9,976
עריכות
מ (←תוקף הגזירה) |
|||
שורה 13: | שורה 13: | ||
==תוקף הגזירה== | ==תוקף הגזירה== | ||
בכמה קהילות בישראל בזמן הראשונים נהגו לאכול פת של גויים, וכתבו הראשונים כמה טעמים ליישב המנהג.<BR/> '''תוספות''' | בכמה קהילות בישראל בזמן הראשונים נהגו לאכול פת של גויים, וכתבו הראשונים כמה טעמים ליישב המנהג.<BR/> '''תוספות''' [http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=27&daf=35b&format=pdf (עבודה זרה לה ב ד"ה מכלל)] כתבו דסמכו על דברי הגמרא שם שאמר ר' יוחנן - פת לא הותרה בבי"ד, ואמרה על זה הגמרא מכלל דיש מי שמתיר, ולמדו מזה התוס' שאם היו בי"ד רוצים היו יכולים להתיר, שהרי לא פשט איסורו בכל ישראל, וכמו שאמרא הגמרא שם (לו א) לגבי גזירת שמן שלא פשט איסורו בכל ישראל והתירוהו לפי שסמכו על דברי רשב"ג וראב"צ שאין גוזרין גזירה על הציבור אא"כ רוב הציבור יכולים לעמוד בה. ומבוארים הדברים יותר ב'''רא"ש''' (ב כז) דר' יוחנן בא לסייג את ההיתר שלא נאמר שכיון שבמקומות מסויימים נהגו בו היתר, יש לו היתר בכל מקום, דלא היא, כיון שלא הותרה בבית דין, אלא רק במקומות שלא נתפשט האיסור. ומבואר מדברי התוס' ורא"ש, דאין חלוקה בזה בין עיר לשדה ובין פת פלטר לפת בעל הבית, אלא בכל פת התירו. | ||
<BR/>אבל ה'''רשב"א''' ייסד את ההיתר על הירושלמי [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14136&hilite=a87dbcb9-8e67-47b7-9328-f52673dad2d1&st=%D7%A2%D7%91%D7%95%D7%93%D7%94+%D7%96%D7%A8%D7%94&pgnum=610 (עבודה זרה ב ח)] ומשום חיי נפש ודווקא במקום שאין מצוי פת ישראל. והר"ן כ' דגם לפי אמוראי בבל סמכו להתיר וכמו שטעו בדעת רבי, שהרי שקלו וטרו אליבא דטעות זו. וכן כתב הריטב"א. | <BR/>אבל ה'''רשב"א''' ייסד את ההיתר על הירושלמי [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14136&hilite=a87dbcb9-8e67-47b7-9328-f52673dad2d1&st=%D7%A2%D7%91%D7%95%D7%93%D7%94+%D7%96%D7%A8%D7%94&pgnum=610 (עבודה זרה ב ח)] ומשום חיי נפש ודווקא במקום שאין מצוי פת ישראל. והר"ן כ' דגם לפי אמוראי בבל סמכו להתיר וכמו שטעו בדעת רבי, שהרי שקלו וטרו אליבא דטעות זו. וכן כתב הריטב"א. | ||