הבדלים בין גרסאות בדף "חיוב הדלקת נר שבת"

נוספו 2,374 בתים ,  12:10, 27 בדצמבר 2015
אין תקציר עריכה
שורה 82: שורה 82:


כתב ה'''ב"ח''' (ב ד"ה כתב מהרי"ל) שהטעם לקנס הוא כדי שתהא נזהרת, שאם תשכח תצטרך להוסיף נר בכל פעם. ועפי"ז כתב ה'''מגן אברהם''' (ג) שאם נאנסה ולא הדליקה, כגון שהיתה בבית האסורים, אינה צריכה להוסיף. ומביא דבריהם ב'''משנה ברורה''' (ז).
כתב ה'''ב"ח''' (ב ד"ה כתב מהרי"ל) שהטעם לקנס הוא כדי שתהא נזהרת, שאם תשכח תצטרך להוסיף נר בכל פעם. ועפי"ז כתב ה'''מגן אברהם''' (ג) שאם נאנסה ולא הדליקה, כגון שהיתה בבית האסורים, אינה צריכה להוסיף. ומביא דבריהם ב'''משנה ברורה''' (ז).
==החייבים בהדלקה==
מה'''משנה''' (שבת ב ו) נראה שחיוב ההדלקה הוא על הנשים. <BR/>וה'''רמב"ם''' (שבת ה א) כתב שגם האנשים מחוייבים שיהיה להם נר דלוק בבית. אמנם בהמשך כתב (ה ג) שמצווה זו מוטלת על הנשים יותר מן האנשים. ומדקדוק לשונו נראה שהחובה שיהיה נר דלוק היא שווה באנשים כבנשים, אבל ההדלקה עצמה מוטלת על הנשים יותר, וכ"כ ה'''טור''' (אורח חיים רסג) וה'''שלחן ערוך''' (רסג ב-ג).
כתב ה'''בית חדש''' (רסג ב) שאין ביד האיש לדחות את אשתו ממצווה זו מטעם מצוה בו יותר מבשלוחו, כיון שהנשים מוזהרות בו יותר, וכן העתיקו ה'''מגן אברהם''' (ו) וה'''משנה ברורה''' (יא).
<BR/> וב'''מחזיק ברכה''' לחיד"א [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9191&st=%D7%9E%D7%99+%D7%95%D7%9E%D7%99&pgnum=109 (רסג ג)] הביא בשם היעב"ץ בספר '''לחם שמים''' שכתב שאם קדם הבעל והפריש חלה, חייב לשלם לאשתו כדין ה[[חוטף מצוה מחבירו]], ולכא' הוא הדין להדלקת הנר. אבל החיד"א שם חלק על דבריו וכתב דאף שהאשה קודמת, מ"מ אין האיש מחוייב לשלם אם חטף, ואין לאשתו עליו אלא תרעומת, שהרי המצוה גם שלו היא, והנר והבית שלו.
===טעם החובה לנשים דווקא===
כתב ה'''רמב"ם''' (ה ג) שהסיבה שנשים מצוות בדבר זה יותר מן האנשים היא לפי שהן מצויות בבית ועסוקות במלאכת הבית. <BR/>
וה'''טור''' כתב טעם נוסף על פי המדרש [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9658&hilite=d975c3e0-167f-4d03-81cb-fbb8937ebac6&st=%D7%9B%D7%99%D7%91%D7%AA%D7%94&pgnum=141 (בראשית רבה יז)] והירושלמי (שבת ב ו), לפי שהיא כבתה נרו של עולם ע"י שגרמה מיתה לאדם הראשון. 
<BR/>וראה ב'''רש"י''' (שבת לב א ד"ה הריני) שהביא שני הטעמים. אבל ה'''שלחן ערוך''' (ג) העתיק טעמו של הרמב"ם בלבד.


[[קטגוריה:עונג שבת]]
[[קטגוריה:עונג שבת]]
[[קטגוריה:הדלקת נרות שבת]]
[[קטגוריה:הדלקת נרות שבת]]