9,976
עריכות
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{מקורות||בבא בתרא ל א-ל ב||טוען ונטען יד יד|חושן משפט קמו יג-טו}} | {{מקורות||בבא בתרא ל א-ל ב||טוען ונטען יד יד|חושן משפט קמו יג-טו}} | ||
אדם המחזיק בקרקע בטענה שקנאה מפלוני, וכנגדו טוען אדם אחר בעלות על הקרקע, מפני שהמכירה היתה שלא כדין אלא גזולה היתה ביד פלוני. | אדם המחזיק בקרקע בטענה שקנאה מפלוני, וכנגדו טוען אדם אחר בעלות על הקרקע, מפני שהמכירה היתה שלא כדין אלא גזולה היתה ביד פלוני. | ||
== | ==סוגיית הגמרא== | ||
ב'''גמרא''' [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=23&daf=30&format=pdf (בבא בתרא ל א- ל ב)] מובא מקרה שבו פלוני מוחזק בקרקע, כנגדו בא מערער ושואל אותו: "מה אתה עושה בתוך שלי"? עונה המוחזק: "קניתי את השדה מפלוני שקנה אותה ממך". משיב לו המערער: מכיוון שאתה הודית שהקרקע הייתה שלי ושלא קנית אותה ממני, צא ממנה כי אין אתה בעל דברים שלי, כלומר אין לך אין לך שום זיקה לקרקע ואין לך מה לטעון כנגדי כלל. בהמשך הגמרא מובאת פסיקת רבא שאכן זה הדין והמוחזק צריך לצאת מהקרקע. | ב'''גמרא''' [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=23&daf=30&format=pdf (בבא בתרא ל א- ל ב)] מובא מקרה שבו פלוני מוחזק בקרקע, כנגדו בא מערער ושואל אותו: "מה אתה עושה בתוך שלי"? עונה המוחזק: "קניתי את השדה מפלוני שקנה אותה ממך". משיב לו המערער: מכיוון שאתה הודית שהקרקע הייתה שלי ושלא קנית אותה ממני, צא ממנה כי אין אתה בעל דברים שלי, כלומר אין לך אין לך שום זיקה לקרקע ואין לך מה לטעון כנגדי כלל. בהמשך הגמרא מובאת פסיקת רבא שאכן זה הדין והמוחזק צריך לצאת מהקרקע. | ||
שורה 14: | שורה 14: | ||
אמנם '''בעל העיטור''' (מ - מודעה מג א ד"ה ואיכא לפרושי) כותב אפשרות לפרש את הסוגיה בשידוע שהקרקע של המערער היתה, וכגון שיש עדים על דבר זה, ואף שהמחזיק אכל שני חזקה אינו נאמן כיון שאין עדות שהמרא קמא מכר את הקרקע. ומה שדייקו הראשונים מדבריו "את לאו קמודית", כתב בעל העיטור שלאו דווקא הוא, אלא עדים יש למערער. | אמנם '''בעל העיטור''' (מ - מודעה מג א ד"ה ואיכא לפרושי) כותב אפשרות לפרש את הסוגיה בשידוע שהקרקע של המערער היתה, וכגון שיש עדים על דבר זה, ואף שהמחזיק אכל שני חזקה אינו נאמן כיון שאין עדות שהמרא קמא מכר את הקרקע. ומה שדייקו הראשונים מדבריו "את לאו קמודית", כתב בעל העיטור שלאו דווקא הוא, אלא עדים יש למערער. | ||
<BR/>שיטת בעל העיטור הובאה בכמה ראשונים, אבל דעת יחיד היא ולא נתקבלה. | <BR/>שיטת בעל העיטור הובאה בכמה ראשונים, אבל דעת יחיד היא ולא נתקבלה. | ||
===ההוא דדר בקשתא בעיליתא=== | ===ההוא דדר בקשתא בעיליתא=== | ||
שורה 22: | שורה 20: | ||
<BR/>להלן יתבאר בדברי הראשונים היחס בין הגמרא בדף ל. לגמרא בדף מא:. | <BR/>להלן יתבאר בדברי הראשונים היחס בין הגמרא בדף ל. לגמרא בדף מא:. | ||
==שיטת הרשב"ם== | ==שיטות הראשונים בביאור הסוגיה== | ||
כתב ה'''רשב"ם''' [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=23&daf=30b&format=pdf (ל ב ד"ה אמר ליה)], שבמקרה המדובר בגמרא אין למחזיק חזקה בקרקע, שהרי אינו טוען 'ואכלתיה שני חזקה'. אמנם גם אם | ===שיטת הרשב"ם=== | ||
<BR/>ומוסיף הרשב"ם שאמנם אם היתה לו חזקת ג' שנים והיה טוען 'לפני מכרה לך' היה נאמן במיגו | כתב ה'''רשב"ם''' [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=23&daf=30b&format=pdf (ל ב ד"ה אמר ליה)], שבמקרה המדובר בגמרא אין למחזיק חזקה בקרקע, שהרי אינו טוען 'ואכלתיה שני חזקה' (כפי שמובא במקרים אחרים בגמרא). אמנם גם אם היתה לו חזקת ג' שנים בקרקע, אין זה מועיל לו כיון שזו חזקה שאין עימה טענה, שהרי אינו יודע אם באמת היתה הקרקע של אותו שמכרה לו. | ||
<BR/>ומוסיף הרשב"ם שאמנם אם היתה לו חזקת ג' שנים והיה טוען 'לפני מכרה לך' היה נאמן, במיגו שיכול היה לטעון 'ממך קניתיה ואכלתיה שני חזקה'. וכן אם היה מביא עדים שגר בה המוכר יום אחד, היה נאמן. וכל זה מוכח מהמקרה בגמרא להלן גבי ההוא דדר בקשתא בעיליתא. | |||
<BR/>עולה מדברי הרשב"ם שהמחזיק בקרקע מפסיד מפני שאין לו חזקה ולאו בעל דברים הוא לגבי המערער, אך גם אם היתה לו חזקה לא היה זה מספיק לו מפני שזו חזקה שאין עימה טענה. | <BR/>עולה מדברי הרשב"ם שהמחזיק בקרקע מפסיד מפני שאין לו חזקה ולאו בעל דברים הוא לגבי המערער, אך גם אם היתה לו חזקה לא היה זה מספיק לו מפני שזו חזקה שאין עימה טענה. | ||
==שיטת התוספות== | ה'''רא"ש''' (ג ז) הביא דברי הרשב"ם, ואמנם חלק עליו בענין אחר וכפי שיתבאר להלן, אך משמע שהסכים עמו לענין זה שללא חזקת ג' שנים אין המחזיק נאמן גם בטענת 'קמי דידי'. | ||
===שיטת התוספות=== | |||
ה'''תוספות''' [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=23&daf=30&format=pdf (ל א ד"ה לאו)] כתבו לחלוק על רשב"ם ולדעתם אם המחזיק טוען 'לפני מכרה לך' או שטוען שהחזיק המוכר יום אחד (ראה להלן דברי המהרש"א), נאמן אף בלא חזקת ג' שנים, ומה שבההוא דדר בקשתא בעיליתא אמרה הגמרא שגר בעלייה ד' שנים, זהו מפני ששם יש למערער עדי מרא קמא, ואינו דומה לעובדא דידן שליכא עדות מרא קמא. | ה'''תוספות''' [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=23&daf=30&format=pdf (ל א ד"ה לאו)] כתבו לחלוק על רשב"ם ולדעתם אם המחזיק טוען 'לפני מכרה לך' או שטוען שהחזיק המוכר יום אחד (ראה להלן דברי המהרש"א), נאמן אף בלא חזקת ג' שנים, ומה שבההוא דדר בקשתא בעיליתא אמרה הגמרא שגר בעלייה ד' שנים, זהו מפני ששם יש למערער עדי מרא קמא, ואינו דומה לעובדא דידן שליכא עדות מרא קמא. | ||
<BR/>ומסיבירים התוספות שגם אם אין לו חזקת ג' שנים, כאשר טוען 'לפני מכרה לך' או 'גר בה המוכר יום אחד', הרי יש לו מיגו שיכול לומר לא היו דברים מעולם, שהרי למערער אין עדי מרא קמא. | <BR/>ומסיבירים התוספות שגם אם אין לו חזקת ג' שנים, כאשר טוען 'לפני מכרה לך' או 'גר בה המוכר יום אחד', הרי יש לו מיגו שיכול לומר לא היו דברים מעולם, שהרי למערער אין עדי מרא קמא. | ||
<BR/>אלא שמוסיפים תוספות ואומרים שזה ייתכן רק כאשר מתחילה טוען טענה זו, אבל אם אחר שכבר הודה שהמערער הוא מרא קמא ולא טען 'בפני מכרה לך' הרי כבר הודה שהיא של המערער, ואם ירצה שוב לטעון 'בפני מכרה לך' לא יוכל לפי שזהו [[מיגו למפרע]], ומיגו למפרע לא אמרינן. והוכיחו זאת תוס' מהגמרא שם שאומר לו ר' חייא שאם יביא עדות יום אחד של המוכר יהיה נאמן, ואינו נותן לו אפשרות נוספת לטעון 'בפני מכרה לך' וזאת מאחר שכבר טען טענתו והפסיד את המיגו שיכל לטעון 'ממך קניתיה'. ומה שאומרת הגמרא בסוף בשם רב שאם היה טוען 'בפני מכרה לך' הכוונה שאם מתחילה היה טוען כך, ולא שטוען כך עכשיו אחרי שכבר טען טענה שאין בה מיגו. | <BR/>אלא שמוסיפים תוספות ואומרים שזה ייתכן רק כאשר מתחילה טוען טענה זו, אבל אם אחר שכבר הודה שהמערער הוא מרא קמא ולא טען 'בפני מכרה לך' הרי כבר הודה שהיא של המערער, ואם ירצה שוב לטעון 'בפני מכרה לך' לא יוכל לפי שזהו [[מיגו למפרע]], ומיגו למפרע לא אמרינן. והוכיחו זאת תוס' מהגמרא שם שאומר לו ר' חייא שאם יביא עדות יום אחד של המוכר יהיה נאמן, ואינו נותן לו אפשרות נוספת לטעון 'בפני מכרה לך' וזאת מאחר שכבר טען טענתו והפסיד את המיגו שיכל לטעון 'ממך קניתיה'. ומה שאומרת הגמרא בסוף בשם רב שאם היה טוען 'בפני מכרה לך' הכוונה שאם מתחילה היה טוען כך, ולא שטוען כך עכשיו אחרי שכבר טען טענה שאין בה מיגו. | ||
==שיטת הרי"ף== | ===שיטת הרי"ף והרמב"ם=== | ||
ה'''רי"ף''' (טו ב) כותב שלא מעמידים את הקרקע ביד הנתבע אלא אם יש לו עדות שדר בה המוכר יום אחד ולמחזיק עדות ג' שנים, או שטען 'בפני מכרה לך' וגם אכל שני חזקה או שהמוכר אכל שני חזקה. | ה'''רי"ף''' (טו ב) כותב שלא מעמידים את הקרקע ביד הנתבע אלא אם יש לו עדות שדר בה המוכר יום אחד ולמחזיק עדות ג' שנים, או שטען 'בפני מכרה לך' וגם אכל שני חזקה או שהמוכר אכל שני חזקה. | ||
<BR/>משמע בדברי הרי"ף שצריך שני דברים, גם חזקת ג' שנים וגם טענת קמי דידי או עדות על יום אחד של המוכר. וזהו לכאורה כדברי הרשב"ם שגם חזקה לא היתה מועילה כאן לפי שאין עמה טענה. | <BR/>משמע בדברי הרי"ף שצריך שני דברים, גם חזקת ג' שנים וגם טענת קמי דידי או עדות על יום אחד של המוכר. וזהו לכאורה כדברי הרשב"ם שגם חזקה לא היתה מועילה כאן לפי שאין עמה טענה, וטענת 'קמי דידי' או עדות על יום אחד שדר בה המוכר מועילה רק כאשר יש חזקה. | ||
אמנם ה'''רמב"ן''' (ל א ד"ה ואף דברי) כתב שדעת הרי"ף שאם אמר 'קמי דידי זבנה מינך' אין צריך חזקת ג' שנים, שהרי המעשה בגמרא הוא בלא חזקת ג' שנים, ועליו אמר הרי"ף שאם אמר 'קמי דידי' נאמן, ומה שהזכיר הרי"ף שני חזקה הוא דווקא כאשר יש למערער עדים שהוא מרא קמא. | אמנם ה'''רמב"ן''' (ל א ד"ה ואף דברי) כתב שדעת הרי"ף שאם אמר 'קמי דידי זבנה מינך' אין צריך חזקת ג' שנים, שהרי המעשה בגמרא הוא בלא חזקת ג' שנים, ועליו אמר הרי"ף שאם אמר 'קמי דידי' נאמן, ומה שהזכיר הרי"ף שני חזקה הוא דווקא כאשר יש למערער עדים שהוא מרא קמא. | ||
<BR/>אבל פשט דברי הרי"ף הם שכל הסוגיה עוסקת בשאין למערער עדי מרא קמא, אלא שהמחזיק מודה שהיתה שלו, ועל זה אמר הרי"ף שעל כל פנים גם כשטוען 'קמי דידי זבנה מינך' או שמביא עדות שדר בה המוכר חד יומא בעינן גם שני חזקה. וכן משמע שפירש '''רבנו יונה''' את דבריו (ל א ד"ה ההוא) | <BR/>אבל פשט דברי הרי"ף הם שכל הסוגיה עוסקת בשאין למערער עדי מרא קמא, אלא שהמחזיק מודה שהיתה שלו, ועל זה אמר הרי"ף שעל כל פנים גם כשטוען 'קמי דידי זבנה מינך' או שמביא עדות שדר בה המוכר חד יומא בעינן גם שני חזקה. וכן משמע שפירש '''רבנו יונה''' את דבריו (ל א ד"ה ההוא), ובהמשך דבריו (ד"ה עלה בידנו) מפורש בדברי רבנו יונה (בדעת עצמו) שרק אם יש ג' שנים למחזיק הוא נאמן בעדות יום אחד של המוכר. | ||
גם מדברי ה'''רמב"ם''' (טוען ונטען יד יד) מבואר שהסוגיה איירי בשאכל המחזיק שני חזקה, ואפילו הכי אינו מועיל לו כיון שהודה למערער שהיא שלו ושלא לקחה ממנו. | |||
ובהמשך דבריו כותב הרמב"ם שאם אמר 'בפני לקחה ממך' או שהביא עדות יום אחד של המוכר, נאמן. ומשמע כדברי הרי"ף שדווקא עם חזקתו הוא נאמן, לפי שכעת יש לו טענה עם חזקתו. | |||
==עדות שהחזיק בה המוכר יום אחד== | ==עדות שהחזיק בה המוכר יום אחד== |