9,976
עריכות
שורה 10: | שורה 10: | ||
=== בתי כנסיות שבשדה ובלילה משום סכנה === | === בתי כנסיות שבשדה ובלילה משום סכנה === | ||
ה'''רי"ף''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=46944&st=&pgnum=11 (ג א)] כתב שמדובר בתפילת ערבית, שאם מניחו יחידי ויוצא, חוששין מפני הסכנה. | ה'''רי"ף''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=46944&st=&pgnum=11 (ג א)] כתב שמדובר בתפילת ערבית, שאם מניחו יחידי ויוצא, חוששין מפני הסכנה. | ||
<BR/>כן נראה גם מדברי ה'''תוספות''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=6&format=pdf (ו א ד"ה המתפלל)] בשם '''רבנו תם''' שכתבו שזהו דווקא בבתי כנסיות שלהם שהיו בשדה, ודווקא בלילה. וכן הביאו רבנו יונה (ג א ד"ה הא פרשוה רבנן) והסמ"ג [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21359&st=&pgnum=66 (עשין יט ד"ה שנים)] בשם '''רבנו חננאל'''. | <BR/>כן נראה גם מדברי ה'''תוספות''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=6&format=pdf (ו א ד"ה המתפלל)] בשם '''רבנו תם''' שכתבו שזהו דווקא בבתי כנסיות שלהם שהיו בשדה, ודווקא בלילה. וכן הביאו רבנו יונה (ג א ד"ה הא פרשוה רבנן) והסמ"ג [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21359&st=&pgnum=66 (עשין יט ד"ה שנים)] והטור [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x210 (אורח חיים צ)] בשם '''רבנו חננאל'''. | ||
=== בתי כנסיות שבעיר וביום === | === בתי כנסיות שבעיר וביום === | ||
הביאו התוספות [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=6&format=pdf (ו א ד"ה המתפלל)] ש'''ר"י''' היה מקפיד להאריך בתפילה כדי שלא ישאר מישהו לבד בבית הכנסת, ואם היה מסיים תפילתו ועדיין היה אדם שמתפלל (כגון שהגיע מאוחר), היה מעיין בספר עד שיסיימו כולם. וכתבו התוס' שנאה להחמיר גם לנו. ומשמע שר"י המתין אפילו ביום וכן מפורש ב'''סמ"ג''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21359&st=&pgnum=66 (עשין יט ד"ה שנים)] וב'''שלטי גיבורים''' (ו). | הביאו התוספות [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=6&format=pdf (ו א ד"ה המתפלל)] ש'''ר"י''' היה מקפיד להאריך בתפילה כדי שלא ישאר מישהו לבד בבית הכנסת, ואם היה מסיים תפילתו ועדיין היה אדם שמתפלל (כגון שהגיע מאוחר), היה מעיין בספר עד שיסיימו כולם. וכתבו התוס' שנאה להחמיר גם לנו. ומשמע שר"י המתין אפילו ביום וכן מפורש ב'''סמ"ג''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21359&st=&pgnum=66 (עשין יט ד"ה שנים)] וב'''שלטי גיבורים''' (ו) וב'''טור''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x210 (אורח חיים צ)]. | ||
<BR/>ה'''סמ"ג''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21359&st=&pgnum=66 (עשין יט ד"ה שנים)] עצמו נוטה לחשוש גם בבתי כנסיות שלנו לכה"פ בלילה. | <BR/>ה'''סמ"ג''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21359&st=&pgnum=66 (עשין יט ד"ה שנים)] עצמו נוטה לחשוש גם בבתי כנסיות שלנו לכה"פ בלילה. | ||
ב'''רבנו יונה''' (ג א ד"ה הא פרשוה) כתב, שגם בבתי כנסיות שבעיר קיים הדין הזה, לפי שדרך העולם כשאדם עומד יחידי בתפילה, תפילתו מתבלבלת. ולא מבואר מתוך דבריו אם זהו דווקא בלילה או אפילו ביום. | ב'''רבנו יונה''' (ג א ד"ה הא פרשוה) כתב, שגם בבתי כנסיות שבעיר קיים הדין הזה, לפי שדרך העולם כשאדם עומד יחידי בתפילה, תפילתו מתבלבלת. ולא מבואר מתוך דבריו אם זהו דווקא בלילה או אפילו ביום. אך משמע שהוא לא רק חומרא אלא מעיקר הדין, וכן הבין ה'''בית יוסף''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x210 (אורח חיים צ ד"ה ומ"ש ור"י)] בדבריו. | ||
<BR/>וב'''אורחות חיים''' לוניל [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=23994&st=&pgnum=38 (תפילה מב)] מבאר יותר, שגם ביום אדם נרתע מאימת בית הכנסת ועלול לקצר בתפילתו מחמת זה. | <BR/>וב'''אורחות חיים''' לוניל [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=23994&st=&pgnum=38 (תפילה מב)] מבאר יותר, שגם ביום אדם נרתע מאימת בית הכנסת ועלול לקצר בתפילתו מחמת זה. | ||
שורה 32: | שורה 32: | ||
== שלחן ערוך ואחרונים == | == שלחן ערוך ואחרונים == | ||
ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים צ טו) כותב שחובה להמתין לחבירו שיסיים תפילתו, אם הוא בבית הכנסת שבשדות, ואם הוא בבית כנסת שבעיר צריך להמתין רק בתפילת ערבית, וטעם הדבר, כדי שלא יתבלבל בתפילתו. וה'''רמ"א''' הוסיף שיש מחמירים אפילו ביום ואפילו בבתי כנסת שלנו שהם בעיר, וזהו על פי דברי התוספות שכך היה נוהג ר"י. | ה'''שלחן ערוך''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x459 (אורח חיים צ טו)] כותב שחובה להמתין לחבירו שיסיים תפילתו, אם הוא בבית הכנסת שבשדות, ואם הוא בבית כנסת שבעיר צריך להמתין רק בתפילת ערבית, וטעם הדבר, כדי שלא יתבלבל בתפילתו. וה'''רמ"א''' הוסיף שיש מחמירים אפילו ביום ואפילו בבתי כנסת שלנו שהם בעיר, וזהו על פי דברי התוספות שכך היה נוהג ר"י. | ||
עוד פסק ה'''שלחן ערוך''' שם כדברי רבנו יונה, שאם החבר מאריך בבקשות ובתחנונים, אינו חייב להמתין לו. | עוד פסק ה'''שלחן ערוך''' שם כדברי רבנו יונה, שאם החבר מאריך בבקשות ובתחנונים, אינו חייב להמתין לו. |