9,908
עריכות
שורה 55: | שורה 55: | ||
אבל ב'''רי"ד''' בפסקים (שבת מג ב ד"ה איתמר) ובתוספותיו (שבת מג ב ד"ה כי) כתב שככר או תינוק דווקא לפי שמוכחא מילתא שאינם של המת, אבל שאר כלים יש לומר תכריכי המת הן. ועוד, ששאר כלים יש נראה שתשמיש המת הם וקוברן עמו כדי לאוסרן בהנאה, אך ככר או תינוק ודאי אינם נכנסים עמו לקבר. | אבל ב'''רי"ד''' בפסקים (שבת מג ב ד"ה איתמר) ובתוספותיו (שבת מג ב ד"ה כי) כתב שככר או תינוק דווקא לפי שמוכחא מילתא שאינם של המת, אבל שאר כלים יש לומר תכריכי המת הן. ועוד, ששאר כלים יש נראה שתשמיש המת הם וקוברן עמו כדי לאוסרן בהנאה, אך ככר או תינוק ודאי אינם נכנסים עמו לקבר. | ||
<BR/>גם דעת ה'''ראבי"ה''' (א שבת רד) שבככר תינוק דווקא התירו אבל שאר כלים לא, לפי שלגבי מת קיימא לן כר' יצחק ש[[אין כלי ניטל אלא לצורך דבר הניטל]], אמנם באוכל ותינוק לא אמרינן הכי. והוכיח דבריו ממה שלגבי טלטול בר יונה אמר רבא שמניח עליו סכין ומטלטלו, ומדלא נקט סכין גם לגבי מת, מוכח דלא מהני. | <BR/>גם דעת ה'''ראבי"ה''' (א שבת רד) שבככר תינוק דווקא התירו אבל שאר כלים לא, לפי שלגבי מת קיימא לן כר' יצחק ש[[אין כלי ניטל אלא לצורך דבר הניטל]], אמנם באוכל ותינוק לא אמרינן הכי. והוכיח דבריו ממה שלגבי טלטול בר יונה אמר רבא שמניח עליו סכין ומטלטלו, ומדלא נקט סכין גם לגבי מת, מוכח דלא מהני. | ||
מרן ה'''שלחן ערוך''' (ג) כתב בדרך 'יש מי שאומר' שמותר לתת אחד מכליו של מת עליו וחשיב ככיכר או תינוק. וכתב ה'''מגן אברהם''' (טו) שהוא הדין לשאר כלי היתר, וכן הסכימו הפוסקים. | |||
<BR/>וב'''פרי מגדים''' (אשל אברהם טו) הקשה על זה מהט"ז סימן ש"ח סק"ב שם מבואר שכל שהוא שלא לצורך אותו היום, אסור לטלטל אף כלי שמלאכתו להיתר, וזה שייך דווקא בכיכר אות תינוק. | |||
===בשאר דברים=== | |||
===להלכה=== | ===להלכה=== | ||
שורה 60: | שורה 65: | ||
==הוצאת המת לרשות אחרת== | ==הוצאת המת לרשות אחרת== | ||
ב'''גמרא | ב'''גמרא''' (שבת צד ב) מובא מעשה שהיה במקום הנקרא דרוקרת שנמצא שם מת בשבת, והתיר רב נחמן בר יצחק להוציאו לכרמלית, וביאר שם טעמו ש[[גדול כבוד הבריות שדוחה את לא תעשה שבתורה]]. | ||
===האם מדובר היה במת שמוטל בחמה ומשום בזיון או דווקא מפני הדלקה=== | ===האם מדובר היה במת שמוטל בחמה ומשום בזיון או דווקא מפני הדלקה=== | ||
שורה 66: | שורה 71: | ||
===האם צריך להניח ככר או תינוק=== | ===האם צריך להניח ככר או תינוק=== | ||
ב'''רש"י''' (ד"ה לאפוקיה) מבואר שגם כאשר מוציאו לכרמלית, צריך להניח עליו ככר או תינוק, שאף שמצד הוצאה | ב'''רש"י''' (ד"ה לאפוקיה) מבואר שגם כאשר מוציאו לכרמלית, צריך להניח עליו ככר או תינוק, שאף שמצד הוצאה מותר משום דגדול כבוד הבריות, מ"מ משום טלטול מוקצה צריך להניח כיכר או תינוק. וכתב ה'''ר"ן''' (בדפי הרי"ף לה ב ד"ה ודאמרינן) שאף שהתירו הוצאה לכרמלית משום גדול כבוד הבריות, ולכא' היה ראוי להתיר גם מוקצה, מ"מ כל מה שאפשר לתקוני מתקנינן. | ||
לעומת זאת ה'''רמב"ן''' (צד ב ד"ה הא דשרי, תורת האדם) כתב שהוצאה לכרמלית התירו אף בלא כיכר או תינוק, שלא להוסיף בהוצאה, דנהי דמת הותר להוציאו משום כבוד הבריות, כיכר ותינוק אין בזה כבוד הבריות ואסור. וכתב שכן נראה גם דעת ה'''רמב"ם''' (שבת כו כג) שלא הזכיר כיכר או תינוק בהוצאה לכרמלית. | |||
==האם דווקא כשהסריח כבר או אפילו רק משום בזיון== | ==האם דווקא כשהסריח כבר או אפילו רק משום בזיון== |