הבדלים בין גרסאות בדף "תערובת חמץ"

הוסרו 78 בתים ,  09:14, 17 באפריל 2023
שורה 49: שורה 49:
=== בעל המאור והרמב"ן ===
=== בעל המאור והרמב"ן ===
'''בעל המאור''' השיג על הרי"ף, וכתב שהלכה כר' אליעזר שהרי סתם משנה כמותו.
'''בעל המאור''' השיג על הרי"ף, וכתב שהלכה כר' אליעזר שהרי סתם משנה כמותו.
<BR/>ועוד שהרי הרי"ף עצמו פסק בחמץ נוקשה כר' מאיר ששיאור ישרף, ואם בחמץ נוקשה יש לאו, כל שכן לתערובת חמץ. שהרי שניהם נלמדים מ'כל מחמצת' אלא שר' מאיר מרבה הכל, גם תערובת חמץ וגם חמץ נוקשה. והפסוק 'כי כל אוכל חמץ ונכרתה' מיעטו מכרת ללאו.
<BR/>ועוד שהרי הרי"ף עצמו פסק בחמץ נוקשה כר' מאיר ששיאור ישרף, ואם בחמץ נוקשה יש לאו, כל שכן לתערובת חמץ.  


הרמב"ן ב'''מלחמות השם''' הגן על הרי"ף מהשגת בעל המאור וכתב שהלכה כחכמים ולא כר' אליער. שהרי ר' יוחנן אומר שאין היתר מצטרף לאיסור אלא בנזיר.  
הרמב"ן ב'''מלחמות השם''' הגן על הרי"ף מהשגת בעל המאור וכתב להוכיח שהלכה כחכמים ולא כר' אליעזר, שהרי בעל המימרא 'הלכה כסתם משנה' הוא ר' יוחנן, והוא עצמו אומר שאין היתר מצטרף לאיסור אלא בנזיר.  
<BR/>ואף שסתם משנה כר' אליעזר, קיימא לן סתם ואחר כך מחלוקת אין הלכה כסתם, והרי בהמשך הפרק ישנה מחלוקת לגבי חמץ נוקשה, שלדעת ר' יהודה שיאור ישרף והאוכלו פטור, והוא הדין לתערובת חמץ.  
<BR/>ועוד שאף שסתם משנה כר' אליעזר, קיימא לן 'סתם ואחר כך מחלוקת אין הלכה כסתם', והרי יש בהמשך הפרק מחלוקת לגבי חמץ נוקשה, שלדעת ר' יהודה שיאור ישרף והאוכלו פטור, וסובר ר' יוחנן שהוא הדין לתערובת חמץ, שיש בה מחלוקת.


=== שיטת הרמב"ם ===
=== שיטת הרמב"ם ===