9,908
עריכות
שורה 31: | שורה 31: | ||
הראשונים כולם פסקו כדברי רבא ואליבא דר' שמעון, שחמץ של ישראל שעבר עליו הפסח אסור בהנאה מדרבנן משום קנס. | הראשונים כולם פסקו כדברי רבא ואליבא דר' שמעון, שחמץ של ישראל שעבר עליו הפסח אסור בהנאה מדרבנן משום קנס. | ||
<BR/>ה'''רי"ף''' (ז א) הוסיף שמה שהתירה המשנה חמץ של נכרי שעבר עליו הפסח, זהו אפילו באכילה, ומה שהזכירה הנאה זה משום הסיפא של המשנה להשמיענו בשל ישראל שאסור אפילו בהנאה. | <BR/>ה'''רי"ף''' (ז א) הוסיף שמה שהתירה המשנה חמץ של נכרי שעבר עליו הפסח, זהו אפילו באכילה, ומה שהזכירה הנאה זה משום הסיפא של המשנה להשמיענו בשל ישראל שאסור אפילו בהנאה. | ||
ה'''רא"ש''' (ב ד) אחר שהעתיק דברי הרי"ף, הביא מדברי הירושלמי רק את הטעם של הערמה, והסביר שר' יוחנן אוסר שמא לא יפקירנו ויאמר שהפקירו. | |||
<BR/>גם ה'''טור''' (אורח חיים רמח) כתב שהירושלמי אוסר חמץ שנמצא בבית ישראל אחר הפסח אף על פי שביטלו, דחיישינן שמא לא ביטלו. כלומר הטור פוסק כר' יוחנן ולפי הטעם של הערמה. | |||
=== גדר הקנס === | === גדר הקנס === |