פורים שחל להיות בשבת

גרסה מ־21:23, 8 במרץ 2025 מאת א.א (שיחה | תרומות) (יצירת דף עם התוכן "== מחלוקת התנאים == ב'''משנה''' (מגילה א א) כתוב שאם חל יום י"ד באדר בשבת, כפרים ועיירות גדולות מקדימים וקוראים את המגילה ביום הכניסה, כלומר יום חמישי, ומוקפות חומה קוראים למחר, כלומר ביום ראשון. <BR/>דעה אחרת מובאת ב'''גמרא''' (מגילה ד ב) שעיירות גדולות קוראות את המג...")
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)

מחלוקת התנאים

במשנה (מגילה א א) כתוב שאם חל יום י"ד באדר בשבת, כפרים ועיירות גדולות מקדימים וקוראים את המגילה ביום הכניסה, כלומר יום חמישי, ומוקפות חומה קוראים למחר, כלומר ביום ראשון.
דעה אחרת מובאת בגמרא (מגילה ד ב) שעיירות גדולות קוראות את המגילה ביום שישי, ולא ביום חמישי.
הדעה המוזכרת במשנה היא למעשה דעת רבי שסובר שהואיל ונדחו עיירות גדולות מלקרוא בי"ד, ידחו ליום הכניסה כמו הכפרים. וכן היא דעת ר' חלבו, שסובר של הנדחה מיום קריאתו המקורית, נדחה ליום הכניסה.

טעם שלא קוראים מגילה בשבת

מבואר בגמרא (ד ב) שלכולי עלמא לא קוראים מגילה בשבת.
נחלקו האמוראים בטעם הדבר. לדעת רבה הטעם הוא משום גזירה שמא ילך אצל בקי ללמוד ויעבירנה ד' אמות ברשות הרבים. שכיון שהכל חייבים בקריאת המגילה ואין הכל בקיאים בקריאתה חיישינן שמא יעבירנה ד' אמות.
דעת רב יוסף היא שהטעם הוא מפני שעיניהם של עניים נשואות למקרא מגילה לחלק להם מתנות לאביונים, ואי אפשר לחלק בשבת, ולכן אין קוראים את המגילה בשבת על מנת שיוכלו לחלק להם בו ביום.

זמן שמחה

בסוף הסוגיה אומרת הגמרא שאע"פ שאת קריאת המגילה מקדימים לפני שבת, שמחה אינה אלא בזמנה. כלומר את המשתה יש לעשות ביום י"ד עצמו ולא להקדימו.