הבדלים בין גרסאות בדף "חמץ שעבר עליו הפסח"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 332 בתים ,  17:22, 7 באפריל 2019
שורה 79: שורה 79:


=== ביטל או הפקיר ===
=== ביטל או הפקיר ===
לפי הראשונים הנ"ל יוצא שגם אם ביטל את החמץ קודם הפסח, אין זה מתיר את החמץ שעבר עליו הפסח, לפי שאף אם בפועל לא עבר על בל יראה ובל ימצא, מ"מ כיון שזהו חמץ שראוי לעבור עליו והרי הוא ברשות ישראל, אסור בהנאה לאחר הפסח.
הדיון הנ"ל לגבי העובר על בל יראה ובל ימצא בשוגג או באונס, מתייחס לכאורה לחובת הביעור, דהיינו שהיה אנוס ולא ביער. <BR/>
דיון נוסף דנו הראשונים והאחרונים לגבי הביטול, כלומר האם הקנס הוא גם כאשר ביטל את החמץ ובעצם לא עבר על איסור בל יראה ובל ימצא כלל.
 
'''רבנו מנוח''' על הרמב"ם (חמץ ומצה א ד) כתב שאדם שביטל חמצו ולאחר המועד מצא חמץ, ודאי מותר הוא אחר הפסח כיון שלא עבר על ב"י וב"י, ולא קנס ר' שמעון אלא בעבר.


ה'''רא"ש''' (ב ד) כתב שישראל שמצא חמץ בביתו אחר הפסח, מן הדין מותר לאכלו, שכיון שביטלו ולא עבר עליו ב'בל יראה ובל ימצא' אין לקנסו. והוסיף שבירושלמי נחלקו בזה ר' יוחנן ור"ל, שר' יוחנן אוסר שמא לא יפקירנו ויאמר שהפקירו. <BR/>
ה'''רא"ש''' (ב ד) כתב שישראל שמצא חמץ בביתו אחר הפסח, מן הדין מותר לאכלו, שכיון שביטלו ולא עבר עליו ב'בל יראה ובל ימצא' אין לקנסו. והוסיף שבירושלמי נחלקו בזה ר' יוחנן ור"ל, שר' יוחנן אוסר שמא לא יפקירנו ויאמר שהפקירו. <BR/>

תפריט ניווט