין גאולה לתפילה, אלא יתעטף לפני ברכת גאל ישראל בלא ברכה. וכתב שמדברי הטור משמע שבלא ברכה מותר להתעטף בטלית. והכריע הבית יוסף להלכה שכל שלא אמר גאל ישראל, יכול להניח תפילין ולהתעטף בטלית בלא ברכה, ויברך לאחר תפילת עמידה כשימשמש בהם. ואם גמר גאל ישראל מניח תפילין בלא ברכה, אבל לא טלית. וכן כתב הוא להלכה גם ב'''שלחן ערוך''' (סו ח).


== אם תפילה בציבור עדיפה על פני סמיכת גאולה לתפילה ==
== אם תפילה בציבור עדיפה על פני סמיכת גאולה לתפילה ==