הבדלים בין גרסאות בדף "לפני עיוור לא תתן מכשול"

שורה 155: שורה 155:


ב'''שו"ת הרדב"ז''' (הביאו ב'''יד מלאכי''' שס"ו) כתב חידוש, שגם בחד עברא, אם הנכשל שוגג, המכשיל עובר בלפנ"ע דאורייתא, והטעם משום שודאי שהנכשל יעבור ע"ז. וב'''שדי חמד''' (ו' כ"ו ד') מביא ש'''מהרלנ"ח''' (רס"י קכ"א) חולק ע"ז וס"ל שלא שנא מכל ח"ע.  
ב'''שו"ת הרדב"ז''' (הביאו ב'''יד מלאכי''' שס"ו) כתב חידוש, שגם בחד עברא, אם הנכשל שוגג, המכשיל עובר בלפנ"ע דאורייתא, והטעם משום שודאי שהנכשל יעבור ע"ז. וב'''שדי חמד''' (ו' כ"ו ד') מביא ש'''מהרלנ"ח''' (רס"י קכ"א) חולק ע"ז וס"ל שלא שנא מכל ח"ע.  
ולכאו' מדברי ה'''דגמ"ר''' (על ש"ך קנ"ט סק"ו) שס"ל שבח"ע בנכשל מזיד אין כל איסור, יש לדייק ג"כ דס"ל לא כרדב"ז (וממילא גם שהרדב"ז לא ס"ל כמוהו), כי אם בנכשל שוגג יש לפנ"ע גם בח"ע, ובמזיד אין כלל איסור, מתי דיבר התוס' בשבת ג. שאומר שיש איסור מסייע"ע? וניתן היה לומר שישנה דרגה אמצעית, שמצד אחד אין הנכשל שוגג, אך מצד שני אי"ז ודאי שיעבור. אולם מלשונו של הדגמ"ר משמע שכל איסור מסייע הוא מדין הפרשה ובמזיד אין הפרשה אלא רק בשוגג, וא"כ גם כשלא ודאי שיעבור אין איסור מסייע כיון שהוא מזיד, וא"כ ע"כ שבשוגג יש.
ולכאו' מדברי ה'''דגמ"ר''' (על ש"ך קנ"ט סק"ו) שס"ל שבח"ע בנכשל מזיד אין כל איסור, יש לדייק ג"כ דס"ל לא כרדב"ז (וממילא גם שהרדב"ז לא ס"ל כמוהו), כי אם בנכשל שוגג יש לפנ"ע גם בח"ע, ובמזיד אין כלל איסור, מתי דיבר התוס' בשבת ג. שאומר שיש איסור מסייע"ע? וניתן היה לומר שישנה דרגה אמצעית, שמצד אחד אין הנכשל שוגג, אך מצד שני אי"ז ודאי שיעבור. אולם מלשונו של הדגמ"ר משמע שכל איסור מסייע הוא מדין הפרשה ובמזיד אין הפרשה אלא רק בשוגג, וא"כ גם כשלא ודאי שיעבור אין איסור מסייע כיון שהוא מזיד, וא"כ ע"כ שבשוגג יש.


ובספר '''חמדת שלמה''' (יבמות מז:), ר"ל בכל לפנ"ע, שאם הנכשל שוגג זה חמור יותר וחשיב כאילו המכשיל עשה את העבירה, אך חזר בו.
ובספר '''חמדת שלמה''' (יבמות מז:), ר"ל בכל לפנ"ע, שאם הנכשל שוגג זה חמור יותר וחשיב כאילו המכשיל עשה את העבירה, אך חזר בו.


<big>'''באיסור דרבנן'''</big>
במג"א (קס"ג סק"ב) מסתפק בזה, ולביאור המחצה"ש שם פשיטא ליה שיש איסור (והספק רק משום שמונע מהנכשל איסור יותר גדול), וכך גם ס"ל למהרש"ם (בשו"ת ח"ב סי' צ"ג), וכ"כ בלב שומע (מערכה ל' אות ל"ט).
ומהרש"ק בשו"ת טוב טעם ודעת (תליתאה ב' ל"א) כתב, "לא גזרינן בדרבנן, דהוי גזירה לגזירה, וגם אף אם בדרבנן הוי מסייע ידי עוברי עבירה, י"ל היינו רק בוודאי איסור דרבנן ולא בספק וכו'".


ולפמ"ג (שם, באשל אברהם) ס"ל שאין איסור מסייע בעבירה דר', וכ"כ בשו"ת הרדב"ז ח"ה סי רט"ו (אם כי משמע דס"ל שם שכלל אין לאיסור מסייע, עי' לעיל אות ט'), ובית יהודה (עייאש) ח"א יו"ד סי' י"ז, ואג"מ (אה"ע ח"ד סו"ס ס"א) מהכס"מ (הל' מעשר סופ"י), ואומר שם דמ"מ אסור לתת לתוך פיו. ועי' שו"ת דברי מלכיאל (ח"א סי' ק"ג אות ד').




391

עריכות