ברכת ראיית חכמים

גרסה מ־22:47, 21 בינואר 2025 מאת Sije (שיחה | תרומות) (הרחבה)
Temporary-locked.png הסוגיה נמצאת בשלבי עבודה, למשך לכל היותר, 4 חודשים: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך סוגיה זו בטרם תוסר הודעה זו.
בחלוף לכל היותר, 4 חודשים, ניתן להסירה.
מקורות
בבלי:ברכות נח א
רמב"ם:ברכות י יא
שולחן ערוך:אורח חיים רכד ו-ז

ברכה שמברכים על ראיית חכם מחכמי ישראל, וברכה שמברכים על ראיית חכם מחכמי אומות העולם.

המקור בגמרא

בגמרא (ברכות נח.)[1] הובאה ברייתא האומרת שהרואה חכמי ישראל אומר "ברוך שחלק מחכמתו ליריאיו", והרואה חכמי אומות העולם אומר "ברוך שנתן מחכמתו לבשר ודם".

מי נקרא חכם לעניין זה

בחכמי ישראל

בחכמי אומות העולם

ביאר בסמ"ק (קנא) "שחכמים מחכמות העולם". ופירש בבית יוסף (אורח חיים רכד) שכתב כן לאפוקי היכא דאינם חכמים אלא בדת שאין מברכין עליהם.

נוסח הברכה ופירושה

שם ומלכות

בגמרא, ברי"ף, וברא"ש, לא הוזכרו שם ומלכות בברכות אלו. אבל בסמ"ק (קנא), בטור (או"ח רכד), באבודרהם, ובשולחן ערוך (או"ח רכד ו-ז), העתיקו ברכות אלו בשם ומלכות. וראו להלן שכמה אחרונים הכריעו להלכה לברך בלי שם ומלכות.

בחכמי ישראל

כאמור, נוסחת הגמרא היא "שחלק מחכמתו ליריאיו". וכן הוא בשולחן ערוך (או"ח רכד ו) ובשאר פוסקים.

בחכמי אומות העולם

  • כאמור, נוסחת הגמרא[1] היא: "שנתן מחכמתו לבשר ודם". וכן הגיה הגר"א בגליון הגמרא: לב"ו. וכן הוא ברי"ף (מג:), ברא"ש (ט ח)[2], בטור (או"ח רכד), באבודרהם, ובשולחן ערוך (או"ח רכד ז).
  • בש"סים מאוחרים הגירסא: "שנתן מחכמתו לבריותיו".
  • ברא"ש (שבש"ס וינציאה, ר"פ) הגירסא: "שחלק מחכמתו לבשר ודם".
  • בקיצור פסקי הרא"ש (ט ח) הגירסא: "שחלק מחכמתו לבריותיו".
  • בסמ"ק (קנא) הגירסא: "אשר נתן מחכמתו לבשר ודם".

הטעם שאומרים בישראל "שחלק" ובאומות "שנתן"

  • באבודרהם פירש מפני שהחלק הוא כמו הצינור הנמשך מן הנהר שאפשר להרחיבו ולהגדילו ואפשר לקצרו ולחסרו, מה שאין כן המתנה היא תלושה ופסוקה, ובישראל כתיב (דברים לב ט) "כי חלק ה' עמו", ולפי זכותם מתרבה או מתמעט.
  • בבית יוסף (או"ח רכד) פירש שהוא מפני שנפשות ישראל, שחצובות מתחת כסא הכבוד, הרי הם כחלק מהשם, אבל נפשות אומות העולם רחוקים ממנו יתברך, והם כמי שנותן מתנה מנכסיו, שאינם חלק ממנו.
  • מהרש"א (חדושי אגדות) פירש שלגבי חכמי ישראל מברכים שחלק לפי שהם חבל נחלתו וחלקו, וכאילו הוא חולק עמהם חכמתו, שהיא חכמת התורה, אבל לגבי אומות העולם, אינו חולק להם מחכמת התורה, אלא נותן להם חכמה דעלמא.

הטעם שאומרים (בישראל) "ליראיו"

סומא

להלכה

ברכות אלו הובאו להלכה ברי"ף (מג:), במשנה תורה לרמב"ם (ברכות י יא), ברא"ש (ט ח), בטור (או"ח רכד), באבודרהם, ובשולחן ערוך (או"ח רכד ו-ז).

האם נהגו כן בזמן הזה למעשה

בספר חסד לאלפים (יב) כתב שאפשר שכשם שאמרו לגבי עניינים אחרים שאין דין תלמיד חכם בזמן הזה, הכי נמי כן הוא לענין ברכת ראיית חכמי ישראל, ועל כן יש לברך ברכה זאת בלי הזכרת שם ומלכות. וכן פסק בבן איש חי (עקב יג) לברך ברכה זאת בלי שם ומלכות. ובכף החיים (יט) כתב לברך שתי הברכות בלי שם ומלכות כיוון שיש מחלוקת בנוסח הברכה.

הערות שוליים

  1. 1.0 1.1 לגירסה הבלתי מצונזרת בש"ס וינציאה, ר"פ.
  2. ^ בדפוסים המאוחרים.