הבדלים בין גרסאות בדף "ברכת שמן הזית"

נוספו 30 בתים ,  12:34, 15 במאי 2018
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 54: שורה 54:
אלא דאכתי בעי' למיחש לדעת הראשונים שפי' דאין השמן מזיק לשותה אותו, וא"ה אין סברא דלא מברכי' עליה כלל ולפחות שהכל. ועוד מהם שכתבו להדיא דבעי' לברכוי שהכל. והאיך נתי ונעביד מעשה בידיים לשתות שמן זית לבדו בלא ברכה. ועוד בה דאף לדעת הראשונים דפי' דברי הגמ' כפשטה אכתי איכא למימר דעתה אחר זמנים טובא שנתברר הדבר ע"י מחקרים רבים דהשמן אינו מזיק לאדם ויש גם רופאים שממליצים לשתות שמן זית לבדו משום שהוא מועיל ומרפא, וסגולות רבות יש בו, א"ה נימא דהשתנו הטבעים. והוא לא רחוק כלל ממה שפסק מרן בשו"ע (קעט ו) דאכל כל מאכל וכו'. וכ' המג"א (ח) דאין להקפיד בזמנינו, דהאידנא השתנו הטבעים והחזיקו אחריו רבים מהאחרונים. ואי נימא הכי ודאי דברכת השמן תחזור למקורה לברכת בפה"ע. והרמב"ם וסיעתו שכתבו לברך שהכל, זאת מפני שפי' הגמ' באופן אחר כאמור לעיל. [ואי תקשי לך דהנה הרשב"ץ פי' דמפסיד השמן ואעפ"כ כתב דלא לברוכי כלל. נימא דס"ל כיון דאין דרך אכילה בכך אפי' שהכל אסיר ליה לברוכי. והכי איכא למידק בלישניה שכתב דהוי כאילו זורקו, ע"ש ודו"ק]. היינו דבין אם נפרש בגמ' שמפסיד השמן אכתי איכא לפרושי דלא ליבריך בפה"ע אבל שהכל מברך מיהא. ובין אם נפרש כפשוטו שהשמן מזיקו ולהכי לא מברך כלל, עתה שנשתנו הטבעים ואינו מזיק בעי' לברוכי בפה"ע. ויוצא עכ"פ דלשתות השמן לבדו בלא כל ברכה קשה מאד. דאף דקיי"ל דאמרי' סב"ל אף בקום עשה וא"כ הכא דמרן פסק דאין מברך כלל אזי לא אמרי' דהשותה השמן בלא ברכה הוי כמעל לדעת החולקים. ז"א. דסברא זו אפשר לומר בכגון דמרן כתב דלא לברך מדין סב"ל ובהכי לא חיישי' לדעה החולקת. אבל בנידו"ד נראה דמרן לא נחית כלל לפי' השני בגמ' ולא הכריע בין הפירושים. ולכן ע"כ דבעי' למיחש לפי' שאר הראשונים ולא לשתות השמן בעינו.
אלא דאכתי בעי' למיחש לדעת הראשונים שפי' דאין השמן מזיק לשותה אותו, וא"ה אין סברא דלא מברכי' עליה כלל ולפחות שהכל. ועוד מהם שכתבו להדיא דבעי' לברכוי שהכל. והאיך נתי ונעביד מעשה בידיים לשתות שמן זית לבדו בלא ברכה. ועוד בה דאף לדעת הראשונים דפי' דברי הגמ' כפשטה אכתי איכא למימר דעתה אחר זמנים טובא שנתברר הדבר ע"י מחקרים רבים דהשמן אינו מזיק לאדם ויש גם רופאים שממליצים לשתות שמן זית לבדו משום שהוא מועיל ומרפא, וסגולות רבות יש בו, א"ה נימא דהשתנו הטבעים. והוא לא רחוק כלל ממה שפסק מרן בשו"ע (קעט ו) דאכל כל מאכל וכו'. וכ' המג"א (ח) דאין להקפיד בזמנינו, דהאידנא השתנו הטבעים והחזיקו אחריו רבים מהאחרונים. ואי נימא הכי ודאי דברכת השמן תחזור למקורה לברכת בפה"ע. והרמב"ם וסיעתו שכתבו לברך שהכל, זאת מפני שפי' הגמ' באופן אחר כאמור לעיל. [ואי תקשי לך דהנה הרשב"ץ פי' דמפסיד השמן ואעפ"כ כתב דלא לברוכי כלל. נימא דס"ל כיון דאין דרך אכילה בכך אפי' שהכל אסיר ליה לברוכי. והכי איכא למידק בלישניה שכתב דהוי כאילו זורקו, ע"ש ודו"ק]. היינו דבין אם נפרש בגמ' שמפסיד השמן אכתי איכא לפרושי דלא ליבריך בפה"ע אבל שהכל מברך מיהא. ובין אם נפרש כפשוטו שהשמן מזיקו ולהכי לא מברך כלל, עתה שנשתנו הטבעים ואינו מזיק בעי' לברוכי בפה"ע. ויוצא עכ"פ דלשתות השמן לבדו בלא כל ברכה קשה מאד. דאף דקיי"ל דאמרי' סב"ל אף בקום עשה וא"כ הכא דמרן פסק דאין מברך כלל אזי לא אמרי' דהשותה השמן בלא ברכה הוי כמעל לדעת החולקים. ז"א. דסברא זו אפשר לומר בכגון דמרן כתב דלא לברך מדין סב"ל ובהכי לא חיישי' לדעה החולקת. אבל בנידו"ד נראה דמרן לא נחית כלל לפי' השני בגמ' ולא הכריע בין הפירושים. ולכן ע"כ דבעי' למיחש לפי' שאר הראשונים ולא לשתות השמן בעינו.


== דעת מרן הגרי"ח בבא"ח ==
== דעת מרן הג' רבינו יוסף חיים בבן איש חי ==
והנה '''מרן הגרי"ח בבא"ח''' (ש"א פר' פנחס ט) כתב וז"ל: משקה היוצא מן הזיתים חשוב כגוף הפרי, '''ומברך בורא פרי העץ כברכתו של הפרי'''. עכ"ל. והנה הרב עובדיה יוסף זצ"ל ב'''שו"ת חזון עובדיה''' הנ"ל (ה בהערה) תמה על דבריו דהלא בגמ' מוקמי' לה דוקא בשותה ע"י אניגרון לרפואה. ושנה דבריו '''בהליכות עולם''' שם ושילש בשו"ת '''יביע אומר''' (ו חאו"ח מח ו) ע"ש. וע"ע בס' חזו"ע ברכות ({קכו} בהע' ח). אבל לאור האמור לעיל נראה לומר שמקור דברי מרן הגרי"ח טהור וכיסאו נקי. ומצאתי לו חבר מר ניהו הג' '''הר' סדר ברכות''' (דין ברכת פירות האילן) שכתב "ועל השותה שמן זית אפילו לרפואה מברך לפניו בא"ה אמ"ה בפה"ע" עכ"ל ע"ש.
והנה '''מרן הגרי"ח בבא"ח''' (ש"א פר' פנחס ט) כתב וז"ל: משקה היוצא מן הזיתים חשוב כגוף הפרי, '''ומברך בורא פרי העץ כברכתו של הפרי'''. עכ"ל. והנה הרב עובדיה יוסף זצ"ל ב'''שו"ת חזון עובדיה''' הנ"ל (ה בהערה) תמה על דבריו דהלא בגמ' מוקמי' לה דוקא בשותה ע"י אניגרון לרפואה. ושנה דבריו '''בהליכות עולם''' שם ושילש בשו"ת '''יביע אומר''' (ו חאו"ח מח ו) ע"ש. וע"ע בס' חזו"ע ברכות ({קכו} בהע' ח). אבל לאור האמור לעיל נראה לומר שמקור דברי מרן הגרי"ח טהור וכיסאו נקי. ומצאתי לו חבר מר ניהו הג' '''הר' סדר ברכות''' (דין ברכת פירות האילן) שכתב "ועל השותה שמן זית אפילו לרפואה מברך לפניו בא"ה אמ"ה בפה"ע" עכ"ל ע"ש.


== הערות שוליים ==
== הערות שוליים ==
5

עריכות