הבדלים בין גרסאות בדף "פירוק והרכבת כלים בשבת (מטה של טרסיים)"

שורה 75: שורה 75:
=== משחקי הרכבה וקיפולי נייר ===
=== משחקי הרכבה וקיפולי נייר ===
כתוב בספר '''שמירת שבת כהלכתה''' (טז יח-כ) שאין למנוע מילדים מלשחק באבני פלא (לגו), אלא אם כן יש צורך לחבר את החלקים בברגים או לתוקעם היטב, שאז יש לאסור. אמנם הוסיף שצעצועים העשויים מחלקים המוכנים להרכבה, כגון מטוס או אניה מפלסטיק, מתכת או עץ, כיון שהחלקים מתחברים בדייקנות ומקיימם לימים רבים אסור.
כתוב בספר '''שמירת שבת כהלכתה''' (טז יח-כ) שאין למנוע מילדים מלשחק באבני פלא (לגו), אלא אם כן יש צורך לחבר את החלקים בברגים או לתוקעם היטב, שאז יש לאסור. אמנם הוסיף שצעצועים העשויים מחלקים המוכנים להרכבה, כגון מטוס או אניה מפלסטיק, מתכת או עץ, כיון שהחלקים מתחברים בדייקנות ומקיימם לימים רבים אסור.
בכתב בעת '''ישורון''' (טו תשסה) כתב '''הרב שלמה זלמן אויערבך''' שעיקר הספק שלו באבני פלא הוא מצד שכשמפרקם אינם חוזרים לאותו כלי שהיו קודם לכן. דבשלמא בשאר כלים, גם שמפרקם לא בטל מהם שם כלי, לפי שבקל יכול להחזירם לכפי שהיו. אך באבני פלא, אין הם חוזרים למה שהיו בתחילה, אלא כל פעם מרכיבים ממנו דבר אחר, ולכן יותר נחשב בונה כיון שיוצר משהו חדש. משום כך יש להסתפק שמא אסור, על כל פנים מדרבנן, אך הדגיש שם שכל דבריו הם בגדר אפשר, כיון שאין לו יסוד להוכיחם. ובאמת בסוף דבריו הוסיף צד להקל, שכיון שניכר וידוע שאין הבנין עשוי לקיום כלל אלא צעצוע של ילדים, לא חשיב אפילו בגדר בנין עראי.
בכתב בעת '''ישורון''' (טו תשסה) כתב '''הרב שלמה זלמן אויערבך''' שעיקר הספק שלו באבני פלא הוא מצד שכשמפרקם אינם חוזרים לאותו כלי שהיו קודם לכן. דבשלמא בשאר כלים, גם שמפרקם לא בטל מהם שם כלי, לפי שבקל יכול להחזירם לכפי שהיו. אך באבני פלא, אין הם חוזרים למה שהיו בתחילה, אלא כל פעם מרכיבים ממנו דבר אחר, ולכן יותר נחשב בונה כיון שיוצר משהו חדש. משום כך יש להסתפק שמא אסור, על כל פנים מדרבנן, אך הדגיש שם שכל דבריו הם בגדר אפשר, כיון שאין לו יסוד להוכיחם. ובאמת בסוף דבריו הוסיף צד להקל, שכיון שניכר וידוע שאין הבנין עשוי לקיום כלל אלא צעצוע של ילדים, לא חשיב אפילו בגדר בנין עראי. כעין זה הובא בשמו במילואים לספר '''שמירת שבת כהלכתה'''.


בשו"ת '''ציץ אליעזר''' (יג ל) מצדד להתיר כיון שהם עומדים להיסתר ביומם, ובכלים כל שעומד להיסתר בו ביום מותר לכתחילה. ועוד הוסיף שם שאבני פלא יותר יש להקל, שהרי בכל שעה הם עומדים לפירוד, שזהו משחק הילדים לבנותם ולסתרם בכל רגע. ומסתית דבריו מבואר שמתיר גם למבוגרים.
בשו"ת '''ציץ אליעזר''' (יג ל) מצדד להתיר כיון שהם עומדים להיסתר ביומם, ובכלים כל שעומד להיסתר בו ביום מותר לכתחילה. ועוד הוסיף שם שאבני פלא יותר יש להקל, שהרי בכל שעה הם עומדים לפירוד, שזהו משחק הילדים לבנותם ולסתרם בכל רגע. ומסתית דבריו מבואר שמתיר גם למבוגרים.
גם בשו"ת '''באר משה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14711&st=&pgnum=304 (ו כה)] התיר משחקי הרכבה וקיפולי נייר, אפילו אם צריך לחבר את החלקים אם עצים או פלסטיק, לפי  
גם בשו"ת '''באר משה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14711&st=&pgnum=304 (ו כה)] התיר משחקי הרכבה וקיפולי נייר, אפילו אם צריך לחבר את החלקים עם עצים או פלסטיק, לפי שידוע וניכר שעומדים הם לפירוק כל רגע. ולכן אף אם התינוקות מניחים אותם כך למשך יום אחד ואינם מפרקים אותם, אין בכך כלום. כן הכריע גם הרב עובדיה יוסף ב'''יחוה דעת''' (ב נה) שאין בזה שום חשש אף לגדולים, לפי שאין זה בנין בר קיימא כלל, ודימה זאת לכוס של פרקים שמותר לפרקו ולהחזירו בשבת.


[[קטגוריה:בונה וסותר]]
[[קטגוריה:בונה וסותר]]