הבדלים בין גרסאות בדף "טלטול מת בשבת"

נוספו 2,382 בתים ,  12:20, 25 ביולי 2016
אין תקציר עריכה
שורה 22: שורה 22:


==אם המיטה נעשית בסיס לדבר האסור ואסורה בטלטול==
==אם המיטה נעשית בסיס לדבר האסור ואסורה בטלטול==
הקשו הראשונים, היאך מותר לטלטל את המיטה, והרי היא נעשית [[בסיס לדבר האסור]] למת ואסורה בטלטול כמת עצמו.
'''בעל המאור''' (דפי הרי"ף מז ב) תירץ שאם מת בשבת, ודאי לא נעשית המיטה בסיס לדבר האסור אלא לדבר המותר, שבערב שבת היה חי. וגם אם מת בערב שבת, כיון שאין המיטה צריכה למת אלא כל עתיד הוא ליטלטל על גבי הקרקע אין כאן בסיס, שלא נעשה בסיס לדבר האסור אלא כשהדבר התחתון המותר צריך לאותו דבר האסור שמונח עליו.
<BR/>ה'''רא"ש''' (ג יט) לעומת זאת מכח קושיה זו העמיד את הסוגיה במת בשבת שאז הוי כשוכח ומותר, אבל אם מת קודם השבת והיה מונח על המיטה, הוי כמניח מבעוד יום ונעשית המיטה בסיס לדבר האסור.
ה'''ר"ן''' (מג ב ד"ה איתמר) אחר שהביא תירוץ הרז"ה (ומשמע שהסכים לדבריו) כתב שבסוגיין אין צורך לכל זה, לפי שאפשר להעמיד שאינו מטלטל את המיטה אלא הופך את המת עצמו והוי טלטול כלאחר יד שהוא [[טלטול מן הצד]]. אמנם מסוף דברי ה'''רא"ש''' (ג יט) מבואר שאם דוחף את המת עצמו הרי זה טלטול כלאחר יד וקל יותר מטלטול מן הצד, ומותר אפילו שלא מפני הדלקה, דהוי כקש שעל גבי המטה שמנענעו בידו.


==טלטול מפני הדלקה הותר דווקא מן הצד או אפילו טלטול גמור==
==טלטול מפני הדלקה הותר דווקא מן הצד או אפילו טלטול גמור==
שורה 41: שורה 47:
בגמרא דלעיל מבואר דגם לרב מותר לטלטל את המת על ידי שיניח עליו ככר או תינוק.
בגמרא דלעיל מבואר דגם לרב מותר לטלטל את המת על ידי שיניח עליו ככר או תינוק.


===טעם ההיתר===
כתב ה'''ריטב"א''' (מג ב ד"ה איתמר) שטעם ההיתר בטלטול על ידי כיכר או תינוק, הוא שעל ידי שמניח על המת כיכר או תינוק עושה את המת טפל אליהם ובכך מתירו בטלטול.
===אם מותר על ידי דבר אחר===
כתב ה'''ריטב"א''' (מג ב ד"ה איתמר) שכיכר או תינוק לאו דווקא, אלא כל כלי אחר שהוא בר טלטול, וכן הוא ב'''מיוחס לר"ן''' (מג ב ד"ה היכא). גם ה'''רמב"ן''' בתורת האדם (שער המיחוש עמ' נט) כתב שמותר לטלטל את המת על ידי אחד הבגדים שהוא לבוש, וכן הוא ב'''פסקי ר' מנדיל קלויזנר''' בשם '''רבנו אביגדור כ"ץ''' (שבת מג ב ד"ה פירש).
כתב ה'''ריטב"א''' (מג ב ד"ה איתמר) שכיכר או תינוק לאו דווקא, אלא כל כלי אחר שהוא בר טלטול, וכן הוא ב'''מיוחס לר"ן''' (מג ב ד"ה היכא). גם ה'''רמב"ן''' בתורת האדם (שער המיחוש עמ' נט) כתב שמותר לטלטל את המת על ידי אחד הבגדים שהוא לבוש, וכן הוא ב'''פסקי ר' מנדיל קלויזנר''' בשם '''רבנו אביגדור כ"ץ''' (שבת מג ב ד"ה פירש).


שורה 57: שורה 67:
===האם צריך להניח ככר או תינוק===
===האם צריך להניח ככר או תינוק===
ב'''רש"י''' (ד"ה לאפוקיה) מבואר שגם כאשר מוציאו לכרמלית, צריך להניח עליו ככר או תינוק, שאף שמצד הוצאה לא הצריכו ככר או תינוק דגדול כבוד הבריות, מ"מ משום טלטול מוקצה צריך להניח.  
ב'''רש"י''' (ד"ה לאפוקיה) מבואר שגם כאשר מוציאו לכרמלית, צריך להניח עליו ככר או תינוק, שאף שמצד הוצאה לא הצריכו ככר או תינוק דגדול כבוד הבריות, מ"מ משום טלטול מוקצה צריך להניח.  
==האם דווקא כשהסריח כבר או אפילו רק משום בזיון==
ה'''רמב"ם''' כתב ()
<BR/>אבל ה'''מאירי''' כתב בדעת הרמב"ם שרק אחר שהסריח הותר לטלטלו ולהוציאו משום כבוד הבריות, לפי שכל שאינו מסריח אין כאן זלזול לפי שאינו ראוי לקבורה.


[[קטגוריה:מוקצה]]
[[קטגוריה:מוקצה]]