הבדלים בין גרסאות בדף "חיוב הדלקת נר שבת"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 741 בתים ,  11:29, 17 בדצמבר 2015
שורה 55: שורה 55:
עיין ב'''רא"ש''' (פסחים י יז) שהביא ראיה לשיטת רבנו תם שסובר ש[[אין מקדשים על הפת]], מגמרא דילן, דאיבעיא ליה לרבא דנר חנוכה וקידוש היום איזה מהם עדיף, ומאי מיבעיא ליה, והרי יכול לקדש על הפת, אלא מוכח שאין מקדשים על הפת. אבל הרא"ש שם בסוף דבריו דחה ראיה זו, וכתב שכיון שעיקר מצוות הקידוש היא על היין ס"ד דידחה נר חנוכה. וכתב ה'''קרבן נתנאל''' שם (מ), דלפי"ז מיושב גם אמאי לא נימא דיוצא בקידוש של תפילה, וא"כ פשיטא דנר ביתו עדיף, די"ל כדברי הרא"ש, דעיקר הקידוש הוא על היין ולא בתפילה.<BR/>
עיין ב'''רא"ש''' (פסחים י יז) שהביא ראיה לשיטת רבנו תם שסובר ש[[אין מקדשים על הפת]], מגמרא דילן, דאיבעיא ליה לרבא דנר חנוכה וקידוש היום איזה מהם עדיף, ומאי מיבעיא ליה, והרי יכול לקדש על הפת, אלא מוכח שאין מקדשים על הפת. אבל הרא"ש שם בסוף דבריו דחה ראיה זו, וכתב שכיון שעיקר מצוות הקידוש היא על היין ס"ד דידחה נר חנוכה. וכתב ה'''קרבן נתנאל''' שם (מ), דלפי"ז מיושב גם אמאי לא נימא דיוצא בקידוש של תפילה, וא"כ פשיטא דנר ביתו עדיף, די"ל כדברי הרא"ש, דעיקר הקידוש הוא על היין ולא בתפילה.<BR/>
והקשה ה'''מגן אברהם''' (ד) דאמאי לא משני הרא"ש דלית ליה פת, ולכך מיבעיא ליה מה עדיף אם נר ביתו או קידוש, ונפלה הראיה לשיטת ר"ת. אלא כתב המג"א דמכאן מוכח דפת קודם לכל, אפילו לנר של שבת. אך אם יש לו לחם לאכול, דיו, ויקח נר קודם לשאר מאכלים.<BR/>
והקשה ה'''מגן אברהם''' (ד) דאמאי לא משני הרא"ש דלית ליה פת, ולכך מיבעיא ליה מה עדיף אם נר ביתו או קידוש, ונפלה הראיה לשיטת ר"ת. אלא כתב המג"א דמכאן מוכח דפת קודם לכל, אפילו לנר של שבת. אך אם יש לו לחם לאכול, דיו, ויקח נר קודם לשאר מאכלים.<BR/>
ועיין ב'''הגהות ר' עקיבא איגר''' על גליון השו"ע שכתב על דברי המג"א הללו שאינם מוכרחים, שאפשר שטעם הרא"ש דיש לקנות פת קודם לנר, הוא מפני שס"ל שאינו יוצא ידי חובת קידוש דאורייתא בלא פת, ד[[אין קידוש אלא במקום סעודה]], ועל זה מקשה הרא"ש דאי אמרינן דשרי לקדש על הפת, א"כ אף ידי דרבנן יצא, ומאי קמיבעיא ליה לרבא אי יין לקידוש עדיף, אלא ע"כ דאין לקדש על הפת כלל. אמנם סיים רעק"א דהמג"א לשיטתו, דס"ל בסי' רעג דקידוש במקום סעודה אף במיני תרגימא יוצא, וא"כ יש לומר דהכא אית ליה מיני תרגימא ולית ליה פת, ולכך מוכיח מדברי הרא"ש דמ"מ פת עדיף מנר.
ובמשנה ברורה (ט) הכריע כדברי המג"א אלו דפת קודם לנר, וסיים דמ"מ סגי בנר אחד כעיקר הדין, והשאר יוציא על מאכלי שבת. <BR/>
וב'''פרי מגדים''' כתב דלא סגי בכזית, אלא בעינן לחם כדי שביעה.
 
וב'''הגהות ר' עקיבא איגר''' על גליון השו"ע כתב על דברי המג"א הללו שאינם מוכרחים, שאפשר שטעם הרא"ש דיש לקנות פת קודם לנר, הוא מפני שס"ל שאינו יוצא ידי חובת קידוש דאורייתא בלא פת, ד[[אין קידוש אלא במקום סעודה]], ועל זה מקשה הרא"ש דאי אמרינן דשרי לקדש על הפת, א"כ אף ידי דרבנן יצא, ומאי קמיבעיא ליה לרבא אי יין לקידוש עדיף, אלא ע"כ דאין לקדש על הפת כלל. אמנם סיים רעק"א דהמג"א לשיטתו, דס"ל בסי' רעג דקידוש במקום סעודה אף במיני תרגימא יוצא, וא"כ יש לומר דהכא אית ליה מיני תרגימא ולית ליה פת, ולכך מוכיח מדברי הרא"ש דמ"מ פת עדיף מנר.
 
כתב ה'''פרי מגדים''' שאפשר שאף מי שאוכל בחצר, ויש לו אורה מן החוץ, אפ"ה נר ביתו עדיף משום שלום בית. ולפי"ז ה"ה האידנא דיש אור חשמל, אפ"ה צריך לקנות נר לשבת קודם לשאר מאכלים מלבד לחם. ולכאורה תליא בפירוש המושג שלום בית, ע' [[לעיל]] בשם המאירי שני פירושים.


==כמה נרות מדליקים==
==כמה נרות מדליקים==

תפריט ניווט