הבדלים בין גרסאות בדף "שיחת משתמש:אלקנה1"

נוספו 19 בתים ,  19:37, 3 במאי 2016
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
בס"ד
בס"ד


שורה 5: שורה 4:


-במשנה במכות ב. כתוב- "..מעידין אנו באיש פלוני שהוא בן גרושה או בן חלוצה, אין אומרים יעשה זה בן גרושה או בן חלוצה תחתיו,אלא לוקה ארבעים.."
-במשנה במכות ב. כתוב- "..מעידין אנו באיש פלוני שהוא בן גרושה או בן חלוצה, אין אומרים יעשה זה בן גרושה או בן חלוצה תחתיו,אלא לוקה ארבעים.."
במשנתינו ישנם לכא' שני חידושים-
במשנתינו ישנם לכא' שני חידושים-<BR/>
א. אין דין "כאשר זמם לעשות לאחיו כן יעשה לו" לגבי בן גרושה ובן חלוצה.
 
א. אין דין "כאשר זמם לעשות לאחיו כן יעשה לו" לגבי בן גרושה ובן חלוצה.<BR/>
ב. עדים שהוזמו על עדות של בן גרושה ובן חלוצה, לוקים ארבעים מלקות.
ב. עדים שהוזמו על עדות של בן גרושה ובן חלוצה, לוקים ארבעים מלקות.
-בתחילת פרשת אמור, לגבי איסורי נישואין של כהן הדיוט, כתוב-"..אישה זונה וחללה לא יקחו, ואשה גרושה מאישה.."
 
 
-בתחילת פרשת אמור, לגבי איסורי נישואין של כהן הדיוט, כתוב-"..אישה זונה וחללה לא יקחו, ואשה גרושה מאישה.."<BR/>
בפשט הפס', אין איסור לכהן הדיוט להתחתן עם חלוצה, ובאמת רוב הראשונים מפנים תשומת לב, לזה שכתוב במשנה "בן חלוצה", ואומרים שזה דין דרבנן[ומדוע נכתב במשנה שבה דיני דאורייתא(כאש"ז,מלקות)].
בפשט הפס', אין איסור לכהן הדיוט להתחתן עם חלוצה, ובאמת רוב הראשונים מפנים תשומת לב, לזה שכתוב במשנה "בן חלוצה", ואומרים שזה דין דרבנן[ומדוע נכתב במשנה שבה דיני דאורייתא(כאש"ז,מלקות)].
בגמ' בקידושין (עח.) מפורש-"..וחלוצה דרבנן? והתניא--- גרושה?!,אין לי אלא גרושה, חלוצה מניין? ת"ל- "ואשה"---, מדרבנן, וקרא אסמכתא בעלמא.."
בגמ' בקידושין (עח.) מפורש-"..וחלוצה דרבנן? והתניא--- גרושה?!,אין לי אלא גרושה, חלוצה מניין? ת"ל- "ואשה"---, מדרבנן, וקרא אסמכתא בעלמא.."
ואע"פ שיש הרבה משניות שמוזכר בהם "גרושה וחלוצה" לכל מיני דינים,ואפ' משניות שלכא' הדין בהם דא', כמו המשנה ב-יג. שכתוב בה-"..ואלו הן הלוקים[מלקות זה דא']..גרושה וחלוצה לכהן הדיוט..", מתמודדים עם זה הראשונים,עם התירוץ של "שיגרא דלישנא נקט"-ז"א,כיוון שזה נכתב הרבה פעמים בש"ס ביחד,אז זה נהפך למושג, "גרושה וחלוצה", וגם במשניות שבהם לא שייך הדין לחלוצה, נכתב, גרושה וחלוצה.
ואע"פ שיש הרבה משניות שמוזכר בהם "גרושה וחלוצה" לכל מיני דינים,ואפ' משניות שלכא' הדין בהם דא', כמו המשנה ב-יג. שכתוב בה-"..ואלו הן הלוקים[מלקות זה דא']..גרושה וחלוצה לכהן הדיוט..", מתמודדים עם זה הראשונים,עם התירוץ של "שיגרא דלישנא נקט"-ז"א,כיוון שזה נכתב הרבה פעמים בש"ס ביחד,אז זה נהפך למושג, "גרושה וחלוצה", וגם במשניות שבהם לא שייך הדין לחלוצה, נכתב, גרושה וחלוצה.
75

עריכות