הבדלים בין גרסאות בדף "מלאכת בורר"

הוסרו 1,523 בתים ,  22:48, 10 באפריל 2016
אין תקציר עריכה
שורה 29: שורה 29:




==='''ג. בהגדרת המלאכה'''===
==='''ג. הגדרת המלאכה'''===
כמו שכבר אמרנו, עיקר הדיון על גדרי מלאכת בורר נעשה בדף עד עמוד א, ונסוב סביב '''ברייתא''' שדורשת ביאור (ברייתא ראשונה):
כמו שכבר אמרנו, עיקר הדיון על גדרי מלאכת בורר נעשה בדף עד עמוד א, ונסוב סביב '''ברייתא''' שדורשת ביאור (ברייתא ראשונה):
:תנו רבנן: היו לפניו [שני] מיני אוכלין - בורר ואוכל, בורר ומניח. ולא יברור, ואם בירר - חייב חטאת.
:תנו רבנן: היו לפניו [שני] מיני אוכלין - בורר ואוכל, בורר ומניח. ולא יברור, ואם בירר - חייב חטאת.
:מאי קאמר?
:אמר עולא: הכי קאמר בורר ואוכל-לבו ביום, ובורר ומניח- לבו ביום; ולמחר לא יברור, ואם בירר- חייב חטאת.
:מתקיף לה רב חסדא: וכי מותר לאפות לבו ביום?! וכי מותר לבשל לבו ביום?!
:אלא אמר רב חסדא: בורר ואוכל - פחות מכשיעור, בורר ומניח - פחות מכשיעור. וכשיעור - לא יברור, ואם בירר - חייב חטאת.
:מתקיף לה רב יוסף: וכי מותר לאפות פחות מכשיעור?!
:אלא אמר רב יוסף: בורר ואוכל - ביד, בורר ומניח - ביד. בקנון ובתמחוי - לא יברור, ואם בירר - פטור אבל אסור, ובנפה ובכברה - לא יברור, ואם בירר - חייב חטאת.
:מתקיף לה רב המנונא: מידי קנון ותמחוי קתני?!
:אלא אמר רב המנונא: בורר ואוכל - אוכל מתוך הפסולת, בורר ומניח - אוכל מתוך הפסולת, פסולת מתוך אוכל - לא יברור, ואם בירר - חייב חטאת.
:מתקיף לה אביי: מידי אוכל מתוך פסולת קתני?!
:אלא אמר אביי: בורר ואוכל - לאלתר, ובורר ומניח - לאלתר, ולבו ביום - לא יברור, ואם בירר - נעשה כבורר לאוצר, וחייב חטאת.
:אמרוה רבנן קמיה דרבא, אמר להו: שפיר אמר נחמני.


ניתן לראות חמישה הסברים שונים לברייתא:
ניתן לראות חמישה הסברים שונים לברייתא:
שורה 95: שורה 84:
לגבי ערבוב גמור, קשה לקבוע גדר ברור. '''ה"אור שמח"''' (ח יא) סובר שרק על שני מינים הבלולים זה בזה חל שם תערובת. לעומתו סוברים '''הרמ"א''' (שיט ג) '''והמשנ"ב''' (שיט סקי"ד) שכל שני מינים המעורבים יחד ולא מונחים כל אחד בפני עצמו נחשבים לתערובת. וכך פסק '''השש"כ''' (ג ג). '''הרב שלמה זלמן אויערבאך''' תולה את מעורבות המינים בדעת בני אדם (עיין שש"כ ג {ז}), וכן גם הרב '''"ילקוט יוסף"''' (שיט מא). '''"ערוך השולחן"''' (שיט ט) מסביר שאם נוטל דבר ניכר מתוך כלל הפריטים - אין זאת ברירה אלא נטילה בעלמא. וכך פוסק '''ר' חיים גריינמן''' בחידושיו, וכן '''השש"כ''' (ג ד).
לגבי ערבוב גמור, קשה לקבוע גדר ברור. '''ה"אור שמח"''' (ח יא) סובר שרק על שני מינים הבלולים זה בזה חל שם תערובת. לעומתו סוברים '''הרמ"א''' (שיט ג) '''והמשנ"ב''' (שיט סקי"ד) שכל שני מינים המעורבים יחד ולא מונחים כל אחד בפני עצמו נחשבים לתערובת. וכך פסק '''השש"כ''' (ג ג). '''הרב שלמה זלמן אויערבאך''' תולה את מעורבות המינים בדעת בני אדם (עיין שש"כ ג {ז}), וכן גם הרב '''"ילקוט יוסף"''' (שיט מא). '''"ערוך השולחן"''' (שיט ט) מסביר שאם נוטל דבר ניכר מתוך כלל הפריטים - אין זאת ברירה אלא נטילה בעלמא. וכך פוסק '''ר' חיים גריינמן''' בחידושיו, וכן '''השש"כ''' (ג ד).


==='''ז. בדין ברירה במין אחד'''===
==='''ז. דין ברירה במין אחד'''===
על אף כל האמור לעיל, עדיין אפשר לשאול - האם יש דין ברירה במין אחד (כגון חתיכות קטנות מתוך גדולות)? על כך יש להקדים ולשאול מה מגדיר "מין" של דבר, ומה מבדיל בין מין למין אחר? ניתן לחלק את ההבדלים לשלושה: 1. הבדל מהותי - בגוף הדבר וכו', כגון שני מיני פירות בסלט פירות. 2. הבדל לא מהותי - באיכות הדבר, כדוגמת "חתיכות דג שלא נקדחו" לעומת "אלה שנקדחו" (- נתבשלו. לשון '''המשנ"ב''' שיט סקט"ו). 3. הבדל קל - שינוי בגודל החתיכות.
על אף כל האמור לעיל, עדיין אפשר לשאול - האם יש דין ברירה במין אחד (כגון חתיכות קטנות מתוך גדולות)? על כך יש להקדים ולשאול מה מגדיר "מין" של דבר, ומה מבדיל בין מין למין אחר? ניתן לחלק את ההבדלים לשלושה: 1. הבדל מהותי - בגוף הדבר וכו', כגון שני מיני פירות בסלט פירות. 2. הבדל לא מהותי - באיכות הדבר, כדוגמת "חתיכות דג שלא נקדחו" לעומת "אלה שנקדחו" (- נתבשלו. לשון '''המשנ"ב''' שיט סקט"ו). 3. הבדל קל - שינוי בגודל החתיכות.
במקרה של הבדל מהותי, מוסכם על הפוסקים שחל איסור ברירה. המחלוקת העיקרית בדין ברירה היא במקרה של הבדל קל. '''הט"ז''' (שיט ב) סובר שיש בזה איסור ברירה, '''"תרומת הדשן"''' (סי' נז) לעומתו סובר שאין בזה דין ברירה. '''הרמ"א והמשנ"ב''' (סקט"ו) פסקו כ"תרומת הדשן", וכן '''בשש"כ''' (ג כה) '''וב"חזון עובדיה"''' (שבת ד ט {ט}). אמנם '''המשנ"ב''' סייג דבריו ואמר שבמקרה שבו יש הבדל לא מהותי בין הדברים, אסור לברור אותם זה מזה, אלא מותר רק לאלתר (סק"ח, סק"טו).
במקרה של הבדל מהותי, מוסכם על הפוסקים שחל איסור ברירה. המחלוקת העיקרית בדין ברירה היא במקרה של הבדל קל. '''הט"ז''' (שיט ב) סובר שיש בזה איסור ברירה, '''"תרומת הדשן"''' (סי' נז) לעומתו סובר שאין בזה דין ברירה. '''הרמ"א והמשנ"ב''' (סקט"ו) פסקו כ"תרומת הדשן", וכן '''בשש"כ''' (ג כה) '''וב"חזון עובדיה"''' (שבת ד ט {ט}). אמנם '''המשנ"ב''' סייג דבריו ואמר שבמקרה שבו יש הבדל לא מהותי בין הדברים, אסור לברור אותם זה מזה, אלא מותר רק לאלתר (סק"ח, סק"טו).
שורה 112: שורה 101:
עולה מדברינו שאיסור מלאכת בורר נועד לכוון אותנו בשבת להתעסקות אך ורק עם הטוב, ולהימנע מעיסוק בצדדים הרעים, כדי להישאר בתודעה של "מעין עולם הבא", כדי לא לפספס את מהותה של השבת בהתעסקות עם דברים צדדיים, ולהישאר מכוונים "ליהנות מזיו השכינה".
עולה מדברינו שאיסור מלאכת בורר נועד לכוון אותנו בשבת להתעסקות אך ורק עם הטוב, ולהימנע מעיסוק בצדדים הרעים, כדי להישאר בתודעה של "מעין עולם הבא", כדי לא לפספס את מהותה של השבת בהתעסקות עם דברים צדדיים, ולהישאר מכוונים "ליהנות מזיו השכינה".


[[משתמש:אלאור ויזן|אלאור ויזן]] 23:43, 10 באפריל 2016 (IDT)אלאור ויזן[[משתמש:אלאור ויזן|אלאור ויזן]] 23:43, 10 באפריל 2016 (IDT)
[[משתמש:אלאור ויזן|אלאור ויזן]] 23:48, 10 באפריל 2016 (IDT)אלאור ויזן[[משתמש:אלאור ויזן|אלאור ויזן]] 23:48, 10 באפריל 2016 (IDT)
9

עריכות