הבדלים בין גרסאות בדף "כיוון המיטה"

נוספו 227 בתים ,  11:22, 3 ביוני 2018
אין תקציר עריכה
שורה 31: שורה 31:


בתשובת '''שב יעקב''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1474&st=&pgnum=14 (ג ד"ה וכן משמע)] ביאר לדעת הזוהר, שצריך הראש להיות לצד מערב והרגלים לצד מזרח. ועל פי הפסוק 'שמאלו תחת ראשי וימינו תחבקני', צריך שיהיה האיש בצד דרום והאישה בצד צפון, וכך שמאלו של האיש תחת ראש האשה.
בתשובת '''שב יעקב''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1474&st=&pgnum=14 (ג ד"ה וכן משמע)] ביאר לדעת הזוהר, שצריך הראש להיות לצד מערב והרגלים לצד מזרח. ועל פי הפסוק 'שמאלו תחת ראשי וימינו תחבקני', צריך שיהיה האיש בצד דרום והאישה בצד צפון, וכך שמאלו של האיש תחת ראש האשה.
<BR/>בשו"ת '''בנין של שמחה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=638&st=&pgnum=20&hilite= (ג)] כתב שמהזוהר מוכח שמדובר דווקא באשתו עמו (ודלא כהשב יעקב שאיירי אפילו לבד). והוסיף שגם לא מוכח מהזוהר כלל כמו שהבינו המג"א והשב יעקב, שהרי גם בזוהר כתוב 'בין צפון לדרום' וכלשון הגמרא, ואם כן שפיר יש לפרש כרש"י, שמרגלותיה וראשה לצפון ודרום. ובהמשך דבריו הוסיף [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=638&st=&pgnum=23 (ד"ה והנה זה רבות)], ששמע מר' חיים מוולאז'ין שכן אמר הגר"א שאין הפשט בזוהר כמו שפירשו המקובלים והרמ"ע מפאנו, אלא שלא פירש לו הפירוש הנכון. וברור לו שהפירוש הוא בין צפון לדרום כפשוטו וכמ"ש רש"י.
<BR/>בשו"ת '''בנין של שמחה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=638&st=&pgnum=20&hilite= (ג)] כתב שמהזוהר מוכח שמדובר דווקא באשתו עמו (ודלא כהשב יעקב שאיירי אפילו לבד). והוסיף שגם לא מוכח מהזוהר כלל כמו שהבינו המג"א והשב יעקב, שהרי גם בזוהר כתוב 'בין צפון לדרום' וכלשון הגמרא, ואם כן שפיר יש לפרש כרש"י, שמרגלותיה וראשה לצפון ודרום. ובהמשך דבריו הוסיף [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=638&st=&pgnum=23 (ד"ה והנה זה רבות)], ששמע מ'''ר' חיים מוולאז'ין''' שכן אמר לו ה'''גר''' שאין הפשט בזוהר כמו שפירשו המקובלים והרמ"ע מפאנו, אלא שלא פירש לו הפירוש הנכון. וברור לו שהפירוש הוא בין צפון לדרום כפשוטו וכמ"ש רש"י.
 
ה'''משנה ברורה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14170&st=&pgnum=12 (יא)] הביא דברי הזוהר והרמ"ע מפאנו, אך בשם ה'''גר"א''' כתב שכוונת הזוהר היא כהגמרא שראשה של המטה ומרגלותיה לצפון ולדרום.  
   
   
== שלחן ערוך ואחרונים ==
== שלחן ערוך ואחרונים ==
שורה 41: שורה 39:
<BR/>עוד הוסיף הלבוש, שאין חילוק בזה בין ארץ ישראל לבין חוץ לארץ, שהא דאמרינן שכינה במערב הוא לגבי כל העולם. וכן אין חילוק בין מקום בלי מחיצות למקום עם מחיצות, ואפילו אין אשתו עמו נכון להיזהר מפני כבוד השכינה.
<BR/>עוד הוסיף הלבוש, שאין חילוק בזה בין ארץ ישראל לבין חוץ לארץ, שהא דאמרינן שכינה במערב הוא לגבי כל העולם. וכן אין חילוק בין מקום בלי מחיצות למקום עם מחיצות, ואפילו אין אשתו עמו נכון להיזהר מפני כבוד השכינה.
<BR/>ה'''מגן אברהם''' (ז) כתב לבאר, שאף שבבית הכסא מהני מחיצות, בשינה לא מהני מפני שליכא היכרא במחיצות, לפי שדרכו בכך, ועוד שבחדר הוא גם מקום השראת שכינה, מה שאין כן בית הכסא עם מחיצות שאפילו מלאכים אין נכנסים לשם.  
<BR/>ה'''מגן אברהם''' (ז) כתב לבאר, שאף שבבית הכסא מהני מחיצות, בשינה לא מהני מפני שליכא היכרא במחיצות, לפי שדרכו בכך, ועוד שבחדר הוא גם מקום השראת שכינה, מה שאין כן בית הכסא עם מחיצות שאפילו מלאכים אין נכנסים לשם.  
ה'''משנה ברורה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14170&st=&pgnum=12 (יא)] הביא דברי הזוהר והרמ"ע מפאנו, אך כתב שטוב יותר לכתחילה לנהוג כהשלחן ערוך<ref>כוונתו כפי שפירש בסי' ר"מ, וכשיטת רש"י והלחם חמודות, שהרי מדברי השו"ע כאן אין הכרע כנ"ל.</ref>, מפני דברי ה'בנין של שמחה' הנ"ל בשם הגר"א, שכוונת הזוהר היא כהגמרא.


=== ראשו לצפון דווקא ===
=== ראשו לצפון דווקא ===