הבדלים בין גרסאות בדף "משתמש:איתן ברוך/איסור הלבנת פנים"

אין תקציר עריכה
 
שורה 1: שורה 1:
{{מקורות|{{גמרא|ברכות|מג|ב|ברכות מג:|בכותרת=כן}}|{{ויקיטקסט|משנה אבות ג יא|אבות ג יא|סוגריים=לא}}||{{רמבם|דעות|ו|ח|הלכות דעות ו' ח'|בכותרת=כן}}, {{רמבם|תשובה|ג|יד|הלכות תשובה ג' י"ד|בכותרת=כן}}}}
{{מקורות|{{ויקיטקסט|משנה אבות ג יא|אבות ג יא|סוגריים=לא}}|{{גמרא|ברכות|מג|ב|ברכות מג:|בכותרת=כן}}||{{רמבם|דעות|ו|ח|הלכות דעות ו' ח'|בכותרת=כן}}, {{רמבם|תשובה|ג|יד|הלכות תשובה ג' י"ד|בכותרת=כן}}}}


מה תוקף איסור הלבנת פנים, ופרטים נוספים על האיסור.
מה תוקף איסור הלבנת פנים, ופרטים נוספים על האיסור.
שורה 10: שורה 10:
{{ציטוט|תוכן=אָמַר רַב זוּטְרָא בַּר טוֹבִיָּה אָמַר רַב, וְאָמְרִי לַהּ אָמַר רַב חָנָא בַּר בִּיזְנָא אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן חֲסִידָא, וְאָמְרִי לַהּ אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן מִשּׁוּם רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַי: '''נוֹחַ לוֹ לְאָדָם שֶׁיַּפִּיל עַצְמוֹ לְתוֹךְ כִּבְשַׁן הָאֵשׁ וְאַל יַלְבִּין פְּנֵי חֲבֵרוֹ בָּרַבִּים.''' מְנָלַן? — מִתָּמָר, שֶׁנֶּאֱמַר: ״הִיא מוּצֵאת וְגוֹ׳״}}
{{ציטוט|תוכן=אָמַר רַב זוּטְרָא בַּר טוֹבִיָּה אָמַר רַב, וְאָמְרִי לַהּ אָמַר רַב חָנָא בַּר בִּיזְנָא אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן חֲסִידָא, וְאָמְרִי לַהּ אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן מִשּׁוּם רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַי: '''נוֹחַ לוֹ לְאָדָם שֶׁיַּפִּיל עַצְמוֹ לְתוֹךְ כִּבְשַׁן הָאֵשׁ וְאַל יַלְבִּין פְּנֵי חֲבֵרוֹ בָּרַבִּים.''' מְנָלַן? — מִתָּמָר, שֶׁנֶּאֱמַר: ״הִיא מוּצֵאת וְגוֹ׳״}}


מסביר '''רש"י''' {{מ|מג: ד"ה היא מוצאת והיא שלחה וגו'}} שמקור הלימוד הוא לגבי תמר, שלאחר שיהודה שכב עימה היא בעצמה לא אמרה שאלו הסימנים של יהודה. אלא אמרה "לאיש אשר אלה הסימנים אנכי הרה", אם יודה - יודה, ואם לא אשרף ולא אלבין פניו.   
מסביר '''רש"י''' {{מ|מג: ד"ה היא מוצאת והיא שלחה וגו'}} שמקור הלימוד הוא לגבי תמר, שלאחר שיהודה שכב עימה היא בעצמה לא אמרה שאלו הסימנים של יהודה. אלא אמרה "לאיש אשר אלה הסימנים אנכי הרה", אם יודה - יודה, ואם לא אשרף ולא אלבין פניו.,  
 
וכן בגמרא 


'''המשנה במסכת אבות''' {{ויקיטקסט|משנה אבות ג יא|אבות ג יא}} מביאה בשם '''רבי אלעזר המודעי''' - <u>שהמלבין פנים אין לו חלק לעולם הבא</u>.   
'''המשנה במסכת אבות''' {{ויקיטקסט|משנה אבות ג יא|אבות ג יא}} מביאה בשם '''רבי אלעזר המודעי''' - <u>שהמלבין פנים אין לו חלק לעולם הבא</u>.   
שורה 36: שורה 38:


==האם יהרג ובל יעבור==
==האם יהרג ובל יעבור==
ב
עד כמה באמת הלבנת פנים היא כשפיכות דמים? אם היא כשפיכות דמים, האם יש בזה יהרג ובל יעבור?


ה'''תוספות''' {{גמרא|סוטה|י|ב|סוטה י: ד"ה נוח לו}} מביא שהסיבה שלא מביאים את איסור הלבנת פנים יחד עם שלושת העבירות שבהם יהרג ובל יעבור (שהרי "כל המלבין פני חברו ברבים כאילו שופך דמים") היא {{ציטוטון|משום דעבירת הלבנת פנים אינה מפורשת בתורה, ולא נקט אלא עבירות המפורשות}}. כלומר, מדבריו מובן שלכאורה יש יהרג ובל יעבור על איסור הלבנת פנים. אלא שהתורה לא ציינה את זה משום שזו אינה עבירה מפורשת בתורה.
<br />
==האיסור כשאינו ברבים==
==האיסור כשאינו ברבים==
ב
ב