18
עריכות
שורה 9: | שורה 9: | ||
מהו תוקפה של מצוות תלמוד תורה? האם האדם מחוייב ללמוד תורה כל היום וכל הלילה, או | מהו תוקפה של מצוות תלמוד תורה? האם האדם מחוייב ללמוד תורה כל היום וכל הלילה, או שלילמוד תורה זו רק המלצה? מהו מקור המצווה של תלמוד תורה? | ||
המקור העיקרי ללמוד תורה מהתורה הוא: "ולמדתם אותם ושמרתם לעשותם"(דברים ה א) | |||
יש עוד לימוד, שכתוב ו"שיננתם" שיהיו דברי התורה מחודדים בפיך שאם ישאלו אותך תוכל לענות מבלי לגמגם(קידושין ל א). | |||
הפסוק "והגית בו יומם ולילה" מדבר רק על הדרך של הלימוד ללא שום עניין בתוצאה, לעומתו הפסוקים המובאים לעיל, ושיננתם, ולמדתם אתם ושמרתם לעשותם", מדברים על הדרך והתוצאה. כלומר תלמד תורה בשביל שתדע איך לקיים. | |||
== | |||
== המקור בתלמוד == | == המקור בתלמוד == | ||
1. הסוגייא במסכת ברכות == | |||
'''הגמרא במסכת ברכות'''(לה ב) מביאה את ר' חנינא בר פפא שהקשה משני פסוקים. באחד כתוב "ולקחתי דגני בעתו"(הושע ב יא) ובשני כתוב "ואספת דגנך"(דברים יא יד), לכאורה קשה, ה' נותן את הדגן או לוקח אותו? בהתבוננות מהקשר הפסוקים אפשר בפשטות לתרץ שה' נותן דגן מתי שעם ישראל עושה רצונו, ולוקח את הדגן כשעם ישראל לא עושים רצונו, וזהו באמת תירוץ הגמרא "ל"ק כאן בזמן שישראל עושין רצונו של מקום וכאן בזמן שאין ישראל עושין רצונו של מקום". | '''הגמרא במסכת ברכות'''(לה ב) מביאה את דברי ר' חנינא בר פפא שהקשה משני פסוקים. באחד כתוב "ולקחתי דגני בעתו"(הושע ב יא) ובשני כתוב "ואספת דגנך"(דברים יא יד), לכאורה קשה, ה' נותן את הדגן או לוקח אותו? בהתבוננות מהקשר הפסוקים, שם אנו רואים שהפסוקים באים בתור תוצאה למעשיהם של עם ישראל, אפשר בפשטות לתרץ שה' נותן דגן מתי שעם ישראל עושה רצונו, ולוקח את הדגן כשעם ישראל לא עושים רצונו, וזהו באמת תירוץ הגמרא "ל"ק כאן בזמן שישראל עושין רצונו של מקום וכאן בזמן שאין ישראל עושין רצונו של מקום". | ||
לאחר מכן הגמרא מביא ברייתא ששואלת מה משמעות המילים "ואספת דגנך", כלומר מה באו מילים אלו לחדש לי? עונה הברייתא בשם ר' ישמעאל, "והגית בו יומם ולילה"- הייתי חושב שעל האדם ללמוד תורה כל יום כל היום בלי להפסיק לשום דבר, לכן | לאחר מכן הגמרא מביא ברייתא ששואלת מה משמעות המילים "ואספת דגנך", כלומר מה באו מילים אלו לחדש לי? עונה הברייתא בשם ר' ישמעאל, כיוון שנאמר "והגית בו יומם ולילה"- הייתי חושב שעל האדם ללמוד תורה כל יום כל היום בלי להפסיק לשום דבר, לכן בא הציווי "ואספת דגנך" לומר שהפסוק "והגית וכו'" כפוף לפסוק "ואספת וכו'", כלומר על האדם לשלב בחייו מעבר ללימוד תורה גם עניינם של עבודה, בלשון הברייתא "ענייני דרך ארץ {'''רש"י'''(ד"ה מנהג דרך ארץ) מסביר עבוד כדי שיהיה לך ממה להתפרנס}. | ||
רשב"י חולק על ר' ישמעאל ואומר שהמצב של שילוב תורה עם ענייני דרך ארץ, מלאכה, הוא לא אפשרי | רשב"י חולק על ר' ישמעאל ואומר שהמצב של שילוב תורה עם ענייני דרך ארץ, מלאכה, הוא לא אפשרי ואם נעשה כן ודאי שהעבודה תבוא על חשבון לימוד התורה(תורה מה תהא עליה?!). לכן אומר רשב"י שעל האדם ללמוד תורה כל היום ומלאכתו תעשה על ידי אחרים. בשעה שישראל עושין רצונו של מקום מלאכתן נעשית ע"י אחרים שנא' "ועמדו זרים ורעו צאנכם..." ובשעה שעמ"י לא עושין רצונו של מקום מלאכתן נעשית ע"י עצמם שנא' ואספת דגנך.." ולא עוד אלא שמלאכת אחרים נעשית על ידן שנא' "ועבדת את אויביך..." | ||
מדברי רשב"י עולה קושייא. הפסוק "ואספת דגנך.." נאמר בהקשר שעם ישראל עושה רצון ה', ועמ"י נמצא במצב טוב, שכתוב: "והיה אם שמוע.. לאהבה את ה' אלוקיכם.. ונתתי מטר ארצכם וכו'". | מדברי רשב"י עולה קושייא. הפסוק "ואספת דגנך.." נאמר בהקשר שעם ישראל עושה רצון ה', ועמ"י נמצא במצב טוב, שכתוב: "והיה אם שמוע.. לאהבה את ה' אלוקיכם.. ונתתי מטר ארצכם וכו'". אולם לפי פירושו של רשב"י "ואספת דגנך" זהו מצב של "לא עושין רצונו של מקום" לא המצב האידאלי, כלומר שזה לא מצב טוב של עמ"י, נשאלת השאלה איך פירושו של רשב"י על הפסוק הספציפי "ואספת דגנך" מסתדר עם הקונספט של הפסוקים שלפני ואחרי. | ||
'''תוס'''' (ד"ה כאן בזמן שישראל) שואל שאלה דומה לשאלה שלעיל, הוא שואל, איך יכול להיות שר' חנינא מפרש שהפסוק "ואספת דגנך" מדבר על מצב חיובי בעם ישראל, ואילו רשב"י מפרש שהפסוק מדבר על מצב שלילי שעמ"י נמצא בו. איך ר' חנינא{אמורא} חולק על רשב"י{תנא}. | '''תוס'''' (ד"ה כאן בזמן שישראל) שואל שאלה דומה לשאלה שלעיל, הוא שואל, איך יכול להיות שר' חנינא מפרש שהפסוק "ואספת דגנך" מדבר על מצב חיובי בעם ישראל, ואילו רשב"י מפרש שהפסוק מדבר על מצב שלילי שעמ"י נמצא בו. איך ר' חנינא{אמורא} חולק על רשב"י{תנא}. | ||
שורה 26: | שורה 33: | ||
תוס' מתרץ שלפי רשב"י, זה לא שעמ"י נמצא במצב לא טוב ב"ואספת דגנך" אלא הוא נמצא במצב בינוני, עמ"י כן עושין רצונו של מקום, אבל לא מספיק. | תוס' מתרץ שלפי רשב"י, זה לא שעמ"י נמצא במצב לא טוב ב"ואספת דגנך" אלא הוא נמצא במצב בינוני, עמ"י כן עושין רצונו של מקום, אבל לא מספיק. | ||
'''המהרש"א'''(דרוש מקור) מוסיף שלמרות שכתוב | '''המהרש"א'''(דרוש מקור) מוסיף שלמרות שכתוב לאהבה וכו' ונראה כאילו זה כן המצב האידאלי, זה עדיין לא המצב האידאלי של עבודת ה'. ההוכחה לדברי המהרש"א והתוס' היא שבמקום אחר כתוב בנוסף ל"בכל נפשכם ובכל לבבכם"- "בכל מאודך" ובפסוקים שלנו כתוב רק בכל נפשכם ובכל לבבכם, כלומר חסר בכול מאודכם. מפה מובן שעמ"י לא היה מוכן לעבוד את ה' על חשבון כספם ולכן באמת נענשו על עניין הפרנסה. ולכן יוצא שר' חנינא לא חולק על רשב"י. | ||
מתירוץ זה אפשר לענות על השאלה הראשונה ששאלנו, איך יכול להיות שרשב"י מפרש את הפסוק "ואספת דגנך" המובא בקונספט חיובי מאוד של עמ"י, ואומר שהוא מדבר על מצב שלילי בעמ"י? נאמר שבאמת רשב"י לא אומר שזה מצב שלילי בעמ"י אלא הוא אומר שזה מצב חיובי אבל לא מספיק טוב, ומימלא זה מסתדר עם הקונספט החיובי של הפסוקים. | מתירוץ זה אפשר לענות על השאלה הראשונה ששאלנו, איך יכול להיות שרשב"י מפרש את הפסוק "ואספת דגנך" המובא בקונספט חיובי מאוד של עמ"י, ואומר שהוא מדבר על מצב שלילי בעמ"י? נאמר שבאמת רשב"י לא אומר שזה מצב שלילי בעמ"י אלא הוא אומר שזה מצב חיובי אבל לא מספיק טוב, ומימלא זה מסתדר עם הקונספט החיובי של הפסוקים. | ||
שורה 47: | שורה 54: | ||
אח"כ הגמ' מביאה את רבא שאמר לתלמידיו "בבקשה ממכם, אני לא רוצה לראות אתכם פה בתשרי וניסן(זמני קצירה, ודריכת הגתות והבדים) תעבדו בימים אלו, כדי שתהיה לכם פרנסה לכל השנה". | אח"כ הגמ' מביאה את רבא שאמר לתלמידיו "בבקשה ממכם, אני לא רוצה לראות אתכם פה בתשרי וניסן(זמני קצירה, ודריכת הגתות והבדים) תעבדו בימים אלו, כדי שתהיה לכם פרנסה לכל השנה". | ||
לכאורה מסוף מהלך הגמרא | לכאורה מסוף מהלך הגמרא יוצא שהגמרא מכוונת אותנו יותר לכיוון של ר' ישמעאל מאשר רשב"י. | ||
2. | |||
== 2. הסוגייא במסכת מנחות == | |||
'''במסכת מנחות'''(צט ב) מובאת משנה בה מוסבר איך היו מבצעים את החלפת לחם הפנים, | '''במסכת מנחות'''(צט ב) מובאת משנה בה מוסבר איך היו מבצעים את החלפת לחם הפנים, חרף הציווי שעל הלחם להישאר תמיד על השולחן. ת"ק אומר צריך קודם כל לשים את הלחם הבא ורק אח"כ לקחת את הקודם, כדי שתמיד יהיה לחם על השולחן. כי כתוב "תמיד", ולפי דעת ת"ק הכוונה ללא הפסק בכלל. לעומת דעה זו סובר ר' יוסי שאפשר קודם כל להוריד את הישן ורק אחר כך לשים את החדש אפילו עבר כמעט יום שלם בלי לחם על השולחן. ר' יוסי מפרש את המילה "תמיד" כל יום וכל לילה, שלא יעבור עליו לילה שלם בלי לחם. | ||
הגמ' מביאה את ר' אמי שמשליך שני דברים מדבריו של ר' יוסי: אחד, משליך בין מצוות לחם הפנים למצוות "לא ימיש ללמוד תורה", והשלכה שנייה בין המילה "תמיד" למילה "ימיש". | הגמ' מביאה את דברי ר' אמי שמשליך שני דברים מדבריו של ר' יוסי: אחד, משליך בין מצוות לחם הפנים למצוות "לא ימיש ללמוד תורה", והשלכה שנייה בין המילה "תמיד" למילה "ימיש".מדברי ר' אמי נראה כי, ר' אמי מסיק מדבריו של ר' יוסי שלא צריך ללמוד תורה באמת כל היום וכל הלילה, מספיק שאדם למד פרק קטן ביום ופרק בלילה והוא יצא ידי חובת "לא ימוש ספר התורה.. יומם ולילה", שכל עיקרה הוא שלא יעבור לילה בלי לימוד תורה. לפי תנא קמא החיוב הוא ללמוד תורה כל היום וכל הלילה בלי הפסק, ורק מצד צרכים אחרים של האדם המצווה לפעמים מצטמצמת. | ||
לאחר מכן הגמ' מביאה את דברי ר' יוחנן בשם רשב"י שאומר שמספיק אפילו | לאחר מכן הגמ' מביאה את דברי ר' יוחנן בשם רשב"י שאומר שמספיק לאדם אפילו לקרוא קריאת שמע והוא יי"ח "לא ימוש". ר' יוחנן בשם רשב"י מוסיף שאין לומר דין זה בפני עם הארץ. רבא חולק על ר' יוחנן ואמור שלפי רשב"י מצווה להגיד דין זה לעם הארץ. | ||
הגמ' מביאה סיפור ששאל תלמיד את ר' ישמעאל, אם הוא | הגמ' מביאה סיפור ששאל תלמיד את ר' ישמעאל, אם הוא (שלמד כבר את כל התורה) יכול ללכת ללמוד חכמה יוונית, ר' ישמעאל ענה לו שאם הוא ימצא זמן שהוא לא יום ולא לילה שילמד בו חכמה יוונית. במילים אחרות אומר לו ר' ישמעאל החיוב הוא ללמוד כל היום וכל הלילה! ולכן אי אפשר ללמוד משהו אחר על חשבון לימוד התורה! | ||
בהמשך הגמרא מביאה את ר' שמואל שאומר שהפס' "לא ימיש" הוא לא ציווי ולא מצווה אלא ברכה שנתן ה' ליהושע בן נון, לאחר שראה שהוא כלכך אוהב ללמוד תורה. יוצא שלפי ר' שמואל אין ציווי בכלל ללמוד תורה כל היום וכל הלילה. | בהמשך הגמרא מביאה את ר' שמואל שאומר שהפס' "לא ימיש" הוא לא ציווי ולא מצווה אלא ברכה שנתן ה' ליהושע בן נון, לאחר שראה שהוא כלכך אוהב ללמוד תורה. יוצא שלפי ר' שמואל אין ציווי בכלל ללמוד תורה כל היום וכל הלילה. | ||
מפה יוצא שלפי ר' שמואל מותר ללמוד חכמה יוונית, אדם שסיים את התורה ויודע איך לנהוג לא חייב בכלל ללמוד תורה, כי כל מה שמעניין את ר' שמואל זו התוצאה ולא הדרך, כי הפסוק היחידי שמדבר על עיקרון הלימוד בעלמא, לפי זמן ללא כל תוצאה הוא "והגית בו יומם ולילה" ואותו ר' שמואל מוציא מהעסק. | |||
לאחר מכן מסיימת הגמ' בדברי בית מדרשו של ר' ישמעאל "דברי תורה לא יהיו עליך כחובה ואי אתה רשאי לפטור עצמך מהן" כלומר למרות שהם חובה עליך תעשה אותם כאילו אתה רוצה בהם. | |||
== 3. סתירת הסוגיות ויישובה == | |||
לסיכום הדעות. בברכות: | לסיכום הדעות. בסוגייא בברכות: | ||
ר' ישמעאל: "לא ימיש" = לא כפשוטו, הנהג בהם מנהג דרך ארץ | ר' ישמעאל: "לא ימיש" = לא כפשוטו, הנהג בהם מנהג דרך ארץ | ||
רשב"י: תורה מה תהא עליה? לא לנהוג מנהג דרך ארץ, לא לעבוד! | רשב"י: תורה מה תהא עליה? לא לנהוג מנהג דרך ארץ, לא לעבוד! | ||
במנחות: | בסוגייא במנחות: | ||
ר' ישמעאל: "לא ימיש"= כל היום וכל הלילה. | ר' ישמעאל: "לא ימיש"= כל היום וכל הלילה. | ||
רשב"י: "לא ימיש" יכול לצאת ידי חובה בקריאת שמע של שחרית וערבית. | רשב"י: "לא ימיש" יכול לצאת ידי חובה בקריאת שמע של שחרית וערבית. | ||
יוצא לנו שרשב"י | יוצא לנו שרשב"י ורבי ישמעאל מציגים עמדות סותרות בין מסכת ברכות למסכת מנחות. | ||
'''תוס' ר"י החסיד''' על הסוגייא בברכות מסביר, שדברי רשב"י במסכת ברכות, "תורה מה תהא עליה", לא באו להגיד שלימוד תורה הוא חובה אלא באו להגיד שהם מצווה בעלמא. לעומת זאת דברי רשב"י המובאים במסכת מנחות, שיכול לפטור עצמו מחובת לימוד תורה בקריאת שמע של שחרית וערבית, הם מדברים על חובת לימוד התורה. כלומר לפי תוס' ר"י החסיד, יש שני מצבים: 1. מצווה קיומית- מומלץ מאוד לעשותה 2. מצווה חיובית(מלשון חובה)- חובה לעשותה. במסכת ברכות רשב"י אומר לאדם שכדאי לו ללמוד תורה כל היום וכל הלילה, אבל זו רק מצווה קיומית שהיא לא חובה, ובמסכת מנחות אומר רשב"י שהאדם חייב לפחות לקרוא קריאת שמע שחרית וערבית כדי לצאת יי"ח לימוד תורה, יצא ידי חובת המצווה החיובית "לא ימיש".(ההוכחה לדברי תוס' ר"י החסיד היא שרשב"י בברכות לא מקשר את דבריו לשום פסוק משמע שהוא לא מדבר שם על חובה אלא על מצווה בעלמא.) | '''תוס' ר"י החסיד''' על הסוגייא במסכת בברכות מסביר, שדברי רשב"י במסכת ברכות, "תורה מה תהא עליה", לא באו להגיד שלימוד תורה הוא חובה אלא באו להגיד שהם מצווה בעלמא. לעומת זאת דברי רשב"י המובאים במסכת מנחות, שיכול לפטור עצמו מחובת לימוד תורה בקריאת שמע של שחרית וערבית, הם מדברים על חובת לימוד התורה. כלומר לפי תוס' ר"י החסיד, יש שני מצבים: 1. מצווה קיומית- מומלץ מאוד לעשותה 2. מצווה חיובית(מלשון חובה)- חובה לעשותה. במסכת ברכות רשב"י אומר לאדם שכדאי לו ללמוד תורה כל היום וכל הלילה, אבל זו רק מצווה קיומית שהיא לא חובה, ובמסכת מנחות אומר רשב"י שהאדם חייב לפחות לקרוא קריאת שמע שחרית וערבית כדי לצאת יי"ח לימוד תורה, יצא ידי חובת המצווה החיובית "לא ימיש".(ההוכחה לדברי תוס' ר"י החסיד היא שרשב"י בברכות לא מקשר את דבריו לשום פסוק משמע שהוא לא מדבר שם על חובה אלא על מצווה בעלמא.) | ||
סידרנו את הסתירה בדברי רשב"י אבל נשארה לנו עדיין הקושייא בין דברי ר' ישמעאל בברכות לדברי ר' ישמעאל במנחות. | סידרנו את הסתירה בדברי רשב"י אבל נשארה לנו עדיין הקושייא בין דברי ר' ישמעאל בברכות לדברי ר' ישמעאל במנחות. | ||
נראה לתרץ (תוס' ר"י התייחס לקושייא בין הסוגיות ותירץ רק את שיטת רשב"י ולא את שיטת ר' ישמעאל, מזה אנחנו מבינים שלר"י היה פשוט התירוץ בין שיטות ר' ישמעאל, ולכן צריך להביא תירוץ פשוט, כדוגמת התירוץ שהבאנו לעיל. וכך גם תירץ החיד"א בברכי יוסף יורה דעה סימן רמו'.) שדברי ר' ישמעאל במסכת ברכות אומרים דבר כזה: "הנהג בהם מנהג דרך ארץ" כלומר רק מתי שיש לך צורך הכרחי לבטל את הלימוד תורה תבטל אותו. ובמסכת מנחות ר' ישמעאל עונה לאותו תלמיד, שלא ילמד חכמה יוונית, באו להגיד עיקרון כזה: באמת על האדם ללמוד תורה כל היום וכל הלילה, אבל כאשר יש לו סיבה טובה ואמתית לביטול התורה הוא יבטלה, כגון פרנסה וכו' כי כתוב "ואספת דגנך". אבל חכמה יוונית היא לא דבר חשוב לבטל עליו תורה ולכן ר' ישמעאל אמר לאותו התלמיד לא ללמוד חכמה יוונית. | נראה לתרץ (תוס' ר"י התייחס לקושייא בין הסוגיות ותירץ רק את שיטת רשב"י ולא את שיטת ר' ישמעאל, מזה אנחנו מבינים שלר"י היה פשוט התירוץ בין שיטות ר' ישמעאל, ולכן צריך להביא תירוץ פשוט, כדוגמת התירוץ שהבאנו לעיל. וכך גם תירץ החיד"א בברכי יוסף יורה דעה סימן רמו'.) שדברי ר' ישמעאל במסכת ברכות אומרים דבר כזה: "הנהג בהם מנהג דרך ארץ" כלומר רק מתי שיש לך צורך הכרחי לבטל את הלימוד תורה תבטל אותו. ובמסכת מנחות ר' ישמעאל עונה לאותו תלמיד, שלא ילמד חכמה יוונית, באו להגיד עיקרון כזה: באמת על האדם ללמוד תורה כל היום וכל הלילה, אבל כאשר יש לו סיבה טובה ואמתית לביטול התורה הוא יבטלה, כגון פרנסה וכו' כי כתוב "ואספת דגנך". אבל חכמה יוונית היא לא דבר חשוב לבטל עליו תורה ולכן ר' ישמעאל אמר לאותו התלמיד לא ללמוד חכמה יוונית. | ||
== 4. הסוגייא בנדרים == | |||
שורה 94: | שורה 107: | ||
שואלת הגמרא מה בא רב גידל לחדש לי, "הלא מושבע ועומד הוא?" כלומר על האדם כבר חלה שבועה ללמוד את התורה, אז איך השבועה השנייה שלו חלה? הרי קיימא לן שאין שבועה לאחר שבועה. | שואלת הגמרא מה בא רב גידל לחדש לי, "הלא מושבע ועומד הוא?" כלומר על האדם כבר חלה שבועה ללמוד את התורה, אז איך השבועה השנייה שלו חלה? הרי קיימא לן שאין שבועה לאחר שבועה. | ||
'''רש"י''' | על קושיית הגמרא מפרש '''רש"י''' (ד"ה "והלא מושבע ועומד הוא") שני פירושים המסבירים מאיפה האדם כבר מושבע על לימוד התורה: | ||
1. שהאדם חייב מהפסוק "ושיננתם" ודורשים שיהיו דברי תורה מחודדים בפיך. | 1. שהאדם חייב מהפסוק "ושיננתם" ודורשים שיהיו דברי תורה מחודדים בפיך. | ||
שורה 100: | שורה 113: | ||
2. מהפסוק "לא ימוש ספר התורה.. והגית בו יומם ולילה" | 2. מהפסוק "לא ימוש ספר התורה.. והגית בו יומם ולילה" | ||
הגמרא | הגמרא מסיקה כי מכוון שהאדם יכול לפטור עצמו מהשבועה של הר סיני (היינו חיוב לימוד תורה) כבר בקריאת שמע של שחרית וערבית, שזהו הדבר עליו נשבע בהר סיני ולא מעבר{שיטת רש"י} ,לכן האדם יכול להישבע ללמוד דבר תורה כי זה לא מה שהוא נשבע עליו בהר סיני. יוצא מהסבר זה של הגמ', שהגמ' פה ממשיכה עם רשב"י והתירוץ שתירצנו בדבריו, שהחובה היא רק קריאת שמע, והמצווה{שהיא לא חובה} זה הלימוד תורה שמעבר. | ||
שורה 129: | שורה 137: | ||
תירוץ ראשון בשם הרנב"י: "והגית" זהו ציווי תמידי ללמוד תורה כל היום כולו. לפי זה איך הגמ' אומרת שהאדם שנשבע ללמוד משנה שבועתו שבועה, הרי בכל מקרה הוא חייב ללמוד תורה כל היום? הרנב"י עונה שהשבועה שהאדם נשבע זה ללמוד תורה, אך הוא לא נשבע ללמוד משהו ספציפי, ולכן שהאדם נשבע ללמוד משנה או מסכתא, שבועתו שבועה, מכיוון שיכול היה להיפטר בשבועה ע"י לימוד אחר. | תירוץ ראשון בשם הרנב"י: "והגית" זהו ציווי תמידי ללמוד תורה כל היום כולו. לפי זה איך הגמ' אומרת שהאדם שנשבע ללמוד משנה שבועתו שבועה, הרי בכל מקרה הוא חייב ללמוד תורה כל היום? הרנב"י עונה שהשבועה שהאדם נשבע זה ללמוד תורה, אך הוא לא נשבע ללמוד משהו ספציפי, ולכן שהאדם נשבע ללמוד משנה או מסכתא, שבועתו שבועה, מכיוון שיכול היה להיפטר בשבועה ע"י לימוד אחר. | ||
וכך גם יסביר הרנב"י את המימרא "כיוון דאי בעי פטר נפשיה חייל שבועה עליה", כלומר תיאורטית אדם יכול לקרוא ק"ש כל היום כולו ולצאת יי"ח. (כלומר אדם לא מחויב על לימוד תורה ספציפי, אלא הוא מחויב ללמוד תורה באופן כללי כל היום כולו). | וכך גם יסביר הרנב"י את המימרא "כיוון דאי בעי פטר בק"ש נפשיה חייל שבועה עליה", כלומר תיאורטית אדם יכול לקרוא ק"ש כל היום כולו ולצאת יי"ח. (כלומר אדם לא מחויב על לימוד תורה ספציפי, אלא הוא מחויב ללמוד תורה באופן כללי כל היום כולו). | ||
תירוץ שני בשם הרא"ם - אדם באמת יי"ח בק"ש שחרית וערבית, ולכן הגמ' אומרת "שבעותו שבועה" מכיוון שהלימוד מעבר לקראת שמע זה דבר הרשות, ושבועה חלה על דברי הרשות. | תירוץ שני בשם הרא"ם - אדם באמת יי"ח בק"ש שחרית וערבית, ולכן הגמ' אומרת "שבעותו שבועה" מכיוון שהלימוד מעבר לקראת שמע זה דבר הרשות, ושבועה חלה על דברי הרשות. |
עריכות