תפילה בבית הכנסת
יש להשלים סוגיה זו: בסוגיה זו חסר מידע בסיסי או הרחבות נוספות מעבר למידע שכתוב. ייתכן שתמצאו פירוט על כך בדף השיחה. | |||
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם. |
בבלי: | ברכות ו א |
רמב"ם: | תפילה ח א |
שולחן ערוך: | אורח חיים צ ט |
סוגית הגמרא
הגמרא (ברכות ו א) מביאה דברי אבא בנימין, האומר שאין תפילתו של אדם נשמעת אלא בבית הכנסת, שנאמר (מלכים א ח כח): "לשמוע אל הרינה ואל התפילה", כלומר - במקום רינה שם תהא תפילה.
מבאר רש"י (ד"ה במקום רינה) שבית הכנסת נקרא מקום רינה לפי ששם משבחים להשי"ת שירות ותשבחות בקול ערב.
להלן בגמרא (ברכות ז ב - ח א) מובא מעשה ששאל רב יצחק את רב נחמן מדוע לא הגיע לבית הכנסת באותו היום, והשיב לו שלא יכל מחמת תשישותו. אמר לו רב יצחק שעל כל פנים היה לו לאסוף עשרה ולהתפלל איתם, והשיב לו רב נחמן שטירחה היא לו.
אמר לו רב יצחק שאם כן היה לו לשלוח שליח שיודיע לו באיזו שעה הציבור מתפללים, ולהתפלל איתם באותה שעה, אף שאינו עמהם בבית הכנסת. וביסס דבריו על פי דברי ר' יוחנן בשם רשב"י על הפסוק: "ואני תפלתי לך ה' עת רצון", שהשעה שבה הציבור מתפללים היא עת רצון, ולכן יש לכוון את התפילה לשעה זו.
מגמרות אלו עולה, שגם המתפלל ביחיד, יש לו להתפלל בבית הכנסת. וכן שאם אי אפשר לו לבוא לבית הכנסת, עדיף שיאסוף עשרה להתפלל עמהם בביתו. ואם אין לו אפשרות כזו, יכוון להתפלל בשעה שבה הציבור מתפללים בבית הכנסת.