הבדלים בין גרסאות בדף "סבלונות"

הוסר בית אחד ,  17:10, 4 במאי 2022
 
שורה 30: שורה 30:
הר"ן מסביר את שיטת רש"י ומבאר את עומק מסקנת הגמרא:  
הר"ן מסביר את שיטת רש"י ומבאר את עומק מסקנת הגמרא:  
במקום בו נהוג שהרוב מקדשים ואז נותנים אנו חוששים מכיוון שניתן להניח שאדם כזה לא יתן מתנה בשווי גבוה בניגוד למנהג הרווח לתת רק לארוסתו, סימן שרוצה לקדש את המשודכת לו בסבלונות. תשובה זו מסבירה מדוע לא צריך אמירה, מכיוון שזה הרוב יש כאן ממש דברים שבלב ובלב כל אדם! וזה מסתדר עם שיטת הר"ן בעצמו (דף כ ב בדפי הרי"ף ד"ה אמר רבא), שאומר שבמקרה שהדברים הם בלב ובלב כל אדם אינם נחשבים דברים שבלב אלא אמירה ממש.  
במקום בו נהוג שהרוב מקדשים ואז נותנים אנו חוששים מכיוון שניתן להניח שאדם כזה לא יתן מתנה בשווי גבוה בניגוד למנהג הרווח לתת רק לארוסתו, סימן שרוצה לקדש את המשודכת לו בסבלונות. תשובה זו מסבירה מדוע לא צריך אמירה, מכיוון שזה הרוב יש כאן ממש דברים שבלב ובלב כל אדם! וזה מסתדר עם שיטת הר"ן בעצמו (דף כ ב בדפי הרי"ף ד"ה אמר רבא), שאומר שבמקרה שהדברים הם בלב ובלב כל אדם אינם נחשבים דברים שבלב אלא אמירה ממש.  
לשאלה השניה, הר"ן עונה שהאישה היא בחזקת פנויה, ועד שלא התבצעה פעולת וודאי אי אפשר להוציא אותה מחזקתה (א ב בדפי הרי"ף שורה למטה). לכן היינו חושבים שחזקת הפנויה תצטרף עם המיעוט שאינו נוהג כמנהג העיר ולא נחשוש לסבלונות. ולפי המסקנה היכן שמיעוט נוהג כך איננו מספיק בכדי להוציא את האישה מחזקתה.  
לשאלה השניה, הר"ן עונה שהאישה היא בחזקת פנויה, ועד שלא התבצעה פעולת וודאי אי אפשר להוציא אותה מחזקתה (א ב בדפי הרי"ף שורה למטה). לכן היינו חושבים שחזקת הפנויה תצטרף עם המיעוט שאינו נוהג כמנהג העיר ולא נחשוש לסבלונות. ולפי המסקנה היכן שמיעוט נוהג כך איננו מספיק בכדי להוציא את האישה מחזקתה.  
לפי הגאונים הר"ן מסביר מדוע מיעוט יכול להוציא אישה מחזקתה, מכיוון שהרוב במקרה זה אינו רוב קבוע עם היגיון אלא רק רוב סטטיסטי משתנה ולכן ניתן להניח שהמיעוט שנותן ואז מקדש יהיה הרוב.  
לפי הגאונים הר"ן מסביר מדוע מיעוט יכול להוציא אישה מחזקתה, מכיוון שהרוב במקרה זה אינו רוב קבוע עם היגיון אלא רק רוב סטטיסטי משתנה ולכן ניתן להניח שהמיעוט שנותן ואז מקדש יהיה הרוב.  
לשאלה השלישית הר"ן והתוס' עונים שמצאנו בכמה מקומות שהלשון חשש הוא להקל (בגיטין יט: ובסנהדרין לב.) .  
לשאלה השלישית הר"ן והתוס' עונים שמצאנו בכמה מקומות שהלשון חשש הוא להקל (בגיטין יט: ובסנהדרין לב.) .
 
== העדים ==
== העדים ==
אחת נפקא מינות בין השיטות זה הצורך בעדים: לפי רש"י זה מעשה הקידושין ולכן צריך עדים, אולם לפי הר"ח וכו' אין צריך עדים שהרי אנו בחשש שקידש פעם בעדים. אולם ר"א מן ההר אומר שמכיוון שניתנת הסבלונות היא זו ש מצריכה ממנה גט- צריך בקבלת הסבלונות עדי קיום. ר"א מן ההר אומר שכך סובר הרמב"ם. אולם, יש אומרים שאין זה מוכרח בדעת הרמב"ם.
אחת נפקא מינות בין השיטות זה הצורך בעדים: לפי רש"י זה מעשה הקידושין ולכן צריך עדים, אולם לפי הר"ח וכו' אין צריך עדים שהרי אנו בחשש שקידש פעם בעדים. אולם ר"א מן ההר אומר שמכיוון שניתנת הסבלונות היא זו ש מצריכה ממנה גט- צריך בקבלת הסבלונות עדי קיום. ר"א מן ההר אומר שכך סובר הרמב"ם. אולם, יש אומרים שאין זה מוכרח בדעת הרמב"ם.
26

עריכות