631
עריכות
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{מקורות|{{גמרא|ברכות|מג|ב|ברכות מג:|בכותרת=כן | {{מקורות|{{ויקיטקסט|משנה אבות ג יא|אבות ג יא|סוגריים=לא}}|{{גמרא|ברכות|מג|ב|ברכות מג:|בכותרת=כן}}||{{רמבם|דעות|ו|ח|הלכות דעות ו' ח'|בכותרת=כן}}, {{רמבם|תשובה|ג|יד|הלכות תשובה ג' י"ד|בכותרת=כן}}}} | ||
מה תוקף איסור הלבנת פנים, ופרטים נוספים על האיסור. | מה תוקף איסור הלבנת פנים, ופרטים נוספים על האיסור. | ||
שורה 10: | שורה 10: | ||
{{ציטוט|תוכן=אָמַר רַב זוּטְרָא בַּר טוֹבִיָּה אָמַר רַב, וְאָמְרִי לַהּ אָמַר רַב חָנָא בַּר בִּיזְנָא אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן חֲסִידָא, וְאָמְרִי לַהּ אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן מִשּׁוּם רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַי: '''נוֹחַ לוֹ לְאָדָם שֶׁיַּפִּיל עַצְמוֹ לְתוֹךְ כִּבְשַׁן הָאֵשׁ וְאַל יַלְבִּין פְּנֵי חֲבֵרוֹ בָּרַבִּים.''' מְנָלַן? — מִתָּמָר, שֶׁנֶּאֱמַר: ״הִיא מוּצֵאת וְגוֹ׳״}} | {{ציטוט|תוכן=אָמַר רַב זוּטְרָא בַּר טוֹבִיָּה אָמַר רַב, וְאָמְרִי לַהּ אָמַר רַב חָנָא בַּר בִּיזְנָא אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן חֲסִידָא, וְאָמְרִי לַהּ אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן מִשּׁוּם רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַי: '''נוֹחַ לוֹ לְאָדָם שֶׁיַּפִּיל עַצְמוֹ לְתוֹךְ כִּבְשַׁן הָאֵשׁ וְאַל יַלְבִּין פְּנֵי חֲבֵרוֹ בָּרַבִּים.''' מְנָלַן? — מִתָּמָר, שֶׁנֶּאֱמַר: ״הִיא מוּצֵאת וְגוֹ׳״}} | ||
מסביר '''רש"י''' {{מ|מג: ד"ה היא מוצאת והיא שלחה וגו'}} שמקור הלימוד הוא לגבי תמר, שלאחר שיהודה שכב עימה היא בעצמה לא אמרה שאלו הסימנים של יהודה. אלא אמרה "לאיש אשר אלה הסימנים אנכי הרה", אם יודה - יודה, ואם לא אשרף ולא אלבין פניו. | מסביר '''רש"י''' {{מ|מג: ד"ה היא מוצאת והיא שלחה וגו'}} שמקור הלימוד הוא לגבי תמר, שלאחר שיהודה שכב עימה היא בעצמה לא אמרה שאלו הסימנים של יהודה. אלא אמרה "לאיש אשר אלה הסימנים אנכי הרה", אם יודה - יודה, ואם לא אשרף ולא אלבין פניו., | ||
וכן בגמרא | |||
'''המשנה במסכת אבות''' {{ויקיטקסט|משנה אבות ג יא|אבות ג יא}} מביאה בשם '''רבי אלעזר המודעי''' - <u>שהמלבין פנים אין לו חלק לעולם הבא</u>. | '''המשנה במסכת אבות''' {{ויקיטקסט|משנה אבות ג יא|אבות ג יא}} מביאה בשם '''רבי אלעזר המודעי''' - <u>שהמלבין פנים אין לו חלק לעולם הבא</u>. | ||
שורה 36: | שורה 38: | ||
==האם יהרג ובל יעבור== | ==האם יהרג ובל יעבור== | ||
עד כמה באמת הלבנת פנים היא כשפיכות דמים? אם היא כשפיכות דמים, האם יש בזה יהרג ובל יעבור? | |||
ה'''תוספות''' {{גמרא|סוטה|י|ב|סוטה י: ד"ה נוח לו}} מביא שהסיבה שלא מביאים את איסור הלבנת פנים יחד עם שלושת העבירות שבהם יהרג ובל יעבור (שהרי "כל המלבין פני חברו ברבים כאילו שופך דמים") היא {{ציטוטון|משום דעבירת הלבנת פנים אינה מפורשת בתורה, ולא נקט אלא עבירות המפורשות}}. כלומר, מדבריו מובן שלכאורה יש יהרג ובל יעבור על איסור הלבנת פנים. אלא שהתורה לא ציינה את זה משום שזו אינה עבירה מפורשת בתורה. | |||
<br /> | |||
==האיסור כשאינו ברבים== | ==האיסור כשאינו ברבים== | ||
ב | ב |