הבדלים בין גרסאות בדף "ברכה על הולדת בן או בת"

נוספו 523 בתים ,  12:08, 19 בפברואר 2017
אין תקציר עריכה
מ (ברכת הודיה על הולדת בת הועבר לשם ברכה על הולדת בן או בת: עיקר הסוגיה עוסקת בלידת בן כדאיתא בגמרא פרק הרואה, והנידון לגבי לידת בת הוא רק מס�)
שורה 1: שורה 1:
{{מקורות|ברכות ט ב|ברכות נט ב|||אורח חיים רכג א}}
{{מקורות|ברכות ט ב|ברכות נט ב|||אורח חיים רכג א}}
סוגיה זו עוסקת בברכה על השמחה והטובה בהולדת הבת, וזאת לאור העובדה שחז"ל ציינו ברכה על הולדת הבן - ברכת הטוב והמטיב, ולא הזכירו כלל את הולדת הבת. האם לברך, ואיזו ברכה: שהחיינו או הטוב והמטיב.
האם צריכים האב או האם או שניהם יחד לברך כאשר נולד להם בן או בת, ואיזו ברכה.
==פתיחה==
==הברכה על לידת בן זכר==
ב'''משנה''' בברכות (ט, ב; בבלי נד, א): "ועל הבשורות הטובות אומר ברוך הטוב והמטיב ועל שמועות רעות אומר ברוך דיין האמת", וב'''ברייתא''' (נט, ב) מובא שכשאמרו לו שילדה אשתו זכר, אומר ברוך הטוב והמטיב. לכאורה מדוייק מלשון הברייתא שדוקא אם הלידה היא של בן זכר מברך על כך ברכת ההודאה של הטוב והמטיב. וכלשון זו סתמו הראשונים, וה'''טוש"ע''' (רכג). הבית יוסף כתב שאין לדייק מלשון הברייתא ש"אמרו לו" ילדה אשתו וכו', לאו דוקא שאמרו לו, אלא אפילו אם ראה בעצמו יש לו לברך, ואף הבית יוסף לא דייק כן לענין ההמשך שמדובר דוקא על הולדת "בן", וכנראה שהדברים אמורים בדוקא.
ה'''משנה''' בברכות (ברכות ט ב) קובעת שעל על בשורות טובות יש לברך ברוך הטוב והמטיב. וב'''ברייתא''' בגמרא (ברכות נט ב) מובא שכשאמרו לאדם שילדה אשתו זכר, אומר ברוך הטוב והמטיב.  
<BR/>ומבואר שם בגמרא שאת ברכת הטוב והמיטיב מברכים כאשר הטובה היא גם לו וגם לאחר עימו, לעומת [[ברכת שהחיינו]] שאותה אדם מברך כאשר הטובה היא לו בלבד. ולכן גם כאן יש לברך הטוב והמיטיב, לפי שאשתו שמחה עמו וניחא לה בבן זכר.
 
גמרא זו הובאה להלכה בפוסקים, ב'''טור''' (אורח חיים רכג) וב'''שלחן ערוך''' (רכג י).
<BR/>אמנם ה'''רמב"ם''' השמיט דבר זה וכתב רק באופן כללי (ברכות י ג) שהשומע שמועה טובה מברך הטוב והמיטיב. וכן הוא ב'''רי"ף''' (מג ב).
 
לכאורה מדוייק מלשון הברייתא שדוקא אם הלידה היא של בן זכר מברך על כך ברכת ההודאה של הטוב והמטיב. וכלשון זו סתמו הראשונים, וה'''טוש"ע''' (רכג). הבית יוסף כתב שאין לדייק מלשון הברייתא ש"אמרו לו" ילדה אשתו וכו', לאו דוקא שאמרו לו, אלא אפילו אם ראה בעצמו יש לו לברך, ואף הבית יוסף לא דייק כן לענין ההמשך שמדובר דוקא על הולדת "בן", וכנראה שהדברים אמורים בדוקא.
יש לשאול מדוע לא לברך אף על הולדת הבת, בשוויון להולדת הבן, והרי בשמחת הלב תלויה ברכת ההודאה, ולרוב שמחת ההולדת שווה היא. אנסה לדון בנידון זה כפי השגת ידי.
יש לשאול מדוע לא לברך אף על הולדת הבת, בשוויון להולדת הבן, והרי בשמחת הלב תלויה ברכת ההודאה, ולרוב שמחת ההולדת שווה היא. אנסה לדון בנידון זה כפי השגת ידי.