הבדלים בין גרסאות בדף "ברכת הדלקת נרות שבת"

נוספו 16 בתים ,  12:34, 21 בדצמבר 2015
מ
שורה 40: שורה 40:
ה'''רמב"ם''' (שבת ה א) כתב דצריך לברך קודם ההדלקה, וכתב ה'''מגיד משנה''' שמקורו מסדר רב עמרם גאון [וצ"ע דלפנינו אינו מפורש כן בדבריו], ושכן הסכימו כל האחרונים.
ה'''רמב"ם''' (שבת ה א) כתב דצריך לברך קודם ההדלקה, וכתב ה'''מגיד משנה''' שמקורו מסדר רב עמרם גאון [וצ"ע דלפנינו אינו מפורש כן בדבריו], ושכן הסכימו כל האחרונים.


גם ה'''מרדכי''' (שבת רצג) כתב דיש לברך קודם ההדלקה עובר לעשייתן, והוסיף דהמדליק יהיה בדעתו שלא לקבל שבת עד אחר הדלקת הנר. משמע דאם לא היה בדעתו כן, מקבל שבת בברכה ושוב אסור לו להדליק.<BR/>
גם ה'''מרדכי''' (שבת רצג) כתב דיש לברך קודם ההדלקה עובר לעשייתן, אבל הוסיף דהמדליק יהיה בדעתו שלא לקבל שבת עד אחר הדלקת הנר. משמע דאם לא היה בדעתו כן, מקבל שבת בברכה ושוב אסור לו להדליק.<BR/>
וה'''דרכי משה''' (ב) הביא דברי מרדכי אלו, וכתב דהמנהג לברך אחר ההדלקה. וב'''מהר"י וייל''' חידושי דינים והלכות (כט) כתב דקצת נשים נוהגות שאחר ההדלקה פורשות ידיהן כנגד הנרות ואז מברכות ומסלקות ידיהן, כי היכי דלהוי עובר לעשייתן. וסיים הדרכ"מ על דבריו, שכן הוא המנהג, ולא ביאר בזה הטעם.
וה'''דרכי משה''' (ב) הביא דברי מרדכי אלו, וכתב דהמנהג לברך אחר ההדלקה. וב'''מהר"י וייל''' חידושי דינים והלכות (כט) כתב דקצת נשים נוהגות שאחר ההדלקה פורשות ידיהן כנגד הנרות ואז מברכות ומסלקות ידיהן, כי היכי דלהוי עובר לעשייתן. וסיים הדרכ"מ על דבריו, שכן הוא המנהג, ולא ביאר בזה הטעם.
<BR/> אבל ה'''בית חדש''' (ג) כתב שהטעם בזה הוא שהנשים [[מקבלות עליהן שבת בהדלקה]], וכתב שלפי"ז אנשים שאין בהם מנהג לקבל שבת בהדלקה, ידליקו אחר הברכה.<BR/>
<BR/> אבל ה'''בית חדש''' (ג) כתב שהטעם בזה הוא שהנשים נהגו ש[[מקבלות עליהן שבת בהדלקה]], וכתב שלפי"ז אנשים שאין בהם מנהג לקבל שבת בהדלקה, ידליקו אחר הברכה.<BR/>
ולפי"ז לשיטות הסוברות ש[[קבלת שבת אינה תלויה בהדלקת הנר]], נראה פשוט שאין לברך אחר ההדלקה, דקיי"ל בכל המצוות כולם שמברך עליהם עובר לעשייתן, והוא הדין להדלקת נרות שבת. ורק לשיטת בעל הלכות גדולות ודעימיה  שסוברים ש[[זמן קבלת שבת#קבלת שבת בהדלקה|קבלת שבת תלויה בהדלקת הנר]], ושמשום כן יש להקדים הדלקת נרות שבת לנרות חנוכה, יש מקום לחשוש ולברך אחר הדלקה.  
ולפי"ז לשיטות הסוברות ש[[קבלת שבת אינה תלויה בהדלקת הנר]], נראה פשוט שאין לברך אחר ההדלקה, דקיי"ל בכל המצוות כולם שמברך עליהם עובר לעשייתן, והוא הדין להדלקת נרות שבת. ורק לשיטת בעל הלכות גדולות ודעימיה  שסוברים ש[[זמן קבלת שבת#קבלת שבת בהדלקה|קבלת שבת תלויה בהדלקת הנר]], ושמשום כן יש להקדים הדלקת נרות שבת לנרות חנוכה, יש מקום לחשוש ולברך אחר הדלקה.  
<BR/>וגם לשיטת בה"ג, כבר כתבו שהמנהג כן רק אצל הנשים המדליקות ולא אצל האיש המדליק, וכן יש שכתבו שמועיל בזה תנאי, ראה [[זמן קבלת שבת#תנאי בהדלקה|שם]]. וא"כ יש לדון לגבי אשה שמתנה שלא לקבל שבת בהדלקה, אם תברך קודם ההדלקה או לא.
<BR/>וגם לשיטת בה"ג, כבר כתבו שהמנהג כן רק אצל הנשים המדליקות ולא אצל האיש המדליק, וכן יש שכתבו שמועיל בזה תנאי, ראה [[זמן קבלת שבת#תנאי בהדלקה|שם]]. וא"כ יש לדון לגבי אשה שמתנה שלא לקבל שבת בהדלקה, אם תברך קודם ההדלקה או לא.