הבדלים בין גרסאות בדף "טלטול מת בשבת"

נוספו 1,231 בתים ,  16:47, 20 ביולי 2016
אין תקציר עריכה
מ
שורה 15: שורה 15:
מפסיקת הגמרא כר' יהודה בן לקיש לא מוכרע אם מותר לטלטל מת מפני הדלקה דווקא באופן של טלטול מן הצד שמא אתי לכבויי, או דלמא מטעם זה מותר לטלטלו אפילו בטלטול רגיל. שגם בדברי ר' יהודה בן לקיש עצמו ניתן להסביר כך או כך, אחר שהגמרא העמידה שלכו"ע טלטול מן הצד שמיה טלטול, אפשר שהוא אינו מתיר אלא בדלקה מטעם דאתי לכבויי.
מפסיקת הגמרא כר' יהודה בן לקיש לא מוכרע אם מותר לטלטל מת מפני הדלקה דווקא באופן של טלטול מן הצד שמא אתי לכבויי, או דלמא מטעם זה מותר לטלטלו אפילו בטלטול רגיל. שגם בדברי ר' יהודה בן לקיש עצמו ניתן להסביר כך או כך, אחר שהגמרא העמידה שלכו"ע טלטול מן הצד שמיה טלטול, אפשר שהוא אינו מתיר אלא בדלקה מטעם דאתי לכבויי.


ה'''רי"ף''' (שבת כ ב) העתיק סוגיה זו להלכה, וכתב שלא התירו רבנן טלטול מן הצד אלא לגבי מת. מלשון זו  למד ה'''ר"ן''' (בדפי הרי"ף כ ב ד"ה אמר), וכן הביא גם בשם '''ר' יונה''', שכוונת הרי"ף לפסוק שדווקא טלטול מן הצד מותר במת, אבל טלטול רגיל אסור אפילו מפני הדלקה. וכן הבין גם '''בעל המאור''' בדעת הרי"ף.
ה'''רי"ף''' (שבת כ ב) העתיק סוגיה זו להלכה, וכתב שלא התירו רבנן טלטול מן הצד אלא לגבי מת. מלשון זו  למד ה'''ר"ן''' (בדפי הרי"ף כ ב ד"ה אמר), וכן הביא גם בשם '''ר' יונה''', שכוונת הרי"ף לפסוק שדווקא טלטול מן הצד מותר במת, אבל טלטול רגיל אסור אפילו מפני הדלקה. וכן הבינו גם '''בעל המאור''' (כ ב) וה'''רא"ש''' (ג יט) בדעת הרי"ף.
<BR/>'''רבנו יונה''' שם הביא ראיה לשיטת הרי"ף מלשון הגמרא שאמרה 'הלכה כר' יהודה בן לקיש במת', שמשמע שהוא התיר בכל הפסד ממון משום שמא יבוא לכבות, אלא שאין הלכה כמותו אלא במת, ואם כן אי אפשר לומר שאיירי בטלטול רגיל שזה ודאי לא היה מתיר ר' יהודה בן לקיש. אבל ה'''ר"ן''' שם דחה את דבריו, דגם בטלטול רגיל היינו אומרים שמותר משום שמא יבוא לכבות, אם לא שהדגישה הגמרא לומר שדווקא במת שרי.


לעומת זאת לדעת '''בעל המאור''' ר' יהודה בן לקיש התיר אפילו טלטול גמור מפני הדלקה, וכן כתב הרא"ש (ג יט) בדעת '''רש"י''' (דרוש מקור).  
לעומת זאת לדעת '''בעל המאור''' ר' יהודה בן לקיש התיר אפילו טלטול גמור מפני הדלקה, וכן כתבו הרא"ש (ג יט) והר"ן (בדפי הרי"ף כ ב ד"ה אמר) בדעת '''רש"י''' (דרוש מקור).
<BR/>גם ה'''רא"ש''' עצמו כתב שלדעתו מטעם שבהול על מתו יש להתיר אפילו טלטול גמור, אלא שזהו דווקא אם אין לו אלא מטה אחת ואינו יכול לטלטל מן הצד.


ויש להעיר שכל זה הוא דווקא בטלטול מפני הדלקה שאדם בהול על מתו, אבל מפני החמה או בזיון לכולי עלמא אין לטלטלו אלא על ידי כיכר או תינוק.
==הוצאת המת לרשות אחרת==
==הוצאת המת לרשות אחרת==