הבדלים בין גרסאות בדף "תפילה בבית הכנסת"

נוספו 963 בתים ,  11:37, 7 ביוני 2018
שורה 24: שורה 24:


== סוגית הירושלמי ==
== סוגית הירושלמי ==
ב'''ירושלמי''' (ברכות א ה) מובאים דבריו של ר' יוחנן שכל המתפלל בתוך ביתו, כאילו מקיפו חומה של ברזל. כלומר שתפילתו ודאי נשמעת. ומקשה הירושלמי ממקום אחר שאמר ר' יוחנן שצריך להתפלל במקום מיוחד לתפילה? ומתרץ 'כאן ביחיד כאן בציבור'.
ב'''ירושלמי''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40733&st=&pgnum=100 (ברכות א ה)] מובאים דבריו של ר' יוחנן שכל המתפלל בתוך ביתו, כאילו מקיפו חומה של ברזל. כלומר שתפילתו ודאי נשמעת. ומקשה הירושלמי ממקום אחר שאמר ר' יוחנן שצריך להתפלל במקום מיוחד לתפילה? ומתרץ 'כאן ביחיד כאן בציבור'.
<BR/>ה'''פני משה''' (ד"ה כאן ביחיד) מפרש שכאשר מתפלל ביחידות שלא בשעה שהציבור מתפללים, עדיף שיתפלל בביתו כדי להתבודד ולכוון בתפילתו, ואילו בשעה שהציבור מתפללים יתפלל בבית  הכנסת עמהם.
<BR/>ה'''פני משה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40733&st=&pgnum=101 (ד"ה כאן ביחיד)] מפרש שכאשר מתפלל ביחידות שלא בשעה שהציבור מתפללים, עדיף שיתפלל בביתו כדי להתבודד ולכוון בתפילתו, ואילו בשעה שהציבור מתפללים יתפלל בבית  הכנסת עמהם.
 
בדברים אלו יש סתירה לכאורה לדברי הבבלי, שם משמע שאין להתפלל בביתו אף ביחידות, אלא דווקא בבית הכנסת.
<BR/>ליישב זאת כותב ב'''מראה הפנים''' שם (ד"ה כאן ביחיד כאן בציבור), שהירושלמי איירי ביחיד שלומד והוה ליה כבית מדרשו, שגם הבבלי מסכים שיש [[עדיפות לתפילה בבית המדרש]].
<BR/>ובפירוש '''עמודי ירושלים''' שם כתב לחלק, שבבתי כנסת שלהם שהיו בשדות טוב יותר להתפלל בבית, ששם יכול יותר לכוון ליבו, מה שאין כן בבתי כנסת שלנו שהם בעיר, טוב יותר להתפלל בהם מבביתו, מפני ששם מקום תפילה.


== הערות שוליים ==
== הערות שוליים ==