הבדלים בין גרסאות בדף "חדש"

נוספו 174 בתים ,  20:15, 5 במאי 2016
שורה 70: שורה 70:


=סתם תבואה=
=סתם תבואה=
תוס' (קידושין לו ב ד"ה כל), רא"ש (תשובה כלל ב סי' א), מרדכי (סי' תקא), ראבי"ה (פסחים סי' תקכז) - אם אדם יודע בוודאות שהתבואה היא משל השנה - לא יאכל, אבל אם יש לו ספק אם זו תבואה של אשתקד או של השנה - יכול לאכול, כי רוב התבואה נזרעה קודם ט"ז ניסן. וגם אם יש מקום שבו זורעים אחר ט"ז ניסן, י"ל שבגלל שאין דלתות המדינה נעולות, ניתן לתלות שהביאו ממקומות אחרים בהם זורעים לפני ט"ז ניסן.
כתבו ה'''תוספות''' (קידושין לו ב ד"ה כל), ה'''רא"ש''' (תשובה ב א), ה'''מרדכי''' (תקא), וה'''ראבי"ה''' (פסחים תקכז) כי אם אדם יודע בוודאות שהתבואה היא משל השנה לא יאכל, אבל אם יש לו ספק אם זו תבואה של אשתקד או של השנה הוא יכול לאכול, כי רוב התבואה נזרעה קודם ט"ז ניסן. וגם אם יש מקום שבו זורעים אחר ט"ז ניסן, י"ל שבגלל שאין דלתות המדינה נעולות, ניתן לתלות שהביאו ממקומות אחרים בהם זורעים לפני ט"ז ניסן.
מהר"ם (הובא בהגהמ"י מאכלות אסורות י אות ג) - היה מחמיר על עצמו שלא לאכול שעורים, כי רובן נזרעות אחר פסח, או ממש סמוך לו.
אך ב'''הגהות מיימוניות''' (מאכלות אסורות י ג) היא מעשה מה'''מהר"ם''' שהיה מחמיר על עצמו שלא לאכול שעורים, כי רובן נזרעות אחר פסח, או ממש סמוך לו. וב'''תרומת הדשן''' (קצא) כתב שאם היה כפור עד לפסח, ומביאים תבואה רק מאותו מקום, יש לכל אחד להחמיר על עצמו, אבל לא יורה לאסור לאחרים (אם אינו יכול להפריש אותם), ומוטב שיהיו שוגגין ואל יהיו מזידין.
תרומת הדשן (שם) - אם היה כפור עד לפסח, ומביאים תבואה רק מאותו מקום, יש לכל אחד להחמיר על עצמו, אבל לא יורה לאסור לאחרים (אם אינו יכול להפריש אותם), ומוטב יהיו שוגגין ואל יהיו מזידין.


רמ"א - ומ"מ כל סתם תבואה שרי לאחר הפסח, מכח ספק ספיקא: ספק היא משנה שעברה, ואם תמצא לומר משנה זו, מ"מ דלמא נשרשה קודם העומר. ובמיני תבואה שזורעים ודאי לאחר פסח, כגון במקצת מדינות שזורעין שבולת שועל ושעורים לאחר פסח, אז יש לו להחמיר אחר הקציר, אם לא שאין דלתות המדינות נעולות, ורוב התבואה באה ממקום אחר שזורעין קודם הפסח. וכן בזמן שימות החורף נמשכים לאחר פסח, ובכל הגליל ההוא זורעים לאחר פסח דברים הנזכרים, יש להחמיר ולחוש מן הסתם. אבל אין להורות לאחרים במקום שרוב שתייתן ואכילתן ממינים אלו, כי מוטב שיהיו שוגגין ואל יהיו מזידין.
ופסק ה'''רמ"א''' שניתן להתיר לאחר הפסח כל סתם תבואה מכח ספק ספיקא: ספק היא משנה שעברה, ואם תמצא לומר משנה זו, מ"מ אולי יצא שהיא השרישהעוד לפני העומר. אבל בכל מיני תבואות שזורעים בוודאות לאחר הפסח, יש להחמיר אחר הקציר, אלא אם כן אין דלתות המדינות נעולות, ורוב התבואה באה ממקום אחר שזורעין קודם הפסח. וכן הדין גם בזמן שימות החורף נמשכים לאחר פסח, ובאיזור הזה זורעים לאחר פסח יש להחמיר בסתם התבואה. אבל אין להורות לאחרים במקום שרוב שתייתן ואכילתן ממינים אלו, כי מוטב שיהיו שוגגין ואל יהיו מזידין.
ערוה"ש (סעיף טז) - למרות שזהו דבר שיש לו מתירין ויכול לחכות?- י"ל שזה דווקא בתערובת, ולא בספק בגוף הדבר אם הוא בכלל אסור או לא (ע"פ ש"ך (יו"ד קי ס"ק נו)).


רע"א (ד"ה מכח) - קשה, שהרי זה ס"ס משם אחד, ואינו ס"ס?
הקשה ב'''ערוה"ש''' (טז) שהרי זהו דבר שיש לו מתירין והוא יכול לחכות?- ותירץ שי"ל שזה דווקא בתערובת, ולא בספק בגוף הדבר אם הוא בכלל אסור או לא (ע"פ דברי ה'''ש"ך''' (יו"ד קי נו)).
ערוה"ש (שם) - יש נפ"מ בין שני הספקות, שאם הוא משנה שעברה אין מביאים ממנו כלל את העומר, אבל אם הוא משנה זו, הרי שניתן להביא ממנו עומר, ואם יש נפ"מ בין הספקות, ניתן לומר ס"ס (ע"פ ש"ך (שם ס"ק סג אות יב)).


{אור לציון (חלק א יו"ד סי' טז) - בשעת הדחק, ודווקא לכבוד שבת ויום טוב, ניתן לסמוך על ספק ספיקא: ספק שהתבואה נזרעה ג' ימים קודם לפסח, וספק אין נוהג חדש בחו"ל. אבל בשאר ימות השבוע אין לסמוך על כך, ויאכל אורז וקטניות}
ו'''רע"א''' (ד"ה מכח) הקשה עלדברי הרמ"א שהרי זה ספק ספיקא משם אחד, ואינו ספק ספיקא?
ותירץ ב'''ערוה"ש''' שם (ע"פ דברי ה'''ש"ך''' (קי סג יב)) את שאלתו שיש נפ"מ בין שני הספקות, שאם הוא משנה שעברה אין מביאים ממנו כלל את העומר, אבל אם הוא משנה זו, הרי שניתן להביא ממנו עומר לקרבן, ואם יש נפ"מ בין הספקות, ניתן לומר ספס ספיקא.


כתב ב'''אור לציון''' (א יו"ד טז) שבשעת הדחק, ודווקא לכבוד שבת ויום טוב, ניתן לסמוך על ספק ספיקא: ספק שהתבואה נזרעה ג' ימים קודם לפסח, וספק אין נוהג חדש בחו"ל. אבל בשאר ימות השבוע אין לסמוך על כך, ויאכל אורז וקטניות.


=דינים נוספים=
=דינים נוספים=
111

עריכות