הבדלים בין גרסאות בדף "ברכת הדלקת נרות שבת"

נוספו 1,884 בתים ,  17:25, 20 בדצמבר 2015
שורה 28: שורה 28:
==מתי מברך==
==מתי מברך==


ה'''רמב"ם''' (שבת ה א) כתב דצריך לברך קודם ההדלקה, וכתב ה'''מגיד משנה''' שמקורו מסדר רב עמרם גאון [וצ"ע דלפנינו אינו מפורש], ושכן הסכימו כל האחרונים.
ה'''רמב"ם''' (שבת ה א) כתב דצריך לברך קודם ההדלקה, וכתב ה'''מגיד משנה''' שמקורו מסדר רב עמרם גאון [וצ"ע דלפנינו אינו מפורש כן בדבריו], ושכן הסכימו כל האחרונים.


כתב המרדכי (שבת רצג) דיש לברך קודם ההדלקה עובר לעשייתן, הביאו הדרכי משה (ב), וכתב דהמנהג לברך אחר ההדלקה. ובמהר"י וייל חידושי דינים והלכות (כט) כתב דקצת נשים נוהגות שאחר ההדלקה פורשות ידיהן כנגד הנרות ואז מברכות ומסלקות ידיהן, כי היכי דלהוי עובר לעשייתן. וסיים הדרכ"מ על דבריו, שכן הוא המנהג.
גם ה'''מרדכי''' (שבת רצג) כתב דיש לברך קודם ההדלקה עובר לעשייתן, והוסיף דהמדליק יהיה בדעתו שלא לקבל שבת עד אחר הדלקת הנר. משמע דאם לא היה בדעתו כן, מקבל שבת בברכה ושוב אסור לו להדליק.<BR/>
וה'''דרכי משה''' (ב) הביא דברי מרדכי אלו, וכתב דהמנהג לברך אחר ההדלקה. וב'''מהר"י וייל''' חידושי דינים והלכות (כט) כתב דקצת נשים נוהגות שאחר ההדלקה פורשות ידיהן כנגד הנרות ואז מברכות ומסלקות ידיהן, כי היכי דלהוי עובר לעשייתן. וסיים הדרכ"מ על דבריו, שכן הוא המנהג.
 
והנה לשיטות הסוברות ש[[קבלת שבת אינה תלויה בהדלקת הנר אלא בתפילת ערבית]], נראה פשוט שאין לברך אחר ההדלקה, דקיי"ל בכל המצוות כולם שמברך עליהם עובר לעשייתן, והוא הדין להדלקת נרות שבת. אבל לבעל הלכות גדולות סובר שקבלת שבת תלויה בהדלקת הנר, ושמשום כן יש להקדים הדלקת נרות שבת לנרות חנוכה, יש מקום לחשוש ולברך אחר הדלקה. אבל '''הגהות מיימוניות''' (שבת ה א) הביא בשם ה'''ר"ם מרוטנבורג''' דיש להתנות ולומר דאינו מקבל שבת בהדלקה, ותנאו חל גם לשיטת בה"ג, וכן מבואר מתוך דברי המרדכי הנ"ל [והב"י כתב דמשמע בדבריו דסגי שדעתו כן ואינו צריך לפרש בפיו]. וזה דלא כ'''תשב"ץ קטן''' (יד) שכתב דהאשה המדליקה אינו מועיל לה תנאי.
 
ולשון ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים רסג ה) 'כשידליק יברך', ומשמע קודם ההדלקה, שאל"כ הוה ליה לפרש. וכן לפי מה דקיי"ל בסעיף י' דלא כבה"ג אלא כיש אומרים בתרא דאינו מקבל שבת בהדלקה אלא ב'מזמור שיר ליום השבת', בלא"ה אין לחשוש לזה. אמנם לגבי הנשים המדליקות, י"ל שכיוון דשמקבלות שבת בהדלקה, צריכות לברך לאחר ההדלקה.


==הפסק==
==הפסק==