הבדלים בין גרסאות בדף "לפני עיוור לא תתן מכשול"

שורה 236: שורה 236:
<big>אולם לגבי גוי שימכור לגוי: </big>  
<big>אולם לגבי גוי שימכור לגוי: </big>  


מבואר בגמ' שם ד'אלפני דפני' לא מפקדינן בגוי, ולכן מותר למכור דבר איסור לגוי שלא יעבור בזה עבירה אלא ימכור לגוי אחר. ואפילו כשוודאי ימכור לגוי שיעשה בזה עבירה אין איסור לישראל הראשון שמוכר לו, כ"כ ב'''שו"ת אג"מ''' (יו"ד א' ע"ב) מ'''שו"ע''' אה"ע סו"ס ה'. ועי' '''ש"ך''' סי' קל"ט.  וב'''שו"ת כת"ס''' (יו"ד פ"ג) כתב, שאם מוכר לשמש של עבודה זרה הרי זה 'לפני' ממש ולא 'לפני דלפני', כיוון שהכומר שלחו{{הערה|וגם בגוי שימכור לגוי כלי זיין, הרי זה ג"כ כמו שאר איסורין דלא מפקדינן אלפני דלפני. כך רואים ב'''תוס'''' ע"ז כא. ד"ה אלפני.}}.
מבואר בגמ' שם ד'אלפני דפני' לא מפקדינן בגוי, ולכן מותר למכור דבר איסור לגוי שלא יעבור בזה עבירה אלא ימכור לגוי אחר. ואפילו כשוודאי ימכור לגוי שיעשה בזה עבירה אין איסור לישראל הראשון שמוכר לו, כ"כ ב'''שו"ת אג"מ''' (יו"ד א' ע"ב) מ'''שו"ע''' אה"ע סו"ס ה'. ועי' '''ש"ך''' סי' קל"ט.  וב'''שו"ת כת"ס''' (יו"ד פ"ג) כתב, שאם מוכר לשמש של עבודה זרה הרי זה 'לפני' ממש ולא 'לפני דלפני', כיוון שהכומר שלחו


ובטעם הדבר, לתוס' הסברא היא שכיוון שהגוי לא מצווה לא להכשיל ממילא אין לנותן לו איסור לפנ"ע.
ובטעם הדבר, לתוס' הסברא היא שכיוון שהגוי לא מצווה לא להכשיל ממילא אין לנותן לו איסור לפנ"ע.
391

עריכות