הבדלים בין גרסאות בדף "כיוון המיטה"

נוספו 279 בתים ,  13:01, 3 ביוני 2018
אין תקציר עריכה
שורה 39: שורה 39:
<BR/>וכן דייק ה'''בית יוסף''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x9 (אורח חיים ג ד"ה ונראה מדברי הרמב"ם)] בדבריו.
<BR/>וכן דייק ה'''בית יוסף''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x9 (אורח חיים ג ד"ה ונראה מדברי הרמב"ם)] בדבריו.


== שיטת הירושלמי ==
== שיטת הזוהר והמקובלים ==
== שיטת הזוהר והמקובלים ==
מובא ב'''זוהר''' פרשת במדבר [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=43168&st=&pgnum=5 (קיז א)], שהנותן מטתו בין צפון לדרום הויין ליה בנים זכרים. וב'''מגן אברהם''' (ז) הבין שהכוונה שרוחב המיטה יהיה בין צפון לדרום, אך ראשה ומרגלותיה למזרח ולמערב. וב'''פרי מגדים''' (אשל אברהם ז) הסביר דבריו, שמילת 'בין' הכוונה המטה עצמה ולא ראשה ומרגלותיה, ולכן יש לפרש כן גם בגמרא. אמנם העיר שרש"י לא פירש כן, מפני שלא ירד לפרש מילת 'בין'.
מובא ב'''זוהר''' פרשת במדבר [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=43168&st=&pgnum=5 (קיז א)], שהנותן מטתו בין צפון לדרום הויין ליה בנים זכרים. וב'''מגן אברהם''' (ז) הבין שהכוונה שרוחב המיטה יהיה בין צפון לדרום, אך ראשה ומרגלותיה למזרח ולמערב. וב'''פרי מגדים''' (אשל אברהם ז) הסביר דבריו, שמילת 'בין' הכוונה המטה עצמה ולא ראשה ומרגלותיה, ולכן יש לפרש כן גם בגמרא. אמנם העיר שרש"י לא פירש כן, מפני שלא ירד לפרש מילת 'בין'.
שורה 53: שורה 52:
<BR/>ה'''מגן אברהם''' (ז) כתב לבאר, שאף שבבית הכסא מהני מחיצות, בשינה לא מהני מפני שליכא היכרא במחיצות, לפי שדרכו בכך, ועוד שבחדר הוא גם מקום השראת שכינה, מה שאין כן בית הכסא עם מחיצות שאפילו מלאכים אין נכנסים לשם.  
<BR/>ה'''מגן אברהם''' (ז) כתב לבאר, שאף שבבית הכסא מהני מחיצות, בשינה לא מהני מפני שליכא היכרא במחיצות, לפי שדרכו בכך, ועוד שבחדר הוא גם מקום השראת שכינה, מה שאין כן בית הכסא עם מחיצות שאפילו מלאכים אין נכנסים לשם.  


ה'''משנה ברורה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14170&st=&pgnum=12 (יא)] הביא דברי הזוהר והרמ"ע מפאנו, אך כתב שטוב יותר לכתחילה לנהוג כהשלחן ערוך<ref>כוונתו כפי שפירש בסי' ר"מ, וכשיטת רש"י והלחם חמודות, שהרי מדברי השו"ע כאן אין הכרע כנ"ל.</ref>, מפני דברי ה'בנין של שמחה' הנ"ל בשם הגר"א, שכוונת הזוהר היא כהגמרא.
ב'''ערוך השלחן''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=7705&st=&pgnum=9 (ג יג)] כתוב שלא נהגו להיזהר בדבר זה, מפני שתופסים כהטור לדינא שאין זו אלא מעלה, ועוד כיון שיש מחלוקת מה הכוונה בין צפון לדרום, שוב אין הכרע בדבר.
<BR/>אמנם ה'''משנה ברורה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14170&st=&pgnum=12 (יא)] כתב שטוב יותר לכתחילה לנהוג כהשלחן ערוך<ref>כוונתו כפי שפירש בסי' ר"מ, וכשיטת רש"י והלחם חמודות, שהרי מדברי השו"ע כאן אין הכרע כנ"ל.</ref>, מפני דברי ה'בנין של שמחה' הנ"ל בשם הגר"א, שגם כוונת הזוהר היא כהגמרא.


=== ראשו לצפון דווקא ===
=== ראשו לצפון דווקא ===