הבדלים בין גרסאות בדף "תערובת חמץ"

נוספו 173 בתים ,  09:18, 17 באפריל 2023
שורה 61: שורה 61:
אמנם ב'''ספר המצוות''' (לא תעשה קצח) מנה הרמב"ם מצוות לא תעשה לאכול דברים שיש בהם תערובת חמץ אע"פ שאינם לחם. ולראייה הביא את דברי המכילתא דרשב"י שלומד זאת מן הפסוק 'כל מחמצת לא תאכלו', אלא שאין חייב כרת אלא על חמץ גמור, וזה לכאורה כדברי ר' אליעזר בגמרא דידן.
אמנם ב'''ספר המצוות''' (לא תעשה קצח) מנה הרמב"ם מצוות לא תעשה לאכול דברים שיש בהם תערובת חמץ אע"פ שאינם לחם. ולראייה הביא את דברי המכילתא דרשב"י שלומד זאת מן הפסוק 'כל מחמצת לא תאכלו', אלא שאין חייב כרת אלא על חמץ גמור, וזה לכאורה כדברי ר' אליעזר בגמרא דידן.
<BR/>ועוד הוסיף הרמב"ם שחיוב המלקות באלו המינים הוא דווקא אם היה בהם כזית חמץ בכדי אכילת פרס, אבל בפחות משיעור זה אין חייבים על אכילתן מלקות, אף שמכל מקום אסורים הם.
<BR/>ועוד הוסיף הרמב"ם שחיוב המלקות באלו המינים הוא דווקא אם היה בהם כזית חמץ בכדי אכילת פרס, אבל בפחות משיעור זה אין חייבים על אכילתן מלקות, אף שמכל מקום אסורים הם.
<BR/>מכך נראה לכאורה שדעת הרמב"ם לפסוק כר' אליעזר, שהרי דרשת הכתוב 'כל מחמצת לא תאכלו' נאמר בגמרא לשיטתו.
 
דברי הרמב"ם קשים שמצד אחד נראה שדעתו לפסוק כר' אליעזר, שהרי דרשת הכתוב 'כל מחמצת לא תאכלו' נאמר בגמרא לשיטתו, אבל מאידך כתב שאין מלקות אלא בשיש כזית בכדי אכילת פרס, וזהו כרבנן.
<BR/>ובאמת נחלקו המפרשים בדעתו האם פסק כחכמים וכרבו הרי"ף או כר' אליעזר, וכדלהלן.


==== המפרשים על הרמב"ם ====
==== המפרשים על הרמב"ם ====
בדעת הרמבנחלקו המפרשים האם הוא פוסק כחכמים וכדעת הרי"ף או כר' אליעזר. ולכל אחת מהדרכים ישנן קושיות וכפי שסיכם ה'''כסף משנה''' בסוף דבריו (ד"ה ולפי שהארכתי).
בכל אחת משתי הדרכים שנפרש ברמב"ם ישנן קושיות, וכפי שסיכם ה'''כסף משנה''' בסוף דבריו (ד"ה ולפי שהארכתי).
<BR/>לפי דרך ראשונה הרמב"ם פסק כחכמים. אך אם כן קשה:  
<BR/>לפי דרך ראשונה הרמב"ם פסק כחכמים. אך אם כן קשה:  
<BR/>א. מדוע בשיש בו כזית בכדי אכילת פרס חייב רק מלקות ולא כרת, והרי מיעוט הפסוק 'כל מחמצת לא תאכלו' שלמדה הגמרא שהוא בלאו ולא בכרת, הוא דווקא בכותח הבבלי וכיוצא בו שאין בו כזית בכדא"פ, אבל אם יש כזית בכדא"פ שבזה גם חכמים מודים לחיובא, לא מצאנו פסוק שימעטו מעונש כרת, והרי זה כמו כל תערובת איסור (למשל חלב או דם) שחייב אם אכל ממנו כזית אפילו בתערובת (קושיית ה'''מגיד משנה''').
<BR/>א. מדוע בשיש בו כזית בכדי אכילת פרס חייב רק מלקות ולא כרת, והרי מיעוט הפסוק 'כל מחמצת לא תאכלו' שלמדה הגמרא שהוא בלאו ולא בכרת, הוא דווקא בכותח הבבלי וכיוצא בו שאין בו כזית בכדא"פ, אבל אם יש כזית בכדא"פ שבזה גם חכמים מודים לחיובא, לא מצאנו פסוק שימעטו מעונש כרת, והרי זה כמו כל תערובת איסור (למשל חלב או דם) שחייב אם אכל ממנו כזית אפילו בתערובת (קושיית ה'''מגיד משנה''').