9,908
עריכות
(דף חדש: באילו תנאים ולאיזה צורך מותר לטלטל מת בשבת. {{מקורות||שבת מג ב-מד א, צד ב||שבת כו כא-כב|אורח חיים שיא א-ז}} =...) |
|||
שורה 7: | שורה 7: | ||
<BR/>לבסוף מכריעה הגמרא כר' יהודה בן לקיש שמותר לטלטל מת מפני הדלקה. | <BR/>לבסוף מכריעה הגמרא כר' יהודה בן לקיש שמותר לטלטל מת מפני הדלקה. | ||
===הלכה כרב או שמואל=== | |||
=== | {{סוגיה מורחבת|טלטול מן הצד}} | ||
'''בעל המאור''' כתב שהלכה היא שטלטול מן הצד לאו שמיה טלטול, והוכיח כן מגמרות. | |||
<BR/>אבל רוב ככל הפוסקים חלקו על זה וכתבו שהלכה כשמואל שטלטול מן הצד אסור במת, ויישבו את הגמרות הסותרות לזה. את דבריהם הוכיחו ממה שאמרה הגמרא לגבי מחלוקת התנאים 'לא דכולי עלמא טלטול מן הצד שמיה טלטול'. כן כתבו ה'''רי"ף''' (שבת כ ב) וה'''תוספות''' (מג ב ד"ה דכ"ע) וה'''רא"ש''' (ג יט). | |||
===במה הלכה כר' יהודה בן לקיש=== | |||
מפסיקת הגמרא כר' יהודה בן לקיש לא מוכרע אם מותר לטלטל מת מפני הדלקה דווקא באופן של טלטול מן הצד שמא אתי לכבויי, או דלמא מטעם זה מותר לטלטלו אפילו בטלטול רגיל. שגם בדברי ר' יהודה בן לקיש עצמו ניתן להסביר כך או כך, אחר שהגמרא העמידה שלכו"ע טלטול מן הצד שמיה טלטול, אפשר שהוא אינו מתיר אלא בדלקה מטעם דאתי לכבויי. | |||
ה'''רי"ף''' (שבת כ ב) העתיק סוגיה זו להלכה, וכתב שלא התירו רבנן טלטול מן הצד אלא לגבי מת. מלשון זו למד ה'''ר"ן''' (בדפי הרי"ף כ ב ד"ה אמר), וכן הביא גם בשם '''ר' יונה''', שכוונת הרי"ף לפסוק שדווקא טלטול מן הצד מותר במת, אבל טלטול רגיל אסור אפילו מפני הדלקה. וכן הבין גם '''בעל המאור''' בדעת הרי"ף. | |||
לעומת זאת לדעת '''בעל המאור''' ר' יהודה בן לקיש התיר אפילו טלטול גמור מפני הדלקה, וכן כתב הרא"ש (ג יט) בדעת '''רש"י''' (דרוש מקור). | |||
==הוצאת המת לרשות אחרת== |