הבדלים בין גרסאות בדף "משתמש:שלמה/טיוטה"

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(יצירת דף עם התוכן "{{תחרות כתיבה}} משפט פתיחה: הסיבה לאיסור חלב נכרי והאם האיסור נוהג תמיד או שתלוי במציאות מ...")
 
שורה 11: שורה 11:


הטעם להלכה:
הטעם להלכה:
נחלקו פוסקים האם האמוראים שאמרו את הטעמים השונים חולקים אחד על השני, או שמסכימים ביניהם וכל אחד אמר טעם אחר. הנפק"מ היא שהיום אין חוששים לגילוי, כלומר, שמא שתה נחש ממשקה העומד ללא השגחה{ לילה או תמיד}, כיוון שאין נחשים מצויים בינינו. כך מבואר ברמב"ם (
נחלקו פוסקים האם האמוראים שאמרו את הטעמים השונים חולקים אחד על השני, או שמסכימים ביניהם וכל אחד אמר טעם אחר. התוספות (עבודה זרה, ל"ט ע"ב) והרדב"ז (חלק ד' אלף קמ"ז) סוברים שהטעמים אינם חלוקים ושניהם נפסקו להלכה. ואילו הפני משה על הירושלמי {?} סובר שהטעמים חלוקים. הנפק"מ היא שהיום אין חוששים לגילוי, כלומר, שמא שתה נחש ממשקה העומד ללא השגחה{ לילה או תמיד}, כיוון שאין נחשים מצויים בינינו כמו שמבואר בשו"ע (או"ח סימן רע"ב{?}).
 
מצבים בהם אין חשש להחלפת חלב טהור בחלב טמא:
בראשונים מובאים שני מצבים בהם אין חשש להחלפת חלב טהור בחלב טמא, ודנו הראשונים האם החלב יהיה מותר.

גרסה מ־22:20, 4 בנובמבר 2017

משפט פתיחה: הסיבה לאיסור חלב נכרי והאם האיסור נוהג תמיד או שתלוי במציאות משתנה.

מקור האיסור וטעמיו: במשנה (עבודה זרה, ב' ו') כתוב: "אלו דברים של עכו"ם אסורין ואין איסורן איסור הנאה חלב שחלבו עכו"ם ואין ישראל רואהו". ובטעם האיסור נאמרו כמה טעמים: בעבודה זרה (ל"ה עמוד ב') אומרת הגמרא שחלב נכרי אסור כיוון שיש לחשוש שהגוי יערב חלב טמא בחלב הטהור. הגמרא (שם) מדגישה שאין לחשוש שהגוי יחליף את החלב הטהור בטמא לגמרי כיוון שחלב טהור הינו בצבע לבן וצבע החלב הטמא הוא צהבהב. {טעמים נוספים} בירושלמי (עבודה זרה, ב' מ"א) אומר רבי יהושע בן לוי שחלב הגוי אסור משום גילוי. כלומר החלב אסור שמא הגוי ישאיר את החלב לא השגחה והחלב אסור שמא שתה ממנו נחש והטיל בו ארס.

הטעם להלכה: נחלקו פוסקים האם האמוראים שאמרו את הטעמים השונים חולקים אחד על השני, או שמסכימים ביניהם וכל אחד אמר טעם אחר. התוספות (עבודה זרה, ל"ט ע"ב) והרדב"ז (חלק ד' אלף קמ"ז) סוברים שהטעמים אינם חלוקים ושניהם נפסקו להלכה. ואילו הפני משה על הירושלמי {?} סובר שהטעמים חלוקים. הנפק"מ היא שהיום אין חוששים לגילוי, כלומר, שמא שתה נחש ממשקה העומד ללא השגחה{ לילה או תמיד}, כיוון שאין נחשים מצויים בינינו כמו שמבואר בשו"ע (או"ח סימן רע"ב{?}).

מצבים בהם אין חשש להחלפת חלב טהור בחלב טמא: בראשונים מובאים שני מצבים בהם אין חשש להחלפת חלב טהור בחלב טמא, ודנו הראשונים האם החלב יהיה מותר.